شماره ۱۱۰۴

آیا افراد مبتلا به آکنه روزاسه بیشتر در خطر آلزایمر هستند؟

پزشکی امروز

تحقیقات جدید نشان‌می‌دهند که روزاسه (قرمزی پوست صورتی‌که میلیون‌ها تَن را درسراسر جهان تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد) ممکن‌است موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر شود‌.

در‌واقع، هرچند که ممکن‌است در بیماران روزاسه خطر ابتلا به آلزایمر در‌مقایسه با جمعیت عادی تا‌حدی افزایش یابد، اما خطر مطلق (برای هر‌بیمار) همچنان بسیار اندک است. با استناد به جامعه‌ی ملی روزاسه (NRC)، حدود 16‌میلیون آمریکایی به بیماری‌های پوستی دچار هستند که دارای نشانه‌هایی همچون قرمزی زننده (Disfiguring Redness) و نقطه‌هایی آکنه مانند روی صورت می‌باشند. هرچند می‌توان با این بیماری کنار آمد اما هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای آن وجود ندارد، چراکه علت اصلی آن نامعلوم است. محققان دریافتند که احتمال مواجهه با انواع مختلف زوال‌عقل در افراد مبتلا به روزاسه تا ۷‌درصد بیشتر بوده و خطر ابتلا به آلزایمر در آنها به‌طور میانگین تا ۲۵‌درصد بیشتر‌از دیگر افراد است. به‌نظر‌می‌رسد که زنان بیشتر‌از مردان تأثیرمی‌پذیرند و داده‌ها نشان‌می‌دهند که خطر ابتلا به آلزایمر در زنان مبتلا به روزاسه تا ۲۸‌درصد است، در‌حالی‌که این خطر برای مردان مبتلا به بیماری‌های پوستی ۱۶درصد می‌باشد و به‌نظر‌می‌رسد که سن افراد نیز نقشی اساسی داشته باشد. این بررسی نشان‌می‌دهد که خطر ابتلا به آلزایمر در بیماران روزاسه که ۶۰‌ساله و بالاتر هستند، به نسبت روز اولی که وارد ارزیابی شدند به‌طور چشمگیری تا ۲۰درصد بالا‌رفته است.

بنابراین، چه عاملی تعیین‌کننده‌ی خطر احتمالی ابتلا به زوال‌عقل در افرادی است که چنین شرایطی دارند؟

در پوست بیماران مبتلا به سطوح پیشرفته‌ی روزاسه، برخی پروتئین‌ها و فرآیندهای التهابی دیده شده‌است که این عوامل با دمانس و برخی بیماری‌ها مثل آلزایمر در ارتباط هستند و با‌این‌حال نمی‌توان با یقین اظهارنظر ‌کرد‌. گام مهم بعدی پس‌از این یافته‌ها، پی‌بردن به درک درستی از بنیان هر‌دو بیماری می‌باشد و درمان‌هایی است که این بیماری‌ها را هدف قرار‌می‌دهند؛ یا تغییرات در‌شیوه‌های زندگی که موجب کاهش خطر پیشرفت این بیماری‌ها می‌شوند. همچنین آزمایش این امر که آیا درمان موفقیت‌آمیز یک بیماری بر روند دیگری تأثیرگذار است یا خیر.  پزشکان باید توجه نمایند که آیا بیماران مبتلا به روزاسه، مخصوصاً مبتلایان در سنین ۶۰سال و بالاتر، در‌سال‌های اخیر دچار کاهش چشمگیر در حافظه‌ی کوتاه‌مدت، کلمه‌یابی، تصمیم‌گیری و یا جهت‌یابی (Navigation) شده‌اند یا خیر؟

2016 Ref: the Annals of Neurology 28 April

تعداد بازدید : 1032

ثبت نظر

ارسال