شماره ۱۰۹۶

درمان میوپی پیشرونده

دکتر رضا لاجوردی - چشم

در بعضی از نقاط جهان میوپی شایع‌تر‌ است که در بعضی از نقاط آسیا به ۹۰ درصد نیز می‌رسد. راه‌های جلوگیری‌ از پیشرفت این عارضه عبارتند‌از:

۱ـ آتروپین ۱ ‌درصد، پیشرفت نزدیک‌بینی را به صفر می‌رساند ولی بخاطر عوارض فوتوفوبی و عدم تطابق، باید ازBifocal Contact lens استفاده‌کنند.

آتروپین۰/۰۱‌درصد، اثرات کلینیکی خوبی دارد و ۶۰ درصد مؤثر است و بعد‌از قطع آتروپین اثر بازگشت (Rebound Effect) نشانه‌ها نسبت به آتروپین ۱درصد کمتر می‌باشد.

۲ـ Orthokeratology با لنز Rigio Gas Permeable که مرکز آن FLATTER وMid Periphery Steeper است، مشابه جراحی لیزر عمل می‌کند و ۵۰درصد پیشرفت نزدیک‌بینی را آهسته‌تر می‌نماید (در آنها که میوپی شدید یا متوسط دارند بیشتر کاربرد دارد).

۳ـ لیزر: FDAدر آمریکا برای آنها که میوپی پیشرونده دارند، کاربرد آن‌را مُجاز ندانسته است. در افرادی‌که با لیزر عمل گردیده‌اند ۱۰‌سال بعد‌از عمل، تعداد زیادی احتیاج به درمان مجدد پیدا نکرده بودند.

۴ـ بی‌فوکال‌کونتاکت لنز که در وسط‌، دیدِ دور را ‌ترمیم نموده و حلقـه‌هایی با قدرت بیشتر در اطــراف آن که شبیه Orthokeratology عمل‌می‌کند و۵۰درصد اثر درمانی دارد. مخصوصاً برای افرادی به‌کار برده می‌شود که در دید‌ نزدیک، کمی چشم‌ها Esodeviation بیشتری پیدا‌می‌کنند.

کونتاکت لنز مانع از Bifocal Esodeviation اضافی می‌شود و در‌نتیجه یکی‌از عوامل محرک پیشرفت میوپی را از‌بین‌ می‌برد.

۵ـ Earll Smith  با تحقیق در مورد میمون‌ها نشان‌داد که با Manipulating the Focus on th Back of the Eye می‌توان بزرگ‌شدن یا توقف بزرگ‌شدن چشم را کنترل نمود.

این باور از آنجا ناشی می‌شود که FOVEA و نَه قسمت محیطی، مورد‌توجه بوده است و با میزان‌کردن عینک یا لنز در ناحیه‌ی FOVEA که کمی عمیق‌تر از اطراف آن است و در‌نتیجه برای اطراف FOVEA نیست، محرکی خواهد بود که چشم رویش پیدا‌کند و لذا Bifocal Contact Lene ممکن‌است از پیشرفت میوپی جلوگیری نماید.

در کانادا برای کودکان چینی که سریعاً‌ میوپی در آنها پیشرفت می‌کند، به‌کار برده شده و ۴۰درصد مؤثر بوده است.

۶ـ 7Methylxanthine که یک متابولیت کافئین است ولی اثرات عصبی آن را ندارد و به‌صورت خوراکی، پیشرفت بیماری را آهسته‌تر می‌کند. این دارو در دانمارک و آمریکا مورد آزمایش قرارگرفته است.

 

تعداد بازدید : 2814

ثبت نظر

ارسال