شماره ۱۱۰۷

تأثیر مراسم مذهبی بر سلامت زنان

پزشکی امروز

تأثیر مراسم مذهبی بر سلامت زنان

طی بررسی‌های صورت‌گرفته، حضور منظم در مراسم‌ مذهبی می‌تواند با کاهش خطر مرگ زنان در ارتباط باشد.

محققان طی‌۱۶‌سال تحقیق، پی بردند که احتمال مرگ ناشی‌از علل مختلف؛ مرگ کلی(All-Cause)، بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان در زنانی‌که حداقل یک‌بار در هفته در مراسم‌ مذهبی شرکت‌می‌کنند، حدود یک‌سوم کمتر است‌. برگزاری مراسم مذهبی در آمریکا همچون بسیاری از نقاط دیگر جهان عملی رایج‌است.

مطابق یافته‌های این محققان از یک نظرسنجی، حدود ۶۵‌درصد از آمریکایی‌ها معتقد هستند که مذهب جزو مهمی از زندگی است؛ ۸۳ درصد از آنها در طی هفته‌ی گذشته به عبادت پرداخته بودند و ۴۳درصد از آنها طی هفته‌ای که گذشت در مراسم مذهبی شرکت کرده بودند(اظهار در پرسشنامه).

اما مراسم‌ مذهبی چگونه بر سلامتی تأثیر می‌گذارند؟ این همان نکته‌ای است که محققان به‌دنبال دست‌یابی به آن هستند و به گفته‌ی آنها اطلاعات محدودی در‌این زمینه در دسترس است.

اعتقادات و مشارکت مذهبی می‌تواند بر رفتار افراد تأثیر‌بگذارد، درک و احساسات  آنها را تغییر‌دهد، حس نوع دوستی آنها را بالا‌ببرد، جوامع و پذیرش زندگی عمومی را شکل‌دهد و علاوه‌بر‌این می‌تواند تندرستی، سلامت و یکپارچگی جامعه را بهبود ببخشد و در‌عین‌حال مذهب می‌تواند احساس گناه، اضطراب، خشونت و تعصب را نیز بالا ببرد. بنابراین تأثیر اعمال مذهبی بر سلامت، از‌نظر علمی هنوز مشخص نبوده و مورد تأیید قرار‌نگرفته ا‌ست.

گروه تحقیقاتی برای بررسی خود، داده‌های مربوط به ۷۴۵۴۳ زن شرکت‌کننده‌ را که بیشتر از گروه کاتولیک یا پروتستان بودند، مورد‌ارزیابی قرار‌دادند. آنها ازسال‌1992‌ تا‌ سال‌2012، هر‌۴سال یک‌بار پرسشنامه‌ای را تکمیل‌می‌کردند که در‌آن از آنها پرسیده شده بود که چند‌وقت یک‌بار در مراسم‌ مذهبی شرکت می‌کنند: بیش‌از یک‌بار درهفته؛ یک‌بار در هفته؛ ۱‌تا‌۳‌بار در ماه؛ کمتر‌از یک‌بار درماه؛ یا هیچ‌وقت.

هنگام آغاز بررسی؛ هیچ‌یک از زن‌ها به سرطان و بیماری‌های قلبی‌عروقی مبتلا نبودند و محققان میزان وقوع مرگ کلی، مرگ ناشی‌از بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان را در‌طول 16‌سال پیگیری (1996تا2012) ارزیابی‌کردند.

در دوره‌ی پیگیری تحقیق، ۱۳۵۳۷ تَن از زنان فوت‌کردند. به‌طور‌کلی، ۲۷۲۱‌مرگ ناشی‌از بیماری‌های قلبی‌عروقی و ۴۴۷۹مرگ ناشی‌از سرطان‌ بود‌. خطر مرگ کلی در زنانی که بیش‌از یک‌بار در هفته در مراسم‌ مذهبی شرکت‌ کرده‌بودند درمقایسه با زنانی‌که هیچ‌وقت دراین‌گونه مراسم‌شرکت نکرده بودند، ۳۳‌درصد کمتر بود.

یافته‌ها همچنین نشان‌می‌دهند در زنانی‌که بیش‌از یک‌بار در هفته در مراسم‌ مذهبی شرکت کرده بودند، خطر مرگ ناشی‌از بیماری‌های قلبی‌عروقی ۲۷‌درصد و خطر مرگ ناشی‌از سرطان ۲۱درصد کمتر‌از زنانی بود که در‌این‌گونه مراسم‌ شرکت نمی‌کردند.

محققان به این نکته اشاره می‌کنند که با استفاده از نشانه‌های افسردگی، سیگار‌کشیدن، حمایت اجتماعی و مثبت‌اندیشی، تاحدودی می‌توان ارتباط بین شرکت در مراسم‌مذهبی و مرگ را توضیح داد. با‌این‌حال، آنها به این نکته نیز اشاره می‌کنند که هر یک از این عوامل تنها ۲۵درصد از این ارتباط را توجیه می‌کنند. مذهب(Religion) و معنویت(Spirituality) منابع ناشناخته‌ای هستند که پزشکان می‌توانند از فواید آنها برای بیماران خود بهره ببرند.

نقاط‌قوت و محدودیت‌های این تحقیق:

میزان بالای نمونه، مدت زمان طولانی پیگیری و ارزیابی مکرر میزان حضور در مراسم‌ مذهبی، برخی‌از نقاط‌قوت این بررسی هستند و از محدودیت‌های آن نیز برای نمونه می‌توان به‌این موضوع اشاره‌کرد که تمامی شرکت‌کنندگان در بررسی پرستاران زنی بودند که بیشتر آنها مسیحی‌های سفیدپوست بودند  و بنابراین نمی‌توان این نتایج را به جمعیت کل کشور، کشورهای دیگر، یا مناطق دارای آزادی مذهبی محدود نسبت داد و علاوه‌بر‌این، این تحقیق از نوع مشاهده‌ای(Observational) است و نمی‌تواند بین شرکت در مراسم‌ مذهبی و مرگ، ارتباط علت و معلولی برقرار نماید.

ولی این نتایج را نباید نادیده گرفت، بلکه باید تحقیقات عمیق‌تری روی آنها انجام داد. آیا متغیرهای مداخله‌گر مهمی وجود داشته‌اند که محققان در‌این بررسی به آن دسترسی نداشته‌اند؟ چه عملکرد احتمالی می‌تواند به این ارتباط کمک‌کند؟ آیا شرکت در مراسم مذهبی به روشی(Some way) با عادت‌های بهداشتی مؤثر بر طول‌عمر که در این بررسی به آنها توجه نشده است، ارتباط دارد؟

Ref: JAMA oct. 2015

تعداد بازدید : 1523

ثبت نظر

ارسال