شماره ۱۱۱۵

افسردگی مانع از بهبود سرطان

دکتر پرویز صالحی - روانپزشک

افسردگی مانع از بهبود سرطان

چهارشنبه 21 مهر 1395

مطابق با پژوهش‎های جدید‌، احتمال بهبودی بیماران پس‌از جراحی سرطان‌کولورکتالی که در هنگام تشخیص سرطان مبتلا به افسردگی هستند، نسبت به دیگر بیماران به‌طور قابل‌توجهی کمتر‌است‌. محققان معتقد هستند که سلامت روانی نقش مهمی در بهبود سرطان ایفا‌کرده و نیاز به رسیدگی به‌هر‌بیمار بسته به نیازهای فردی وی؛ قبل، در‌حین و تا مدت‎های مدیدی پس‌از پایان درمان سرطان ضروری است.

اگر پزشکان از بیماران سرطانی در‌مورد سایر بیماری‎ها و نگرانی‎های آنها پرسشی نکنند، ممکن‌است موارد مهم سلامت روان که می‎تواند بر بهبود آنها تأثیرگذار باشد، نادیده گرفته شود.

این پژوهش جدید بخشی‌از بزرگترین بررسی در نوع خود است که توسط مؤسسه‌ی حمایت از سرطان‌Macmillan و دانشگاه Southampton در انگلستان، انجام‌شده و زندگی بیش‌از ۱۰۰۰بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال که در 29‌بیمارستان انگلستان تحت‌درمان قراردارند را پیگیری می‎کند. دوره‌ی زمانی این بررسی از زمان پیش‌از جراحی درسال‎های‌2010‌تا‌2012، تا حداقل ۵سال پس‌از آن (جراحی) را تحت‌پوشش قرارمی‎دهد.

محققان عقیده دارند مردم در‌صورتی‌که به‌درستی حمایت شوند، می‎توانندپس‌از سرطان به ‌خوبی زندگی‌کنند و عدم ‌وجود بهداشت‌روانی (Mental Health) مناسب می‎تواند مانعی برای بهبود آنان باشد. افسردگی و اضطراب اغلب با سرطان همراه هستند و ملاحظه‌می‌کنیم که بیماران تا چه‌اندازه در تلاش هستند که با این بیماری‎ها زندگی‌نمایند. این تحقیق نشان‌می‌دهد که تشخیص و درمان افسردگی بیشتر از تشخیص زودهنگام سرطان بر بهبود بیماران اثر دارد.

در مقاله‎ای که در‌مجله‌ی PLOS One منتشر‌شد، محققان شرح دادند که چگونه از شاخص‌های سلامتی، کیفیت زندگی و رفاه استفاده‌می‎کنند تا بهبود پس‌از درمان را طی ۲‌سال پس‌از جراحی سرطان‌کولورکتال ارزیابی نمایند.

مطابق این ارزیابی‌، از هر 5بیمار مبتلا به سرطان‌کولورکتال، یک فرد هنگام تشخیص بیماری افسردگی دارد و در بیمارانی‌که هنگام تشخیص بیماری افسرده هستند، ۷‌برابر بیشتر‌از بیمارانی‌که افسردگی نداشتند، احتمال بهبودی بسیار ضعیف تا ۲‌سال پس‌از پایان درمان وجود دارد.

شروع افسردگی که خود بیمار پیش‌از درمان سرطان آغازگر پیش‌آگهی آن‌را بیان‌می‎کند، کیفیت‌زندگی و وضعیت سلامت بیمار طی درمان و تا ۲‌سال پس‌از آن‌را پیش‌بینی می‎نماید.

محققان یادآور شدند که هم‌اکنون در‌سراسر دنیا ۱۷میلیون فرد با سرطان زندگی‌می‎کنند و یا آن‌را پشت‌سر گذاشته‌اند و انتظار‌می‎رود که این رقم تا سال‌2050، ‌۳برابر شود. درمان سرطان نیز امروزه درحال رهایی از پیله‌ی مراقبت‌های تک‌بُعدی است که برای تمامی افراد مبتلا به سرطان یکسان تنظیم‌می‎شود.امروزه درمان و روش‌های درمانی، مناسب  با نیازهای هر فرد طراحی‌شده و صورت می‌پذیرد.


تعداد بازدید : 816

ثبت نظر

ارسال