شماره ۱۰۸۳

درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

پزشکی امروز

درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کپسول‌(Vraylar (cariprazine را برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی در بزرگسالان تأیید‌کرد.

اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ناتوان‌کننده بوده و در فعالیت‌های روزانه اختلالات شدیدی را ایجاد‌کنند.

بنابراین مهم است که برای درمان این بیماران روانی، انتخاب‌های متعددی در دسترس باشد تا رویکردهای درمانی را بتوان با نیازهای هر فرد هماهنگ ساخت. بیماری یاد‌شده یک اختلال مزمن، شدید و ناتوان‌کننده‌ی مغزی است و  نشانه‌های این بیماری(اسکیزوفرنی) معمولاً برای بار اول در افراد بالغ زیر 30‌سال خود را نشان‌می‌دهد و مبتلایان چیزهایی را می‌بینند یا می‌شنوند که واقعاً وجود ندارند. این افراد بر‌این باورند که دیگران می‌خواهند ذهن آنها را بخوانند یا افکارشان را کنترل‌کنند و به‌همین‌دلیل به همه مظنون هستند و از مردم دوری می‌کنند.

اختلال دوقطبی که به‌عنوان بیماری شیدایی ـ افسردگی هم شناخته می‌شود، اختلال مغزی دیگری است که به تغییرات شدید خلق، انرژی، سطح فعالیت و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره گفته می‌شود. نشانه‌های ابتلا به اختلال دوقطبی شامل دوره‌های متغیر افسردگی - زودرنجی و فعالیت بیش‌ازحد، بی‌قراری، برانگیختگی، افکار سیال، صحبت‌کردن سریع، رفتار لحظه‌ای و کاهش نیاز به خواب است.

داروی نام‌برده و سایر داروهای موردتأیید‌FDA در درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی دارای جعبه هشداری(Boxed Warning) هستند که به متخصصان و دست‌اندرکاران مراقبت‌های بهداشتی در‌مورد افزایش خطر مرگ ناشی‌از مصرف این داروها در افراد مسن‌تر مبتلا به جنون (سایکوز) وابسته به دمانس، هشدار می‌دهد. نه ورایلار(Varylar) و نه هیچ داروی دیگری در‌این‌ رده برای درمان چنین بیمارانی تأیید نشده‌است.

شایعترین عوارض گزارش‌شده توسط بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در‌خصوص مصرف ورایلار در‌طی دوره‌ی آزمایش بالینی شامل نشانه‌های اکستراپیرامیدال نظیر رعشه، گفتار نامعلوم و مبهم و همچنین حرکات غیرارادی عضلات بود. شایعترین عوارض گزارش‌شده توسط بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی در خصوص مصرف ورایلار در طی دوره‌ی آزمایش بالینی شامل نشانه‌های خارج‌هرمی (اکستراپیرامیدال) نظیر بی‌قراری‌حرکتی(Akathisia)، سوءهاضمه، استفراغ، خواب‌آلودگی و همچنین بی‌قراری بود.

Ref: FOA's Center for Drug Evalution&Research

 

تعداد بازدید : 2759

ثبت نظر

ارسال