شماره ۱۱۱۳

آموزش روانی و اختلال دوقطبی

پزشکی امروز

چهارشنبه 7 مهر 1395

یک تحقیق‌ جدید در نشریه‌ی Psychotherapy and Psychosomatics  به بررسی چگونگی تأثیر آموزش روانی Psychoeducation بر انعطاف‌پذیری ماده‌ی سفید مغز در اختلال دوقطبی پرداخته است. اختلال دوقطبی یک اختلال خلقی جدی است که غالباً درمان آن نیز مشکل می‌باشد.

درمان‌های دارویی غالباً در کنترل نشانه‌ها مؤثر هستند اما عموماً در سطح عملکردی ناکافی می‌باشند. در میان درمان‌های روانی اجتماعی، به‌تازگی روش آموزش روانی (Psychoeducation) اثر چشمگیر و د‌رازمدتی بر پایبندی به درمان و پیشگیری‌از عود و عملکرد کلی آنان نشان‌داده است. امروزه آموزش روانی، بخشی اساسی از رویکردهای درمانی بیماری BD محسوب‌می‌شود؛ اگر‌چه عملکرد عمل عصبی آن هنوز دقیقاً مشخص نشده‌است. در‌ بررسی اخیر این فرضیه‌ که آموزش روانی با تغییرات آناتومیک در ارتباطات پیش لیمبیک (Frontolimbic) در بیماران مبتلا به BD همراه می‌باشد، مورد‌ارزیابی قرار‌گرفته است.

شرح کارآزمایی‌:

۲۴‌بیمار مبتلا به BD با خلق تثبیت‌شده، به‌صورت تصادفی در برنامه‌ی آموزش روانی ۳ماهه ‌(PED) و یا گروه پشتیبانی (SUP)(Support group Program) قرار‌گرفتند. ۱۲ HS گروه کنترل (CTL) را برای مقایسه‌ی اولیه بین گروه‌ها تشکیل‌دادند. ۱۰‌تَن از بیماران و ۱۰تَن HS  با هدفی متفاوت در بررسی fMRI قبلی شرکت‌کرده بودند. برنامه‌ی هر‌۲گروه‌PED و SUP به‌صورت موازی انجام‌شد. به‌عنوان‌مثال؛ ۱۲جلسه، ۱جلسه در هفته، در‌مدت مشابه تا تغییرپذیری فصلی احتمالی حذف شود.

نتایج‌:

نتایج نشان‌داد که بیماران‌BD پس‌از انجام آموزش روانی، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در شدت نشانه‌های افسردگی و افزایش چشمگیری در عملکرد کلی (Global functioning) پیدا نمودند اما در‌گروه‌SUP این موضوع صادق نبود. بیماران گروه‌PED بعد‌از برنامه‌ی آموزش روانی نسبت به قبل کاهش‌MD قابل‌ملاحظه‌ای درUncinate Fasciculus سمت چپ نشان‌دادند، در‌حالی‌که بیماران گروه ‌SUP کاهشی نداشتند. در هر‌۲‌گروه از بیماران، هیچ تغییری در GFAو Uncinate Fasciculus راست و چپ مشاهده نشد. تفاوتی بین‌‌BD و ‌CTL در ‌T1 یا GFA یا روی MD در Fasciculus Uncinate هر‌دو سمت‌راست و چپ وجود نداشت. محققان می‌افزایند که کاهش ‌MD در Uncinate Fasciculus سمت چپ پس از آموزش روانی، نقش سودمند روش آموزش روانی را در ارتباطات پیش لیمبیک نشان می‌دهد. از آنجا که مقادیر بالای MD با آسیب به میلین همراه است، توضیح احتمالی برای تغییر‌MD مشاهده‌شده در بررسی فوق، افزایش میلینه‌‌شدن (Myelination) پس‌از انجام آموزش‌روانی است.

Ref: Nottingham University .U.K. July 2016

 

تعداد بازدید : 869

ثبت نظر

ارسال