شماره ۱۰۹۴

بارداری و لوسمی همزمان

دکتر رعنا باقری فرد - زنان

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) یک بیماری خونی رایج‌است که اغلب، افراد سالخورده دچار آن می‌گردند. اما پدیدارشدن این بیماری‌همراه با بارداری، اتفاقی نادر است و  طی گزارشی که اخیراً در مجله‌ی Cancer Medical Science به چاپ رسید، خانمی تجربه‌ی لوسمی مزمن و بارداری ناخواسته را همزمان با یکدیگر داشته است.

این بیمار ۳۶ساله به‌صورت ناخواسته باردار شده و طول‌درمان خود را برای بیماری غیرمعمولCLL کنونی‌اش طی کرده بود و علی‌رغم خطر پیشرفت بیماری، خواستار ادامه‌ی بارداری‌‌ خود بود.

جلوگیری از بارداری در طول درمان‌های انکولوژیک و پس از آن، بیشترین اهمیت را دارد و بارداری ممکن‌است در طول CLL باموفقیت ادامه پیدا کند، اما اثرات احتمالی بیماری بر بارداری و نیز اثرات بارداری بر پیشرفت CLL باید کاملاً با بیمار در میان گذاشته‌شود. زمانی که باچنین شرایط سختی روبرو می‌شویم، لازم‌است مدیریت بالینی با گروهی چندرشته‌ای (Multidisciplinar  yteam) برنامه‌ریزی شود؛ به‌گونه‌ای که استقلال بیمار حفظ شده و بهترین روش‌درمانی برای مادر استفاده‌گردد که‌جنین را به مخاطره نیاندازد. این موضوع به بیماران CLL این امید را می‌بخشد که آنها نیز می‌توانند بچه‌دار شوند (حتی‌اگر بیماری مزمنی داشته باشند) اما این موارد هنوز اندک هستند و جانب ‌احتیاط باید در نظرگرفته‌ شود. دختربچه‌ی این خانم بیمار، وزن بارداری مناسبی داشت و ۱۱ ماه با شیر مادر تغذیه شد و در اولین سال زندگی مشکل خاصی در سلامتی وی بروز نکرد.

 

تعداد بازدید : 1061

ثبت نظر

ارسال