شماره ۱۱۱۴

بیماری‌های التهابی روده و اضطراب‌ عمومی

پزشکی امروز

بیماری‌های التهابی روده و اضطراب‌ عمومی

چهارشنبه 14 مهر 1395

افرادی‌که به بیماری التهاب‌روده (IBD)‌ مثل بیماری کرون یا کولیت زخمی دچار هستند، در‌مقایسه با افرادی‌که دچارIBD نیستند احتمال دچار‌شدن به اختلال اضطراب عمومی (Generalized Anxiety Disorder:GAD)  در‌طول زندگی آنها ۲برابر بیشتراز دیگر بیماران است.

بیماران مبتلا به ‌IBD با مشکلات مزمن فیزیکی اساسی در ارتباط با بیماری زمینه‌ای خود روبه‌رو هستند و تحمل اختلال اضطراب اضافی، زندگی را برای آنان بسیار چالش‌بر‌انگیز می‌نماید. بنابراین این «خطر دوبرابر شده» باید موردبررسی قرار‌گیرد. زنان مبتلا به IBD به‌طورخاص در‌برابر اختلال اضطراب آسیب‌پذیر‌تر هستند‌، زنان مبتلا به IBD ۴برابر مردان مبتلا به IBD احتمال اضطراب بیشتری را دارند.

این بررسی توجه را به‌سمت نیاز به غربالگری با روندی مداوم و اقدام هدفدار برای اختلال‌های اضطرابی جلب نمود. به‌ویژه در‌میان بیماران IBD با آسیب‌پذیری بالا یعنی زنان، افرادی‌که درد‌ مزمن و آنهایی‌که تجربه‌ی سو‌ءاستفاده‌ی جنسی در کودکی دارند، خطر بروز GAD بیشتر است. ۲‌عامل دیگر نیز مرتبط با اختلال اضطراب عمومی درمیان افرادی که مبتلا به IBD هستند وجود دارد: احتمال ۶ برابری اختلال اضطراب در افراد مبتلا به IBD که سابقه‌ی سو‌ءاستفاده‌ی جنسی در کودکی داشته‌اند و احتمال اختلال اضطراب عمومی (GAD) در آنهایی که درد مزمن شدید یا متوسط داشتند در‌مقایسه با افرادی که درد ملایم داشته یا بدون درد بودند ۲‌برابر است و یکی‌از دلایلی که باعث می‌شود این بررسی مهم جلوه‌کند، این است که بر ارتباط مهم بین بهداشت فیزیکی و روانی تأکید دارد. هرچند که قبلاً این‌طور تصور می‌شد که این دو کاملاً جدا از یکدیگر هستند. درحالی‌که امروزه مشخص‌شده است که به‌شدت به یکدیگر وابسته‌اند.

اگرچه بررسی برای تعیین مکانیزم بیولوژیکی اختلال اضطراب یا بیماری‌های التهابی روده طراحی نشده است اما تجربه‌های بد زندگی و اضطراب مزمن می‌تواند سیستم پاسخ استرس را از کار بیاندازد و به‌طور بالقوه تمامی فرایندهایی را که در بدن قرار‌دارند تحت‌تأثیر قراردهد، از‌جمله التهاب مزمن. ارتباط علت و معلولی (Cause-and- Effect) بین این‌دو هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده‌است.

احتمالاً دستیابی به درمان‌هایی که هردو (سلامت جسمی‌ و روحی) را دربرمی‌گیرد، قطعاً بهتراز درمان هریک از این دو پدیده به‌طور جداگانه مؤثر خواهد بود.

 Ref: Journal of Inflamatory Bowel Disease 15 Aug 2016


تعداد بازدید : 867

ثبت نظر

ارسال