شماره ۱۰۹۹

افزایش سن و نشانه‌های افسردگی

دکتر فریدون ضرغام - روانپزشک

افزایش سن و نشانه‌های افسردگی

میزان شاد و خوشحال‌بودن سالخوردگان، متناسب با محل زندگی، وضعیت معیشتی، آب‌و‌هوایی و جغرافیایی متغیر است و نمی‌توان نظر دقیقی نسبت به شاد بودن آنها نسبت به جوانترها‌ داد. محققان دانشگاه (Bradford) انگلستان نیز با بیان اینکه نشانه‌های افسردگی با بالارفتن سن افزایش می‌یابند‌، مُهر تأییدی براین موضوع زده‌اند و نتایج بررسی‌های آنها حاکی از آن است‌که افراد از‌سن ۶۵سالگی به‌بعد بیشتر افسرده می‌شوند.

ارزیابی‌های قبلی این افزایش نشانه‌های افسردگی را تنها تا سن ۸۵سالگی دنبال کرده‌بودند. در ارزیابی اخیر ۲۰۰۰‌ مرد و زن مسن به مدت ۱۵ ‌سال درشهر آدلاید استرالیا مورد بررسی قرارگرفتند. شواهد بالینی نشان‌داد که این افراد با افزایش سن خود‌، با پیدایش نشانه‌های افسردگی بیشتری روبه‌رو شدند.به‌این‌صورت که زنان نسبت به مردان در ابتدا با نشانه‌های افسردگی بیشتری مواجه‌شده و سپس مردان افزایش سریعتری در نشانه‌های افسردگی نشان دادند. به‌طوری‌که این تفاوت جنسیت در بروز نشانه‌های افسردگی درحدود سن ۸۰سالگی روند معکوس به‌خود گرفت.

علل‌:

عوامل اصلی در افزایش بروز این عوامل؛ شامل میزان ازدست‌رفتن توانایی‌های فیزیکی، شروع شرایط پزشکی جدید بخصوص تشدید شرایط مزمن و رویکردهای مرگ‌اندیشانه است. نیمی‌از افرادی ‌که مورد ارزیابی قرارگرفتند دچار آرتروز بوده و زنان و مردانی‌که شرایط سلامت پایین مزمنی داشتند نسبت به گروه فاقد این شرایط، از نشانه‌های افسردگی بیشتری رنج‌می‌بردند‌.

این نتایج قابل‌توجه در‌مورد چگونگی تغییر برخورد ما با افراد سالخورده دارای پیامدهای مثبتی هستند و همان‌طور که اشاره گشت، نشانه‌های افسردگی درطی سالخوردگی افزایش می‌یابند.

تعداد بازدید : 2221

ثبت نظر

ارسال