شماره ۱۰۹۵

تشخیص سریع تومورهای مغزی با آزمون جدید

دکتر مهران جلالی - نورولوژیست

تشخیص تومورهای مغزی، در درجه‌ی اول بر‌اساس ویژگی‌های سلولی مشاهده‌شده در زیر میکروسکوپ صورت‌می‌گیرد و بااین‌حال، بیماران مبتلا به تومورهایی با ظاهر مشابه به‌دلیل اختلاف ویژگی‌های ژنتیکی،  پیامدهای بالینی مختلفی را تجربه‌کرده و به درمان‌ها پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند. این آزمایش جهت شناسایی سریع این صفات از بیوپسی‌های بسیار کوچک ضایعه‌ی مغزی طراحی‌گردیده‌است‌.

تومورهای مغزی را می‌توان به‌سرعت و با‌دقت به کمک نسل بعدی آزمون تعیین توالی ژنی (Gene-Sequencing) که در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه پیتزبورگ ایجاد‌شده‌است، تشخیص‌ داد و این آزمون که GlioSeq‌TM نام‌دارد، در‌حال‌حاضر توسط ا نکولوژیست‌‌های این دانشگاه جهت کمک به طرح درمان سرطان‌های مغز در‌حال استفاده می‌باشند.

محققان در‌این بررسی، آزمون GlioSeq‌TM را مورد استفاده قراردادند تا ۵۴ ‌‌بیمار تومور مغزی بالغ و کودک را از‌نظر ناهنجاری‌های ژنتیکی از‌جمله جهش‌های نقطه‌ای، اتصالات ژنی و اضافه‌شدن و حذف‌شدن‌های کوچک ژنی که با روش‌های دیگر مشخص‌شده‌اند، بررسی نمایند. آنها از تعیین توالی نسل بعدی برای تشخیص تمام تغییرات شناخته‌شده از قبل و همچنین نشانگرهای ژنتیکی اضافه‌شده در‌این تومورها استفاده‌کردند که اطلاعات مهمی را در زمینه‌ی طبقه‌بندی این تومورها و اهداف جدید احتمالی برای درمان فراهم می‌کند.

روش یاد‌شده، به پزشک و بیمار در برنامه‌ریزی درمان به‌دلیل امکان تشخیص دقیق تومورها به سبب در دست داشتن داده‌های مولکولی کمک شایانی‌کرده و علاوه‌بر‌این، GlioSeq‌TM تشخیص گزینه‌های کارآزمایی بالینی با اهداف مولکولی مناسب و همچنین مواردی که داروهای هدف‌گذاری شده برای مولکول‌ها در دسترس هستند را تسهیل می‌نماید.

 

تعداد بازدید : 761

ثبت نظر

ارسال