شماره ۱۱۰۳

«مه‌دود»‌(Smog) موجب افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان

پزشکی امروز

«مه‌دود»‌(Smog) موجب افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان

قرار‌گرفتن درازمدت در‌معرض ریز‌آلاینده‌های هوا ناشی‌از اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها با افزایش خطر مرگ ناشی‌از ابتلا به انواع گوناگون سرطان، ارتباطی مستقیم دارند.

بررسی‌هایی که روی ۶۶ هزار‌تَن از ساکنان قدیمی هنگ‌کنگ انجام‌شد نشان‌می‌دهند که حتی کمترین افزایش در میزان قرارگیری در‌معرض این ‌ریزآلاینده‌ها نیز که با مقیاس میکروگرم در متر‌مکعب اندازه‌گیری می‌شوند (mcg/m3)، موجب افزایش خطر مرگ ناشی‌از سرطان می‌گردد. برای نمونه خطر کلی مرگ ناشی‌از سرطان به‌ازای قرارگیری در‌معرض هر ‌۱۰mcg/m3 اضافی از آلاینده‌ها، به‌میزان ۲۲‌درصد افزایش‌می‌یابد.

به‌نظر‌می‌رسد که این خطر فزاینده برای برخی‌از سرطان‌ها بیش‌از بقیه باشد؛ محققان معتقدند که این میزان اضافی آلاینده‌های هوا موجب افزایش ۴۲‌درصدی خطر مرگ ناشی‌از سرطان در دستگاه‌گوارش فوقانی و همچنین افزایش ۳۵‌درصدی خطر مرگ در‌اثر ابتلا به سرطان‌های کبد، مجاری صفراوی، کیسه‌ی‌صفرا و پانکراس می‌گردد. افزایش قرارگیری درمعرض آلاینده‌ها، موجب افزایش ۸۰درصدی خطر مرگ ناشی‌از سرطان‌‌پستان در‌میان زنان گشته و همچنین این میزان بالای آلاینده‌ها موجب افزایش ۳۶درصدی خطر مرگ ناشی‌از سرطان‌ریه در مردان می‌گردد.

هرچند که هنوز به‌طور‌کامل به نقش آلودگی هوا در ابتلا به سرطان پی‌نبرده‌اند اما احتمال‌می‌رود که در ایجاد نقص در ترمیم DNA، تغییر در واکنش‌های ایمنی یا ایجاد التهاب مؤثر باشد که در‌پی آن، رگ‌های خونی جدیدی رشد خواهند‌کرد که باعث گسترش سرطان می‌شوند. در سرطان ارگان‌های گوارشی، آلودگی فلزات سنگین نیز با تأثیر روی فلورمیکروبی مجرای‌گوارشی، موجب تسریع پیشرفت سرطان می‌گردد.

برای اندازه‌گیری میزان قرارگیری در‌معرض ریز‌آلاینده، محققان از تخمین‌های به‌دست‌آمده از داده‌های ماهواره‌ای و نمایشگرهای کیفیت هوا استفاده کرده و یافته‌های خود را همچنین براساس استعمال دودسیگار نیز تنظیم‌کردند و تمام افرادی که تا ۳‌سال بعداز شروع این تحقیق فوت‌کرده بودند را از تحقیق خارج‌کردند.

آلودگی‌هوا علاوه‌بر افزایش خطر ابتلا به آسم، سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، خطر مرگ ناشی‌از سرطان بطور کلی (Over All) را نیز به‌طور حتم افزایش‌می‌دهد‌.

Ref: Journal Of Cancer Epidemiology, 17 Feb 2016

تعداد بازدید : 873

ثبت نظر

ارسال