شماره ۱۱۰۰

پزشکان پُرکار بخوانند!

پزشکی امروز

خستگی درمیان پزشکان‌عمومی پرکار آنقدر شایع است که میتواند حتی برای بیماران نیز مشکل‌ساز شود. بر‌خلاف سایر مشاغل «بسیار حساس از‌لحاظ ایمنی»  مانند بخش حمل و نقل هوایی و یا صنایع نفت و گاز، پزشکان‌عمومی به‌هنگام خستگی، در میان انبوه بیماران قادر به اعلان آن نیستند.

متأسفانه این امر تأثیری منفی در توانایی آنها برای ارائه‌ی خدمات به بیمار خواهد داشت. فشارهای بی‌امان و فزاینده‌ی حجم زیاد کار، موجب وارد‌شدن فشار بیش‌از‌حد توان به پزشکان متعهد می‌گردد چراکه آنها سعی می‌کنند تا با افزایش شدید تعداد بیمار یا منابع رو به کاهش، مقابله کنند.

از نگرانی‌ها این است که پزشکان پُرکار طولانی‌تر کار می‌کنند و روزهای بیشتری مورد مراجعه‌ی بیمار قرار‌می‌گیرند و همچنین ساعت‌ها پس‌از عمل‌جراحی و در تعطیلات آخر هفته نیز برای  انجام امور کاری مربوط به بیمار در تلاش هستند‌.

با وجود اینکه خطرات ایمنی در پزشکی‌عمومی کمتر‌از پزشکان در بیمارستان‌ها است اما اگر پزشکان‌عمومی به‌صورت مداوم بیش‌از‌حد خسته شوند، پتانسیل قابل‌توجهی برای آسیب دیدن بیمار مانند اشتباهات دارویی و اشتباه گرفتن هویت بیمار وجود دارد.

اخیراً مقاله‌ی مشاوره‌ای در‌مورد مفاهیم کلی ایمنی بیماران برای پزشک‌عمومی با حجم کار بالا منتشر‌شد که در آن به‌منظور جلوگیری از خستگی بیش‌از‌حد پزشکان‌عمومی و در‌جهت ارائه‌ی مراقبت‌های ایمن برای بیماران، پیشنهادهایی اساسی برای حفاظت از سلامت پزشکان ارائه شده‌است:

• استراحت اجباری و منظم  جهت به حداقل رساندن احتمال خطا.

• عملکرد برای شناسایی شیوه‌های پزشکی تحت فشارهای شدید کاری و نیز شناسایی اقدامات فوری برای از بین بردن این فشارها.

• بررسی کامل درباره‌ی چگونگی کاهش فشارهای وارد بر پزشک‌عمومی مانند روش‌هایی که در‌آن کارهای غیر‌ضروری را بتوان کاهش‌داد.

تعداد پزشکان‌عمومی به‌طورکلی در‌حال افزایش می‌باشد؛ بین سال‌های 2008‌تا‌2013 فقط در انگلستان، تعداد پزشکان‌عمومی ۱۹درصد افزایش‌یافته است. با‌این‌حال، تعداد کل پزشکان‌عمومی در سراسر انگلستان بین سال‌های‌2008 و 2013 تنها ۴/۱‌درصد افزایش یافته است. این عدد به‌طور مستقیم و در سراسر کشور بر تعداد بیماران تحت‌نظر یک پزشک‌عمومی تأثیر‌می‌گذارد؛ یعنی هر پزشک عمومی در‌مقایسه با سال‌2009 برای ۶۱ بیمار بیشتر مسئولیت دارد.

در‌حال‌حاضر پزشکان‌عمومی و گروه آنها هر‌سال حدود ۳۷۰میلیون بیمار را در انگلستان ویزیت می‌کنند و به‌طور‌کلی نسبت به‌ سال2008 پزشکی‌عمومی هر‌روز ۱۵۰/۰۰۰‌بیمار اضافی را اداره می‌کنند؛ رقمی نزدیک به کل جمعیت آکسفورد که هر روز برای ویزیت پیش پزشک‌عمومی خود می‌روند.

همچنین برخی از افراد با بیماری‌های مزمن و چندگانه زندگی می‌کنند که به‌مراتب درمان پیچیده‌تری لازم دارند؛ بخصوص که زمان مشاوره‌ی پزشک‌عمومی برای هر‌بیمار به‌صورت استاندارد ۱۰دقیقه است. پیش‌بینی می‌شود که در انگلستان تعداد بیماران مبتلا به بیش‌از یک بیماری بلند‌مدت از ۱/۹میلیون در‌سال 2008 به حدود ۲/۹میلیون بیمار در‌سال‌2018 افزایش یابند.


تعداد بازدید : 1273

ثبت نظر

ارسال