شماره ۱۰۹۴

ایمنی درمانی در سرطان معده

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

پیش‌آگهی بیماران سرطان‌معده هنوز هم ضعیف است حتی در کشورهای پیشرفته. بیماران مبتلا به آدنوکارسینوم در E.G.Junction یا سرطان‌معده‌ی موضعی، بعداز شیمی‌درمانی استاندارد پیش‌از جراحی و پس‌از انجام جراحی، نرخ بقای ۵ ساله‌ای تقریباً برابر با ۳۵‌درصد دارند و تشخیص زودهنگام بیماران مبتلا به سرطان‌معده به دلیل مراجعه‌ی دیرتر بیمار بسیار دشوار می‌باشد.

اما در بعضی‌ از این بیماران، می‌توان برنامه‌ی ‌درمانی کارآمدتری را بکار گرفت؛ در۱۰ تا‌۲۰ درصد از سرطان‌های‌معده، گیرنـده‌ی‌۲ فاکتور ‌‌رشـــد اپیــدرمال انـسان (HER2:Human Epidermal Growth Factor  Receptor2‌)بیش‌از‌حد نمایان (Over Express) می‌شود.

در بیماران مبتلا به سرطان‌معده‌ی HER-2 مثبت پیشرفته، افزودن آنتی‌بادی‌مونوکلونال Trastuzumab به شیمی‌درمانی استاندارد، بقای بیمار را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

در سرطان‌پستان HER-2 مثبت بیش‌از یک دهه است که استفاده از Trastuzumab در درمان کمکی (Neoadjuvant) و درمان ‌تسکینی‌-کمکی (Palliative neoadjuvint)، بخشی‌از استاندارد مراقبت ازاین بیماران محسوب‌می‌شود. ضمناً، افزودنTrastuzumab به شیمی‌درمانی کمکی، میزان پاسخ کامل آسیب‌شناسی و نیز میزان بقای کلی را در بیماران مبتلا به سرطان‌پستان HER-2 مثبت تاحد چشمگیری افزایش‌ داده‌است.

اکنون آزمایشی با تلفیق Trastuzumab با Pertuzumab و بدون Pertuzumab، همراه شیمی‌درمانی استاندارد قبل از جراحی در بیماران مبتلا به سرطان معده‌ی HER-2 مثبت، با فراخوانی بیمارانی آغاز‌شد که در مراحل اولیه‌ی سرطان‌معده‌ی HER-2 مثبت بودند. این بررسی به‌منظور بررسی ارزش بیشتر این روش درمانی تدوین شد که داروهایی را شامل می‌شود که در بیماران مبتلا به سرطان محل تلاقی معده ـ مـری (EGY) و سـرطان‌معده، جسم HER-2 مثبت را هدف قرار‌می‌دهند.

باتوجه به اینکه مشخص‌شده درمانی که HER-2 را هدف قرارمی‌دهد همراه با Trastuzumab هنگامی که در کنار شیمی‌درمانی کمکی پیش یا پس‌از جراحی در سرطان‌پستان‌HER-2 مثبت در مراحل زودهنگام(Early) تجویز‌ ‌گردد، میزان بقا را افزایش می‌دهد، در بیماران مبتلا به سرطان معده‌‌‌‌ی‌HER-2 مثبت پیشرفته (Advanced) نیز بقا را افزایش‌می‌دهد.هنگامی‌که در‌می‌یابیم که درمان سیستمیک کارآمد شانس بقای درازمدت را افزایش‌می‌دهد، پرهیز از تجویز این دارو در بیماران مبتلا به سرطان‌معده HER-2 مثبت زودهنگام دشوار می‌گردد.

بیماران مربوط به دسته استاندارد پیش و پس‌از جراحی از شیمی‌درمانی 5-FU یا Cisplatin وCapecitabine استفاده خواهند‌کرد.

بیماران اولین دسته‌ی آزمایشی شیمی‌درمانی را دقیقاً مثل گروه‌شاهد دریافت‌می‌کنند، اما ضمناً در اولین روز از هر‌نوبت شیمی‌درمانی‌‌‌‌‌Trastuzumab نیز دریافت‌می‌کنند و این ایمنی‌درمانی‌(Immunotherapy) پس‌از خاتمه‌ی شیمی‌درمانی به‌مدت یک‌سال ادامه‌می‌یابد. بیماران دومین دسته‌ی آزمایشی، شیمی‌درمانی همراه با ‌‌‌‌Trastuzumab را مانند اولین دسته‌ی آزمایشی دریافت می‌کنند.اما آنها در اولین روز از هر دوره‌ی شیمی‌درمانی علاوه‌بر ‌‌‌‌Trastuzumab مورد تجویز Pertuzumab نیز قرار‌می‌گیرند. این درمان پس‌از خاتمه‌ی شیمی‌درمانی نیز به‌مدت ۱‌سال در ترکیب با ‌‌‌‌Trastuzumab ادامه‌می‌یابد.

 

تعداد بازدید : 1001

ثبت نظر

ارسال