شماره ۱۱۱۴

روش درمان درد پوسیدگی دندان

دکتر کیانا کمیلیان - دندانپزشک

روش درمان درد پوسیدگی دندان

چهارشنبه 14 مهر 1395

از آنجایی‌که مینای دندان جزو بافت غیر‌ زنده‌ی آن است و بر‌خلاف استخوان‌، مینای دندان بالغ نمی‌تواند دوباره جوان شود‌، محققان طی بررسی و ارزیابی‌های خود در در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به روشی برای رشد مجدد بافت سخت غیرزنده به‌دنبال کاهش و یا حتی از‌ بین بردن درد ناشی از پوسیدگی دندان‌، دردی که از نظر مؤسسه‌ی ملی بهداشت شایع‌ترین بیماری مزمن است‌، دست یافتند‌.

متالو‌پروتئیناز‌20 (MMP-20)، نوعی آنزیم که فقط در دندان یافت می‌شود، می‌تواند پروتئین‌های آمیلوژنی را خرد کند که عامل تسهیل شکل‌گیری بلورهای مینای دندان سازمان یافته هستند.

 MMP-20 راه را برای جاگیری مواد سخت در فضای خالی دندان پاک می‌کند. محققان عملکرد آنزیمی را برای پیشگیری از انسداد پروتئین‌ها در داخل کریستال دندان تعریف کردند.

MMP-20 در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری مینای دندان ترشح می‌شود. این آنزیم‌، پروتئین‌ها را درطول تبلور مینای دندان خرد می‌کند و به‌همراه سایر آنزیم‌ها، رسوبات زائد را از‌بین‌می‌برد تا سلول‌های سازنده‌ی مینای دندان بتوانند مواد‌معدنی بیشتری را به مینای دندان اضافه‌کنند و به‌این‌ترتیب سخت‌ترین بیوسرامیک بدن انسان را بسازند.

ترمیم‌دندان‌(Dental Resoration):

هیدروژل چیتوزان آمیلوژنی می‌تواند پوسیدگی جزئی دندان (مراحل ابتدایی پوسیدگی) را با رشد یک لایه‌ی شبه‌مینا ترمیم کند و ضایعات را تا‌۷۰‌درصد کاهش دهد‌.
درک عملکرد MMP-20 در بیومینرالیزاسیون، یکی‌از گام‌های اولیه در کشف چگونگی تشکیل مینای دندان در طبیعت است.

یافته‌های این بررسی در‌مورد MMP-20 نه‌تنها به محققان در درک بیشتر عملکرد تشکیل مینای دندان کمک می‌کند بلکه می‌تواند در طراحی بیومتریال جدید برای برنامه‌های کاربردی بالینی آینده در ترمیم یا تعمیر دندان استفاده شود.

سازمان غذا و دارو هنوز هیچ نوع ژلی را برای رشد مجدد مینای دندان تأیید نکرده و دانشگاه کالیفرنیای‌ جنوبی در مرحله‌ی پیش‌بالینی قرار‌دارد. محققان اظهارداشتند که ممکن‌است انسان روزی بتواند با استفاده از محافظ دهان در‌طول شب و یا نوار دندان اشباع‌شده با هیدروژل فوق، موادی شبیه به مینای دندان را تولید کند و بدین‌وسیله حساسیت دندان‌های خود را کاهش دهد.

یافتن روشی صحیح برای ترمیم دندان‌ها:

محصولاتی مانند خمیردندان و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید و فسفوپپتیدکازیین آمورفوس کلسیم فسفات، مینرالیزاسیون مجدد ضایعات اولیه‌ی مینای دندان را بهبود بخشیده و گرچه استفاده‌ی منظم از آنها توصیه‌می‌گردد اما آن را بیشتر به یک راه‌حل موقت می‌توان تشبیه‌کرد. ژل یاد شده این مشکل را به‌طور اساسی برطرف‌کرده و درد پوسیدگی را از بین برده و ترک‌ها و سوراخ‌ها را با ماده‌ای شبیه به مینای دندان پر‌می‌کند.

در آمریکا، ۹۲‌درصد از بزرگسالان ۲۰‌تا‌۶۴‌ساله به پوسیدگی دندان‌های دائمی دچار شده‌اند. دندان‌قروچه در‌طول شب وتحلیل لثه و از‌بین‌رفتن مینای دندان در‌طول زندگی براثر دمینرالیزاسیون ناشی‌از نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی، مشکلات رایجی هستند که تمامی مردم در جای‌جای دنیا با آن مواجه هستند.

زمانی‌که از این ژل در محیطی که فرآیندهای بیوشیمیایی حفره‌ی دهان در‌آن شبیه‌سازی‌شده استفاده گردد،از خودیک چسبندگی‌قوی (Rob attachment) نشان‌داده و از تشکیل حفره‌ی ثانویه در همان نقطه جلوگیری می‌کند و بسیار مؤثرتر از تاج معمولی است که چسبندگی آن در طول زمان تضعیف می‌شود. علاوه‌بر سازگاری زیستی (Biocompatibility) و زیستتخریب‌پذیری (Biodegradability)، این ژل خواص ضد‌میکروبی و چسبندگی منحصربه‌فردی دارد که برای کاربردهای دندانپزشکی بسیار مهم است‌.

 

تعداد بازدید : 2632

ثبت نظر

ارسال