شماره ۱۰۰۷

آنتی‌دپرسان، کودک و نوجوان

دکترفریدون ضرغام - روانپزشک

مصرف داروهای ضدافسردگی غالباً راه مؤثر درمان افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان است. اما استفاده ازاین داروها در کودکان و نوجوانان باید با دقت زیر نظر باشد، زیرا به‌ندرت ممکن‌است دارای عوارض جانبی وخیم باشد. درواقع، سازمان غذا و داروی آمریکا دستور داده است در مورد خطراحتمالی افزایش رفتار خودکشی در بعضی افراد  زیر سن 25‌سال، درداخل جعبه‌های دارو، یک اخطار سیاه رنگ اضافه شود.
با‌وجودی‌که در ابتدا ممکن‌است این اخطار مربوط به خودکشی نگران‌کننده باشد ولی توجه به اصول آن از اهمیت خاص برخوردار است. ابتدا باید دانست افزودن این اخطار به چه معنا است و درمورد تمامی گزینه‌های درمان سوال کرد. این کار سبب  می‌شود تا درمورد سلامت کودک آگاهانه تصمیم گرفت و منافع و مضار گزینه‌های درمان را با کمک پزشک موازنه کرد.
سازمان FDA گزارش‌کرده است که نتایج آنالیز گسترده‌ی کارآزمایی‌های بالینی ثابت‌کرده است که مصرف داروهای  ضدافسردگی در تعداد اندکی ازکودکان و نوجوانان ممکن‌است سبب بروز یا وخامت فکر یا رفتار خودکشی شود. طی این آنالیز ثابت شد که در4‌درصد افرادی که ازداروهای ضدافسردگی استفاده می‌کردند افزایش افکار خودکشی دیده شد ولی در‌ افرادی‌که از داروی بی‌اثر استفاده می‌نمودند، این افزایش به 2درصد بالغ می‌شد.
البته باید گفت که در هیچیک از این بررسی‌ها کودکان به زندگی خود خاتمه ندادند. اما سازمان FDA، این یافته‌ها را آنقدر نگران‌کننده تلقی‌کرده است که لازم دیده است کارخانه‌های سازنده‌ی ‌این داروها درجعبه‌ی‌ داروهای ضد‌افسردگی که از جنبه‌ی  سلامت  عامه دارای اهمیت است در‌مورد فکر به خودکشی و رفتار مربوط به آن درکودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان 18‌تا‌24‌ساله ذکرکنند.
‌اما نظر تمامی پژوهشگران سلامت روان درمورد لزوم درج این اخطار یکسان نیست. نتایج پژوهش جدیدتر حاکی از‌آن است که منافع مصرف داروهای ضدافسردگی  به مضار مربوط به خودکشی می‌چربد و نتایج  بعضی پژوهش‌ها حاکی از آن است که نرخ خودکشی درکودکان، وقتی از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند کاهش می‌یابد.
با‌وجودی‌که درآنالیز سازمان FDA از 9 داروی ضد‌افسردگی استفاده شده بود، اما این سازمان مقرر کرده است این اخطار در بروشور تمامی داروهای ضدافسردگی نسخه‌یی درج شود. این اخطار قوی‌ترین اخطار این سازمان در‌مورد یک دارو است و با حروف درشت  و برجسته و درون یک مستطیل بالای ورقه‌ی بروشور دارو درج می‌شود.
به‌علت خطر بروز خودکشی درموارد افسردگی، به‌سختی می‌توان میان مصرف داروی ضدافسردگی و خودکشی رابطه‌ی‌ علت و معلول یافت. پژوهشگران برای این افزایش احتمال به‌وجود انواع علل بالقوه فکر می‌کنند. دربعضی کودکان، ممکن‌است مصرف داروهای ضد‌افسردگی سبب شعله‌ور‌شدن آتش اضطراب، سراسیمگی، کینه‌توزی، بیقراری و رفتار تکانشی شود. این آثار ممکن‌است حاکی ازآن باشد که افسردگی کودک بدتر شده یا درکودک بروز افکار خودکشی آغاز شده است.
وجود اخطار در‌مورد پیوند احتمالی میان داروهای ضدافسردگی وافکار خودکشی به آن معنا نیست که نباید ازاین داروها در درمان کودکان استفاده کرد. همچنین وجود این اخطارها به آن معنا نیست که مردم از داروهای ضدافسردگی بترسند.  اما، این اخطار را باید به‌عنوان احتیاط درنظر گرفت و با دقت دوسوی سکه استفاده از این داروها را درکودکان  و نوجوانان را درمقابل خطر واقعی خودکشی در نتیجه عدم  درمان افسردگی سنجید.
برای بسیاری  از کودکان و نوجوانان، استفاده از داروهای ضد افسردگی راهی موثر برای درمان افسردگی، اضطراب، نابسامانی‌ وسواس اجبار یا شرایط سلامت روان است. درصورتی‌که این شرایط به‌طور مؤثر درمان نشوند،کودک نمی‌تواند از زندگی خود لذت‌برده و ارضا شود یا فعالیت‌های روزمره و معمولی خود را انجام دهد.

 

تعداد بازدید : 1506

ثبت نظر

ارسال