شماره ۱۰۹۵

پیدایش گونه جدید ویروس سارس

دکتر ندا امینیان - عفونی

محققان دانشگاه کارولینای شمالی ویروس شبیه به سارس جدیدی را در خفاش کشف کردند که می‌تواند مستقیم به انسان‌ها بدون جهش انتقال یابد.

با‌این‌حال اگر این ویروس پخش شود، هنوز به‌درستی مشخص نیست که بتواند از انسانی به انسان دیگر نیز انتقال یابد و نه‌‌تنها درمانی برای این ویروس تازه‌کشف‌شده وجود ندارد بلکه این حرکت وقفه‌ای اساسی را در توسعه‌ی واکسن‌ها و درمان‌های این پاتوژن در زمان همه‌گیری بیماری ایجاد‌کرده است.

ارزیابی‌ها وجود حدود ۵۰۰۰ ویروس کرونا را در جمعیت خفاش‌ها پیش‌بینی نموده که بعضی از آنها استعداد ظاهرشدن به‌صورت پاتوژن‌های انسانی را دارند. سارس اولین بار در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ از حیوان به انسان انتقال یافت و انتشاری جهانی در ۸۰۰۰ مورد یافته. این ویروس طی این همه‌گیری شیوع سبب مرگ حدود ۸۰۰ تَن گردید. SARS-CoV نشانه‌هایی شبیه به آنفولانزا داشت که تدریجاً شدت می‌گرفت، تنفس را سخت می‌کرد و شکل مرگ‌باری از پنومونی را به‌وجود‌می‌آورد. این اپیدمی با اقدامات گسترده‌ی سلامت‌عمومی کنترل‌شد و تصور‌می‌شد ویروس اصلی از سال2004 خاموش شده باشد.

محققان معتقدند که ویروس سارس مانندی (SARS Like Virus) که به‌تازگی شناسایی و SHC014-CoV نامگذاری شده است، در خفاش‌های نعل‌اسبی شکل چینی یافت‌می‌شود و میان خفاش‌ها و انسان‌ها انتقال می‌یابد. این ویروس از گیرنده‌ی مشابهی در انسان و خفاش برای ورود به بدن استفاده می‌کند. این ویروس در سلول‌های اصلی ریه‌ی انسان (به‌عنوان هدفی مطلوب برای ابتلا) به‌صورتSARS-CoV تکثیر می‌شود.

ویروس یاد‌شده به‌شدت بیماری‌زا بوده و درمان‌هایی که برعلیه ویروس سارس اولیه‌ که در سال2002 ارائه‌شده بود و داروهای ZMapp که برای مقابله با ابولا استفاده ‌شده بود، در بی‌اثرسازی و کنترل این ویروس خاص با شکست مواجه شدند. پس ایجاد منابع جدید به‌جای محدودکردن آنها راه‌حلی اساسی برای بررسی جمعیت‌های حیوانی به منظور یافتن تهدیدات جدید بوده و روش‌های درمان‌شناسی به‌منظور محدود کردن همه‌گیری‌های آینده ضروری می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 937

ثبت نظر

ارسال