شماره ۱۱۰۷

تناسب اندام و حفظ عملکرد ریه

پزشکی امروز

پژوهشی جدید نشان‌داده که تلاش در جهت حفظ تناسب اندام‌ توسط ورزش‌کردن، مانع  از افت عملکرد ریه با افزایش سن انسان ‌می‌گردد و در گروهی‌با تناسب قلبی و ریوی(Cardio Pulmonary Fitness) بهتر، این عملکرد نیز بهتر و بالاتر است‌. تناسب قلبی ریوی به اندازه‌گیری عملکرد قلب و ریه در‌طول استراحت و فعالیت بدنی گفته‌می‌شود.

عملکرد ریه با افزایش سن دچار افت می‌شود و میزان این افت در افراد مختلف، متفاوت است. مصرف سیگار نیز از آن‌جمله عواملی است که بر میزان این افت تأثیر منفی ‌می‌گذارند.

محققان در مسیر تحقیق خود، داده‌های پژوهشی درمورد خطر بیماری عروق کرونر در جوانان بالغ (CARDIA) را که در‌آن ۵۱۱۵ فرد سالم سفیدپوست و سیاهپوست ۱۸‌تا‌۳۰‌سال شرکت داشتند، مورد تحلیل قرار دادند.

محققان پس‌از یک دوره‌ی‌۲۰‌ساله، تناسب قلبی‌ریوی جمعیت تحت بررسی خود را با استفاده از آزمون تردمیل اندازه‌گیری کردند؛ آزمون تردمیل در شروع تحقیق و سپس به‌طور مکرر در‌طول بررسی انجام‌شد. عملکرد ریوی و ارزیابی چگونگی کار ریه در هر‌یک از آزمون‌های تناسب قلبی ریوی ارزیابی‌شد. به‌این‌منظور، حجم بازدمی اجباری در ۱ثانیه (FEV1: Forced Expiratory Volume in 1 Second) ‌و ظرفیت‌حیاتی‌اجباری (FVC: Forced Vital Capacity)  (مقدار هوایی که پس‌از وارد‌کردن حداکثر هوا به ریه‌ها، با سرعت و فشار بیرون داده می‌شود) اندازه‌گیری شد(PFT).

حفظ بهتر سلامت ریه با تناسب قلبی‌ریوی بالا:

محققان طی این ارزیابی ۲۰‌ساله دریافتند که افت عملکرد ریوی سالانه‌ی افرادی‌که در ابتدای بررسی بیشترین تناسب قلبی‌ریوی را داشته‌اند، کمتر بوده است.

به گزارش محققان، مواردی که بیشترین کاهش تناسب قلبی ریوی را در‌طول ۲۰‌سال داشته‌اند، اُفت FEV1 و عملکرد ریوی بیشتری را تجربه‌کرده‌اند.

با‌این‌حال شرکت‌کنندگانی که تناسب قلبی‌ریوی خود را حفظ‌کرده‌ یا بهبود بخشیده‌اند، در‌طول‌۲۰‌سال کمترین اُفت را در عملکرد ریوی داشتند. پس‌از در‌نظر‌گرفتن سن، شاخص توده‌ی بدن (BMI) و حتی وضعیت مصرف دخانیات ، نتایج قابل‌توجه بود. افت عملکرد ریه باعث افزایش بیماری و مرگ‌و‌میر کلی (Overall Morbidity & Mortality) حتی در‌صورت عدم وجود بیماری ریوی آشکار می‌گردد. حفظ تناسب اندام(Fitness) در آغاز زندگی و دوران میانسالی می‌تواند این افت طبیعی را در سالمندی کاهش‌دهد.

Ref:ATS 2016 International Conference

تعداد بازدید : 1156

ثبت نظر

ارسال