شماره ۱۱۱۳

ضد‌ آفتاب جدید و سرطان پوست

دکتر شراره پورزند - فارماکولوژیست

ضد‌ آفتاب جدید و سرطان پوست

چهارشنبه 7 مهر 1395

تشعشعات فرابنفش‌A که در نور خورشید وجود دارند، آسیب‌های مخرب قابل‌توجهی به‌ پوست رسانده و بیشتر ضدآفتاب‌های موجود در بازار تنها به‌میزان محدودی در‌برابر این آسیب‌های مخرب مقاوم هستند.

از‌این‌رو و با توجه به استفاده‌ی مداوم مردم از این کرم‌ها‌، محققان با دست‌یافتن به ترکیبی مقاوم در‌برابر اثر مخرب فرابنفش‌A که سبب از‌بین‌رفتن سلول و پیر‌شدن پوست و سرطان‌پوست می‌شود، امیدوارند که این ترکیب در آینده به ترکیب ضد‌آفتاب‌ها و دیگر محصولات محافظتی پوست اضافه گردد‌.

آنها معتقد هستند که اشعه‌ی فرابنفش‌A شامل ۹۵درصد از اشعه‌ی فرابنفشی است که به سطح زمین می‌رسد. شدت اشعه‌ی ‌فرابنفش ‌(A (UVA  در‌مقایسه با اشعه‌ی فرابنفش (B (UVB که سبب اصلی آفتاب سوختگی می‌باشد‌، کمتر‌است‌.

UVA بیش‌از UVB به عمق پوست نفوذ‌کرده و از‌این‌رو اشعه‌ی اصلی در برنزه‌کردن محسوب‌می‌شود.

تابش‌UVA چه ناشی‌از آفتاب باشد و چه از دستگاه‌های برنزه‌کننده‌ی سولاریوم‌، وارد سلول‌های لایه‌ی درم گشته، فیبرهای کولاژن را تخریب‌ نموده و سبب ایجاد چین‌و‌چروک و لکه‌های پوستی می‌شود. اشعه‌های UVA بهDNA پوست نیز آسیب‌رسانده و موجب جهش‌هایی می‌شود که منجر به سرطان‌پوست می‌گردند.

اشعه‌ی‌UVA منجر به افزایش آهن آزاد موجود در میتوکندری می‌گردد که نقش تولید‌کننده‌ی انرژی را برای سلول دارد.

افزایش آهن آزاد باعث تولید را زیاد انواع اکسیژن‌های واکنش‌گر (ROS:Reactive Oxygen Species) زیاد‌گشته و همین موضوع به قسمت‌های مختلف سلول از‌جمله DNA و پروتئین‌ها آسیب‌می‌رساند و احتمال مرگ سلولی، پیر‌شدن پوست و سرطان‌پوست را ازدیاد می‌بخشد. نقش آسیب متأثر از آهن که ناشی‌از تابش‌UVA به سلول‌های پوست است، سال‌ها جدی گرفته نمی‌شد. برای اینکه بتوان در‌برابر آسیب‌های مرتبط با نقش آهن که ناشی‌از تابش‌UVA است به‌خوبی مقاومت‌کرد، به عوامل چنگالی (Chelators) قوی نیازمندیم که تا به امروز این عناصر Chelators خطر اثرهای سمی کمبود آهن را در سلولهایی که هدف نبودند نیز زیاد می‌کردند.

«Mitoiron Claw»«چنگال‌ آهن میتوکندری» و پیشگیری‌از مرگ سلولی ناشی‌از  UVA:

محققان موفق به ساخت  ترکیبی گشته‌اند که مانع از واکنش آهن آزاد موجود در میتوکندری با اشعه‌‌ی UVA می‌شود. این ترکیب جدید که «میتوآیرن‌کلاو» نام دارد، وارد میتوکندری سلول گشته و با آهن آزاداضافی تشکیل پیوند می‌دهد.

در‌این پژوهش، محققان این ترکیب را با سلول‌های فیبروبلاست پوست انسان مواجهه (Apply)  دادند و سپس آنها را به‌مدت ۱۴۰دقیقه در‌معرض تابش پیوسته‌ی اشعه‌ی UVA با شدت سطح دریا قراردادند.

سلولهایی که تحت پوشش ترکیب «میتوآیرن‌کلاو» بودند برخلاف سلول‌هایی که هیچگونه محافظتی نداشتند، به‌خوبی دربرابر آسیب و مرگ سلولی محافظت شدند.

بر‌اساس این نتایج، محققان معتقد هستند که ترکیب«میتوآیرن‌کلاو» می‌تواند به‌عنوان عامل حفاظتی مهمی در برابر اشعه‌ی UVA ایفای نقش نماید. مهمتر آنکه محققان تلاش می‌کنند تا این ترکیب به ضد‌آفتاب‌ها و دیگر محصولات محافظتی پوست طی ۳‌تا‌۴‌سال آینده افزوده شود.

این ترکیب که میتوکندری را هدف قرار‌می‌دهد، می‌تواند منجر به برآوردن نیازی ضروری در امر مراقبت از پوست در محصولات ضد‌آفتاب (که تا به‌حال امکان‌پذیر نبود)گردد‌. میتوآیرون‌کلاو یک ترکیب به‌شدت مؤثر است و می‌تواند به‌شکل بی‌سابقه‌ای از آسیب به میتوکندری که ناشی‌از تابش UVA باشد، جلوگیری نماید.

 

تعداد بازدید : 1063

ثبت نظر

ارسال