شماره ۱۱۰۷

زنان جوان دیابتی و خطر حمله‌ قلبی

دکتر فریده نیک‌نفس - قلب و عروق

زنان جوان دیابتی و خطر حمله‌ قلبی

گرچه بیماری‌های قلب‌و‌عروق اغلب سالخوردگان را تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهند اما چندین سال است که در جوانان نیز این موارد افزایش یافته است. تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) حاکی از این موضوع هستند که بیماری‌های قلب‌و‌عروق بیش‌از ۵۲ درصد از علل مرگ‌و‌میر در زنان بوده و این تعداد رو‌به افزایش نیز می‌باشد و تا 1‌درصد از کل حمله‌های قلبی، در زنان جوان رخ‌می‌دهد.

در یک بررسی که روی بیش‌از ۷۰۰۰ خانم ۴۵‌ساله و جوانتر  (۲۱تا ۴۵ ساله)صورت‌گرفت‌، دیابت را موجب ۶‌ برابرشدن خطر حمله‌ی قلبی و سیگار‌کشیدن در زنان را، به‌عنوان عاملی خطرناک‌تر در سن‌های بالا معرفی کرده‌است‌.

در‌مقایسه با زنان جوان بدون سابقه‌ی MI، شیوع عوامل خطر در زنان جوان مبتلا به MI به شرح زیر بود: ۴۸/۸درصد فشار‌خون شریانی (در‌مقایسه با ۱۶/۷‌درصد)، ۴۸/۷درصد مصرف سیگار فعلی (درمقابل ۴۰/۰‌درصد)، ۶۵/۵‌درصد سابقه‌ی کشیدن سیگار درگذشته (در مقابل ۴۲/۷درصد)، ۳۶/۱‌درصد کلسترول بالا و یا هایپرکلسترولمی (در‌مقابل ۱۲/۵درصد)، ۲۲/۳‌درصد چاقی (در‌مقابل ۱۵/۳‌درصد)، ۱۰/۶درصد دیابت (در مقابل ۱/۴‌درصد).

بیماران زنان جوان مبتلا به‌ MI، در محدوده‌ی سنی ۲۱‌تا‌۴۵ ‌سال و به‌طور متوسط ​​۴۲‌ساله بودند. قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌ها‌ی مستقل برای حمله‌ی قلبی آنها شامل موارد زیر بودند:

• دیابت که موجب افزایش ۶برابری خطر ابتلا به MI می‌شود.

• فشار‌خون بالای شریانی (۴‌برابر)

• کلسترول بالا (۳برابر)

• سیگار‌کشیدن فعلی (۱/۶برابر).

چاقی اندازه‌گیری شده توسط شاخص توده‌ی بدن (BMI) به‌عنوان عامل پیش‌بینی‌کننده‌ی MI از لحاظ آماری چشمگیر نبود. عدم ارتباط با چاقی می‌تواند به‌دلیل نفوذ شدید دیابت در‌این جمعیت باشد. خطر ابتلا به MI در زنان جوان با تعدادی از عوامل که به‌طور همزمان وجود داشتند افزایش یافت.

مقایسه خانم‌های سالخورده و جوان:

زنان جوان سالم به‌طور متوسط ۱/۱ عامل خطر داشته‌اند در‌حالی‌که در زنان جوان دارای سابقه‌ی ابتلا به  MI، این عدد ۱/۷ است. زنان مسن‌تر با MI به‌طور متوسط ۲/۱ عامل خطر داشته‌اند.

در‌مقایسه با زنان جوان سالم، زنان مبتلا به MI، بیشتر دارای فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت و در‌حال مصرف سیگار بودند.

عامل خطر در زنان جوان مبتلا به MI‌ صرف‌نظر از استعمال دخانیات، شبیه به افراد مسن است. این یافته با نتایج پژوهش‌های دیگر در ارتباط است و نشان‌می‌دهد که کشیدن سیگار مشکل رو به رشدی در زنان جوان در جهان است و این موضوعی‌است که نیازمند پیشگیری می‌باشد.

 

تعداد بازدید : 1261

ثبت نظر

ارسال