شماره ۹۹۳

فضای سبز وسلامت روان

پزشکی امروز

فضای سبز وسلامت روان

وجود فضای‌سبز در شهرهای کوچک‌و‌بزرگ به بهبود قابل‌توجه و پایدار سلامت‌روان منتهی می‌شود. آنالیز داده‌های حاصل‌از پیگیری افراد دریک دوره‌ی بیش‌از 5سال، مشخص‌شد که مهاجرت به‌سمت ناحیه‌یی سبزتر نه‌تنها سبب بهبود سلامت‌روان می‌شود، بلکه این تأثیر تا مدت‌ها پس‌از مهاجرت ادامه می‌یابد.
یافته‌های به‌دست‌آمده علاوه‌بر مدارک مستند موجود حاکی‌ ازآن است که افزایش فضای‌سبز در شهرها مثل ایجاد پارک و باغ برای سلامت عامه‌ی مردم منفعت اساسی دارد.
این پژوهش یکی‌از نخستین ‌بررسی‌هایی است که طی آن آثار فضای‌سبز با‌گذشت‌زمان در‌نظر گرفته‌شده و از داده‌های سنجش پانل خانگی بریتانیا استفاده شده است. این داده از مخزن اطلاعاتی گردآوری شده‌ی پرسشنامه‌هایی به دست آمده که توسط کدبانوان سراسر بریتانیای کبیر تکمیل شده بود.
با استفاده از داده‌های بیش‌از هزار شرکت‌کننده، گروه پژوهش دانشکده‌ی طب دانشگاه Exeter در دو‌گروه افراد متمرکز بود. افرادی که به نواحی سبزتر شهری مهاجرت کرده بودند و افرادی‌که به مناطق شهری با سبزی کمتر جا‌گرفته بودند.
این پژوهشگران دریافتند که به‌طور متوسط، مهاجران به نواحی سبزتر بهبود فوری سلامت‌روان را تجربه می‌کردند که حداقل به‌مدت 3‌سال پس‌از مهاجرت ادامه داشت. همچنین با این بررسی ثابت‌شد افرادی‌که درمنطقه‌ی پُراز ساختمان جا‌گرفته‌اند ازسقوط سلامت‌روان ‌رنج می‌برند. جالب آنکه این سقوط پیش‌از بازگشت مجدد به ناحیه‌ی قبلی اتفاق افتاده بود.

J. of Environmental Science & Technology 2014 Jan 9

 

تعداد بازدید : 1304

ثبت نظر

ارسال