شماره ۱۰۹۶

ورزش حتی در شهرهای آلوده‌، نیازی است ضروری

پزشکی امروز

مزایای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری حتی در شهرهای دارای هوای به‌شدت آلوده، برخطرات تنفس هوای آلوده ارجح است. برای مقایسه‌ی خطرات و مزایای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در چندین سطح آلودگی هوا، از شبیه‌سازی کامپیوتری استفاده گشته و این بررسی نشانگر آن است که در اغلب شهرهای جهان، خطرات آلودگی هوا موجب عدم‌ تأثیر مثبت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نمی‌شود. آلودگی هوای تنها 1درصد از شهرها به حدی بالا است که مانع اثر مثبت دوچرخه‌سواری30دقیقه‌ای روزانه به‌اندازه‌ی کافی می‌شود.

برای نمونه، مزایای تردد پویا در لندن برای سلامتی، بر خطر ناشی از آلودگی برتری‌دارد. مردم حتی در دهلی، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان و با میزان آلودگی ده برابر بیشتر از لندن، باید بیش‌از ۵‌ساعت در‌هفته دوچرخه‌سواری کنند تا خطرات آلودگی‌هوا بر مزایای بهداشتی و سلامتی اولویت پیدا‌کنند.گرچه این تحقیق نشان‌دهنده‌ی مزایای فعالیت فیزیکی، صرف‌نظر از کیفیت هوا است ولی به معنای بحث در جهت عدم اقدام در راستای مبارزه با آلودگی نیست.

این بررسی از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها برای تشویق مردم به ترک ماشین‌ها و آغاز پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری که به‌خودی‌خود می‌تواند ضمن حمایت از فعالیت فیزیکی باعث کاهش سطوح آلودگی‌هوا شود، پشتیبانی می‌نماید. ورزش منظم باعث کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و چندین نوع سرطان‌شده و یکی‌از راه‌هایی که افراد می‌توانند فعالیت فیزیکی خود را به‌وسیله‌ی آن افزایش‌دهند، تردد پویا با روش‌هایی همچون پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

Ref:Journal of Preventive Medicine ,‌May 5 2016

 

تعداد بازدید : 1212

ثبت نظر

ارسال