شماره ۱۰۹۶

درمان نارسایی کلیه و افزایش خطر سرطان

دکتر بهرام ملک - نفرولوژیست

خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف در بیماران مبتلا به نارسایی و عملکرد ضعیف کلیه که از داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی نیز استفاده می‌کنند، به‌مراتب بیشتر‌است و نیاز به اقدامات پیشگیرانه و غربالگری سرطان در‌این بیماران به‌شدت احساس‌می‌شود و دلیل این امر به عوامل مختلف مرتبط با بیماری آنان و درمانی که دریافت‌می‌کنند، بر‌می‌گردد. دیالیز این بیماران‌که در فواصل مختلف انجام‌می‌شود و معمولاً با پیوند همراه‌است و همچنین دیالیز مجدد در‌صورت عدم‌موفقیت پیوند، می‌تواند یکی‌از علل مهم در‌معرض سرطان قرارگرفتن آنها محسوب شود. درک این علت‌ها و اتخاذ تصمیم درخصوص اقدامات پیشگیرانه و غربالگری سرطان می‌تواند علاوه‌بر کمک به این بیماران، به کسب بینش درباره‌ی علل اساسی سرطان نیز منتهی شود.

به‌منظور بررسی بیشتر این موضوع، محققان با ایجاد ارتباط میان سوابق علمی دریافت‌کنندگان پیوند و سوابق به‌ثبت‌رسیده در پایگاه داده‌های انستیتو سرطان آمریکا‌(NCI)، اقدام به ارزیابی اطلاعات مربوط به بیماران (۲۰۲۱۹۵ تَن) کاندید و دریافت‌کننده‌ی پیوند کلیه‌ نموده و دریافتند که میان خطر ابتلا به برخی‌از انواع سرطان‌ها و فواصل درمان، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. برای نمونه، خطر ابتلا به سرطان کلیه و تیروئید بسیار بالا ارزیابی‌شد و این خطر هنگامی‌که بیماران تحت‌درمان دیالیز قرار‌می‌گرفتند، به‌مراتب بیشتر بود. درمقابل، احتمال ابتلا به سرطان لنفوم غیر‌هوچکینی، ملانوما‌، سرطان‌ریه و برخی از سرطان‌های پوست در افراد پس‌از عمل پیوند و همچنین قبل از طرد پیوند که تحت دیالیز قرارگرفته بودند، به بیشترین میزان مشاهده‌شد.

یکی‌از دلایل این موضوع می‌تواند تأثیر داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی باشد که بیماران بعد‌از پیوند‌کلیه مجبور به استفاده از‌آنها هستند.

این یافته‌ها نشان‌می‌دهند که عملکرد نامناسب کلیه و داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی، بر احتمال وقوع سرطان در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، اثر بسزایی دارند.

این بررسی نشانگر آن است که نیاز افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی فاز انتهایی ‌(ESKD) به اقدامات پیشگیرانه و غربالگری سرطان، در‌طول‌زمان تغییر می‌نماید. انجام اقدامات احتیاطی (Vigilance) در‌خصوص سرطان‌تیروئید و کلیه زمانی‌که بیماران تحت‌درمان دیالیز قرار‌دارند، ‌اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

همچنین زمانی‌که بیماران دریافت‌کننده‌ی پیوند‌کلیه درحال استفاده‌ از داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی هستند، باید به غربالگری برای ملانوما و سرطان‌ریه نیز توجه زیادی نمود.

 

تعداد بازدید : 872

ثبت نظر

ارسال