شماره ۹۹۳

صدای هواپیما و بیماری قلب

دکترتقی درودگر - داخلی قلب

صدای هواپیما و بیماری قلب

نتایج بررسی‌دو سوی قضیه‌نشان می‌دهد افرادی که در معرض صدای هواپیما به مقدارزیاد هستند بیشتر درمعرض بیماری قلب و عروق می‌باشند.

نتایج پژوهش‌پیشین ثابت کرده است افرادی که نزدیک فرودگاه‌ها زندگی می‌کنند نسبت به میزان بالای صدا واکنش‌های فیزیولوژیک و روانشناسیک بیشتری تجربه می‌نمایند. این واکنش‌ها عبارتند از اختلال الگوی خواب، عصبانیت، تصدیع و آزردگی خاطر و فشارخون بالاتر ولی تاکنون وسعت تأثیر صدای هواپیما بر احتمال بروز پیامدهای ناگوار بر سلامت به‌خوبی مورد بررسی قرارنگرفته است.
طبق نظر جامعه‌ی ملی کنترل کننده‌های ترافیک هوایی، روزانه بیش از 87000 پرواز در سراسر آمریکا انجام می‌شود و تمام این پروازها ازجایی بلند می‌شوند و درجایی بر زمین می‌نشینند. پژوهشگران بوستونی از بررسی گذشته‌نگر فرودگاه‌های متعدد در باب حدود 6 میلیون نفر سالمند (65 سال و بالاتر) که نزدیک 89 فرودگاه زندگی می‌کردند استفاده نموده‌اند حال آنکه پژوهشگران لندن روی فرودگاه هیترو Heathrow تمرکز کرده و ۳/۶ میلیون نفری را که در آن اطراف می‌زیسته‌اند مورد بررسی قرارداده‌اند.
یافته‌های آمریکایی:
در بررسی بوستون، پژوهشگران دانشکده‌ی بهداشت عامه‌ی‌هاروارد و دانشکده‌‌ی بهداشت عامه‌ی دانشگاه بوستون داده‌های برنامه‌ی ملی بیمه‌ی طبی (مدیکیر) را آنالیز کردند و حدود میزان تطبیق یافته‌ی صدای هواپیما را در 2218‌ زیپ‌کد اطراف فرودگاه از اداره‌ی هواپیمایی فدرال دریافت داشتند.
برای کمک به استانداردشدن نتایج، تمامی شرکت‌کنندگان درفاصله‌ی 45 دسی‌بلی‌(dB) حدود فرودگاه درکارآزمایی شرکت‌داده شدند. اما حتی پس از تطبیق دادن این ارقام با سایر عوامل ازجمله وضع اجتماعی اقتصادی،  دموگرافی، آلودگی هوا و نزدیکی با جاده‌های اصلی، مشخص شد به‌طور متوسط در زیپ کد Zip Codeeهای بالاتر از 10‌دسی‌بل صدای هواپیما، نرخ پذیرش به علت بیماری قلب و عروق ۳/۵٪ بیشتر است و شرکت کنندگانی که درمعرض بالاترین میزان صدا یعنی بیش از 55 دسی‌بل بوده‌اند، بالاترین تعداد پذیرش بیمارستانی به علت بیماری قلب وعروق را تجربه کرده‌اند.
این نتایج مدرکی ازهمراهی قابل توجه آماری میان تماس با صدای هواپیما و سلامت قلب و عروق به ویژه درموارد تماس بالاتر فراهم می‌آورد. انجام پژوهش‌های بیشتر دراین زمینه این همراهی را روشن خواهد داشت و با تحقیق در زمینه‌ی عوامل تعدیل کننده در فرودگاه  یا در سطح فردی تفسیر علتی تقویت خواهد شد.
در بررسی لندن، پژوهشگران از پذیرش بیمارستانی و مرگ و میر بیماری قلب‌و‌عروق استفاده کرده‌اند ولی بررسی را گسترش داده و استروک وبیماری کرونر قلب را نیز مشمول بررسی نموده‌اند.
فرودگاه‌ هیترویکی از پرکارترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها درجهان است و درمنطقه‌یی متراکم ازنظر جمعیتی درغرب لندن جای دارد. این پژوهش در‌12‌منطقه و 9حومه‌ی لندن انجام شد که همه درمحدوده‌ی‌50‌دسی‌بلی بودند. پژوهشگران کد پستی افرادی را که درناحیه‌ی طرح بررسی قرار داشتند با پذیرش بیمارستانی مقایسه کردند واین کار با استفاده از داده‌های دفتر آمار ملی و بخش سلامت انجام شد.
با‌توجه به در‌نظرگرفتن سایرعواملی که ممکن‌است بر نتایج تأثیر گذارد مانند محرومیت اجتماعی، آلودگی هوا و صدای ترافیک جاده‌یی، پژوهشگران نتیجه‌گیری کرده‌اند که بالا‌بودن میزان صدای هواپیما با افزایش احتمال استروک،  بیماری کرونر قلب و بیماری قلب‌وعروق ارتباط دارد. درعین‌حال که پیوند میان صدای هواپیما و استروک مسأله‌ی جدیدی است ولی با پیوند میان صدا و بالا‌بــودن فشـــار‌خون متناسب نیست.
با در‌نظرگرفتن نتایج هر‌دو بررسی، این نتایج حاکی از آن است که صدای هواپیما، تأثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. پژوهشگران هر دو گروه معتقدند که برای درک اشارات احتمالی سلامت در ارتباط با صدای هواپیما لازم است تحقیق بیشتر انجام شود و به ویژه باید اهمیت نسبی صداهای شبانه در قیــاس با صداهــای روزانــه مشخص گردد.
ازاین دو بررسی، مدارک اولیه‌ای به‌دست می‌آید مبنی برآنکه تماس با صدای هواپیما فقط علت آزردگی خاطر، آشفتگی خواب و کاهش کیفیت زندگی نمی‌شود بلکه برمیزان بیمارگنی و مرگ‌و‌میر نــاشی از بیـــماری قلـب‌و‌عروق نیز می‌افزاید.

 

تعداد بازدید : 1947

ثبت نظر

ارسال