شماره ۱۱۰۷

افسردگی و فشارخون بالا

دکتر سیدعلی فاطمی - داخلی

افسردگی و فشارخون بالا

نشانه‌های افسردگی و فشارخون بیش‌از‌حد بالا یا پایین، پیش‌بینی‌ کننده‌ی نرخ بالای شیوع ...

چهارشنبه 27 مرداد 1395

نشانه‌های افسردگی و فشارخون بیش‌از‌حد بالا یا پایین، پیش‌بینی‌کننده‌ی نرخ بالای شیوع بیماری‌های عروقی مرگبار در بیمارانی است که از نارسایی قلبی، دیابت و یا سکته‌ی مغزی رنج‌می‌برند. بررسی‌ها نشان‌می‌دهند که خطر سکته‌ی مغزی مجدد، حمله‌ی قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناشی‌از آنها پس‌از ۴سال در بیماران افسرده‌ای که فشار‌خون بالا دارند ۸۳‌درصد و در‌آن دسته از بیماران افسرده که فشار‌خون پایین دارند ۳۶‌درصد بالاتر درمقایسه با افراد غیرافسرده با فشارخون نرمال بوده‌است.

بیمارانی‌که از بیماری‌های قلبی، دیابت یا سکته‌ی مغزی رنج می‌برند، با احتمال بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه در‌معرض خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی بعدی قراردارند. همچنین اثبات‌شده است که فشار‌خون بیش‌از‌حد بالا یا پایین و افسردگی، این موضوع را تشدید می‌کند. اما تا به امروز هیچگاه به بررسی تأثیر همزمان این دو پرداخته نشده است. این بررسی روی تعدادی  بیمار سالمند اسکاتلندی مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت یا سکته‌ی مغزی انجام شده و فشار سیستولیک و دیاستولیک ثبت و بیماران براساس میزان فشار خون به 5دسته تقسیم شدند: بسیار بالا: (SBP>160, DBP>100، بالا: (SBP=140-159, DBP=90-99)، معمولی:(SBP=130-139, DBP=80-89)، تــحت کنتــرل شدیـد: (SBP=120-129, DBP=80-84) و پائین:(SBP< 120,DBP<80). حوادث پرخطر (سکته‌ی مغزی مجدد، حمله‌ی قلبی، نارسایی قلبی و مرگ بر‌اثر بیماری قلبی) در‌طول یک دوره‌ی 4‌ساله ثبت و بررسی‌شد.

در‌طول ۴سال پیگیری بالینی، ۱۱درصد حداقل یک‌بار وقایع زیان‌آور (Harmful events) را تجربه‌کردند. افسردگی ارتباط قابل‌ملاحظه‌ای با فشار‌خون سیستولیک در پیش‌بینی واقعه‌ی زیان‌آور دارد‌(p=0.03). ارتباط بین افسردگی و فشار‌خون به‌حدی مهم است که باید به‌عنوان حوزه‌ای مهم درتحقیقات پزشکی و تئوری‌های فیزیولوژیک در‌نظر گرفته شود.

در‌مقایسه با بیمارانی‌که دارای فشار‌خون طبیعی و فاقد افسردگی بودند، آن دسته از بیماران که هم دارای فشار خون بالا و هم افسردگی بودند، با احتمال ۸۳‌درصد بیشتر در‌معرض وقایع زیان‌آور قرار‌گرفتند (‌HR:Hazard Ratio =1.83، 95‌درصد اطمینان،1.46-2.30= p<<0.001 CI). همچنین آن دسته از بیمارانی‌که دارای فشار‌خون پایین و افسردگی بودند، با احتمال ۳۶درصد بیشتر در‌معرض وقایع زیان‌آور قرار‌گرفتند‌(HR=1.36، 95‌درصد اطمینان،  1.15-1.62=p<<0.001CI). نتایج به‌وسیله‌ی عواملی چون سن، جنسیت، شاخص‌توده‌ی‌بدنی، میزان کلی کلسترول، وضعیت اقتصادی‌ـ اجتماعی، مصرف داروهای ضدافسردگی و تعداد بیماری‌های موجود که می‌تواند خطرات بیماری‌های عروقی را افزایش دهند، تعدیل (Adjusted) شدند.

دراین بررسی بیمارانی‌که ترکیبی‌از افسردگی و فشار‌خون بسیار‌بالا یا پایین را دارا می‌باشند، در‌معرض بیشترین احتمال ابتلا به وقایع زیان‌آور(HE) درعرض ۴سال قراردارند. یک توضیح برای نتایج به‌دست‌آمده این است که اینگونه بیماران از وخیم‌ترین نوع بیماری‌های قلبی، دیابت یا سکته‌ی مغزی رنج‌برده‌اند که قبلاً شناخته‌شده نبوده و لذا بدترین پیامدها را داشته‌اند.

یافته‌ها نشان‌می‌دهند که تمرکز منابع بر پایش(Monitoring) فشار‌خون و همچنین ارائه‌ی درمان‌های لازم برای بهبود وضعیت و نشانه‌های بیماران دارای افسردگی، می‌تواند وضعیت سلامت آنها را با کاهش وقایع زیان‌آور(HE)؛ کاهش خطر سکته‌های مغزی بعدی، حملات قلبی و نارسایی قلبی و مرگ ناشی‌از بیماری قلبی بهبود بخشد. همچنین نتایج نشان می‌دهند که بیماران دارای فشارخون بسیار بالا یا بسیار پایین، ممکن‌است از فرایندهای غربالگری و درمان افسردگی بهره‌ی بیشتری ببرند.

 

تعداد بازدید : 1695

ثبت نظر

ارسال