شماره ۱۱۱۴

بیماران آلزایمری توانایی کمتری در ادراک درد دارند

پزشکی امروز

بیماران آلزایمری توانایی کمتری در ادراک درد دارند

چهارشنبه 14 مهر 1395

افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با سالمندان تندرست، درد را با سهولت کمتری ادراک می‌کنند و این وضعیت به تأخیر در ابراز درد، یا بیان شدت آن به اندازه‌ای کمتر‌از حد واقعی منجر‌می‌گردد. این دگرگونی در تشخیص درد، یکی‌از دلایلی است که سبب‌می‌شود تا بیماران مبتلا به آلزایمر که از درد رنج‌می‌برند، دارو و درمان کافی دریافت‌نکرده و متحمل رنج بیش‌از‌حدی شوند.

علاوه‌بر‌این‌، وضعیت یاد‌شده، این دسته از بیماران را در‌معرض خطر بیشتری از لحاظ تأخیر در تشخیص بیماری‌های زمینه‌ای و اصلی نیز قرارمی‌دهد که ممکن‌است تأثیری جدی داشته و بالقوه منجر به آسیب بافت‌ها و اندام‌ها گردد. محققان واکنش نسبت به درد را در ۲دسته از سالمندان گروه سنی ۶۵ سال به بالا؛ ۱گروه متشکل از سالمندان سالم و گروهی دیگر شامل افرادی با بیماری آلزایمر، بررسی‌کردند. در‌این ارزیابی که ۳‌سال به‌طول انجامید، برای سنجش و ارزیابی از گزارش‌های شخصی شرکت‌کنندگان از تجربه‌ی درد و از تحریک روان‌تنی‌حرارتی (Psychophysical thermal stimulation) در هر‌۲‌گروه استفاده‌شد. شرکت‌کنندگان مبتلا به آلزایمر همگی از سلامت جسمی برخودار بودند، قدرت بیان و انتقال مطلب را داشتند و قادر‌بودند تا میزان درد را به‌طور کلامی رتبه‌بندی (Verbal Pain Rating) کنند. آستانه‌ی درک و نیز گزارش افراد از میزان احساس ناخوشایند برای ۳درجه از شدت درد ناشی‌از حرارت (آزمایشی) بایکدیگر مقایسه‌گردید و مشاهده شد که برای گزارش حس‌کردن گرما، درد‌خفیف و سپس درد متوسط، شرکت‌کنندگان مبتلا به آلزایمر درمقایسه با سایر شرکت‌کنندگان، به درجه حرارت بالاتری نیاز داشتند. ولی تفاوتی از لحاظ میزان ناخوشایند بودن‌(Unpleasantness) احساس تجربه‌شده در‌هر سطح در بین‌۲‌گروه یافت نشد‌.

به‌نظر‌می‌رسد این نکته که شرکت‌کنندگان هر‌۲‌گروه میزان ناخوشایندی مشابهی را برای درد خفیف و متوسط گزارش‌کردند، فرضیه‌ی دیرپایی مبنی‌بر‌اینکه تحمل درد در افراد مبتلا به آلزایمر دگرگون می‌شود را رد‌می‌کند. هرچند محققان دریافتندکه توانایی بیماران آلزایمری برای آشکار‌ساختن درد (Pain Detection) کاهش‌می‌یابد، با‌این‌حال هیچ مدرکی دال‌بر‌اینکه این قبیل افراد با شدت‌یافتن بیماری خود کمتر‌از سایرین از درد رنج می‌برند یا اینکه ناخوشایندی درد برایشان کمتر‌است، مشاهده نگردید‌.

Ref: Vanderbilt University Medical Center Research News July 15,2016

تعداد بازدید : 727

ثبت نظر

ارسال