شماره ۱۰۹۵

مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان

شیوا همراز - تغذیه

مصرف الکل و خطر ابتلا به سرطان

مؤسسه‌ی ملی سوء‌مصرف الکل و الکلیسم(اعتیاد به الکل)، مصرف‌کم(سبک) تا متوسط الکل را تا یک بار نوشیدن در روز برای زنان و دوبار نوشیدن در روز برای مردان مجاز تعریف کرده‌است. اخیراً تحقیقات نشان‌داده که حتی این سطح از مصرف الکل نیز ممکن‌است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

مطابق نظر این محققان زنانی که روزانه تا یک لیوان نوشیدنی الکلی می‌نوشند، بدون در‌نظر‌گرفتن سابقه‌ی مصرف سیگار، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی سرطان‌ها ـ بخصوص سرطان‌پستان ـ هستند. مصرف شدید الکل خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از‌جمله سرطان‌پستان، روده‌ی‌بزرگ، کبد و دهان را افزایش می‌دهد.

تاکنون بررسی‌های کمی درمورد نحوه‌ی تأثیر مصرف الکل بر ابتلا به سرطان مستقل از سیگارکشیدن انجام شده‌است. مصرف سیگار به‌عنوان یک عامل خطرساز برای بسیاری از سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل، کاملاً ثابت شده‌است و چون احتمال سیگار‌کشیدن در مصرف‌کنندگان الکل بیشتر است، محققان مصرف سیگار را عاملی مؤثر در‌کنار مصرف الکل در ابتلا به سرطان می‌دانند.

محققان مجموعه‌ای را برای بررسی ارتباط بین نوشیدن سبک تا متوسط الکل و سرطان تنظیم ‌نمودند و چگونگی تأثیر چنین مصرفی بر خطر ابتلا به سرطان را نیز مستقل از مصرف دخانیات بررسی‌کردند.

این گروه، اطلاعات بدست‌آمده از ۲ ارزیابی بزرگ در آمریکا شامل ۸۸۰۸۴ زن و ۴۷۸۸۱ مرد را تحلیل‌کردند که سلامت آنها تا۳۰سال تحت‌نظارت قرار‌گرفته‌بود.مصرف الکل شرکت‌کنندگان از طریق یک پرسشنامه‌ی رژیم‌غذایی تعیین‌ گردید که هر 4‌سال تکمیل می‌شد.

نوشیدن سبک تا متوسط الکل به‌صورت مصرف تا یک نوشیدنی استاندارد یا 15‌گرم الکل در روز برای زنان و تا دو نوشیدنی استاندارد یا ۳۰‌گرم الکل در روز برای مردان، تعریف‌شد. محققان علاوه‌بر ارزیابی خطر کلی سرطان در شرکت‌کنندگان، خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل از‌جمله سرطان ‌روده‌ی‌بزرگ، راست‌روده (رکتوم)، کبد، پستان، حفره‌ی دهان، حلق و مری را نیز ارزیابی کردند.

در‌طول دوره‌ی پیگیری ۳۰ساله، ۱۹۲۶۹‌سرطان در زنان و ۷۵۷۱ سرطان در مردان تشخیص داده شد.

حقایق کوتاه در‌مورد مصرف الکل:

• در‌سال۲۰۱۳، حدود ۵۶/۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی ۱۸ساله و بالاتر، مصرف الکل در طی یک ماه گذشته را گزارش‌کردند.

• الکل در ابتلا به بیش‌از ۲۰۰بیماری و به‌خطر انداختن وضعیت سلامتی مرتبط با الکل نقش دارد.

• هر‌سال حدود ۸۸۰۰۰ فرد در آمریکا در اثر علل مربوط به الکل جان خود را از‌دست می‌دهند.

با‌این‌حال، محققان دریافتند که زنان مصرف‌کننده‌ی مقدار پایین تا متوسط الکل، بیشتر در‌معرض خطر سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل بخصوص سرطان‌پستان هستند. این نتیجه در زنان با و بدون سابقه‌ی مصرف سیگار مصداق داشت.

مصرف پایین تا متوسط الکل در میان مردان تنها در افراد دارای سابقه‌ی مصرف سیگار، با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با مصرف الکل ارتباط داشت.گرچه برای ارزیابی بیشتر ارتباط بین سیگار‌کشیدن و مصرف الکل با خطر ابتلا به سرطان، به تحقیقات بیشتری نیاز است ولی یافته‌های کنونی نشان‌می‌دهند که‌ زنان و مردان باید حتی‌الامکان از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز‌‌ نمایند.

 

تعداد بازدید : 902

ثبت نظر

ارسال