شماره ۱۰۰۸

ریفلاکس معده و راهگذر درد

پزشکی امروز

ریفلاکس معده و راهگذر درد

پژوهشگران دانشگاه آدلاید در درک یکی از شایع‌ترین حالات طبی جهان یعنی ریفلاکس معده و نحوه‌ی تجربه‌ی درد توسط بیمار پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

ریفلاکس معده در کشورهای غربی در یک نفر از هر 5نفر دیده می‌شود و در آسیا رو به افزایش است.
جیره‌ی‌غذایی و شیوه‌ی‌زندگی و نیز مسایل ژنتیک و هورمونی را از علل اساسی ریفلاکس معدی می‌دانند.
در بررسی‌های آزمایشگاهی، پژوهشگران راه‌گذرهای عصبی در نخاع شوکی شناسایی کرده‌اند که سیگنال‌های درد در ارتباط با ریفلاکس معدی به مغز را انتقال می‌دهد.
این نخستین‌بار است که راهگذرهای درد در نخاع شوکی نشان داده می‌شود که درون‌روی مستقیم از پایانه‌های عصبی حساس به اسید در مری را دریافت می‌دارد.
این امر بسیار مهم است زیرا می‌دانیم اعصاب مری در بیماران دچار ریفلاکس معده تغییر می‌یابند و این امر سبب می‌شود نسبت به اسید حساس شوند. همچنین مدارک موجود حاکی از‌آن است که مدار کلی به‌صورت غیر طبیعی در این بیماران حساس می‌شود و به بروز عکس‌العمل‌های آینده‌ی درد در حالت فقدان واقعی ریفلاکس اسید به‌وجود می‌آیند. این پژوهش سبب می‌شود تا بتوان این مکانیسم‌ها را شناسایی کرد. درک بهتر نحوه‌ی جستجو و درک درد ریفلاکس معده با اهمیت است. اگر بتوان به درستی دانست راهگذرهای درد چگونه با مغز ارتباط می‌یابند بینش جدیدی حاصل می‌شود که در سال‌های پیش‌رو به بهبود درمان خواهد انجامید. زیرا بیشتر روش‌های رایج درمان بر‌کاهش مقدار اسید در معده متمرکز است.
اما تصور می‌شود این مسأله بسیار پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شود. ممکن‌است زمانی فرا رسد که با درمان بتوان هم از مقدار اسید در معده کاست و هم حساسیت پایانه‌های عصبی را اصلاح کرد. برای رسیدن به این هدف، راهی طولانی در‌پیش است تا بتوان به تسکین متعادل‌تر افراد مبتلا به ریفلاکس معده اقدام کرد.
مرحله‌‌‌‌‌ی بعد در‌این پژوهش یافتن نحوه‌ی تغییر راهگذرهای درد در مبتلایان به ریفلاکس است.

تعداد بازدید : 810

ثبت نظر

ارسال