شماره ۱۱۱۶

پیشگیری و درمان دارویی کاتاراکت

دکتر رضا لاجوردی - چشم

چهارشنبه 28 مهر 1395

قطره‌ی چشمی جدیدی که برای پیشگیری و درمان کاتاراکت مورد ‌بررسی قرار‌گرفته، Compound29 می‌باشد. قبلاً گلوتاتیون و آنتی‌اکسیدان‌ها که از اکسیداسیون پروتئین لنز جلوگیری می‌کنند، مورداستفاده قرار‌ می‌گرفتند ولی به‌مقدار کافی وارد چشم نمی‌شوند.

Compound29:

پژوهشگران از‌بین‌۲۴۰۰ Compound مختلف، ۱۲نوع را انتخاب کردند که وابسته به Sterols بودند.

از بین آنها نیز ۲تا را انتخاب کردند که بتوانند به روش قطره‌ی چشمی در چشم منتشر شوند و آن‌را در آزمایشگاه و روی موجود زنده امتحان نمودند.

Compound EV06 به‌صورت قطره‌ در پیرچشمی و کاتاراکت در اروپا مورداستفاده قرارگرفته‌است.در آمریکا Compound29 موردبررسی قرار‌گرفته و در خرگوش و سگ، اثرهای توکسیک آن بررسی شده است.

استفاده از این قطره ۶مرتبه در روز، ظرف ۲هفته در موش سبب بهبود کدورت عدسی شده بود. همچنین اثر آن را روی عدسی انسان در آزمایشگاه مشاهده‌کردند. بعد‌از ۶روز میزان حل‌شدن پروتئین عدسی ۱۸درصد نسبت به نمونه‌های درمان نشده بیشتر بود.

پروتئین آسیب‌دیده‌ی عدسی تمایل دارد که به آمیلوئید غیرمحلول تبدیل‌شده و منجر به کاتاراکت شود. دکتر Jason Gestwicki که روی بیماری‌های نورودژنراتیو کار می‌کرد، متوجه شد تغییراتی که در پروتئین مغز در بیماری آلزایمر و پارکینسون ایجاد‌می‌شود، مشابه همان تغییراتی هستند که در پروتئین عدسی رخ‌می‌دهد. مطابق با تحقیقات سازمان بهداشت جهانی،۳۳درصد از علل اختلال‌های بینایی در جهان، کاتاراکت است و همین‌طور عامل ۵۱درصد از نابینایی‌ها در جهان می‌باشد. بنابر تحقیقات این سازمان،۸۰درصد از اختلال‌های بینایی، قابل پیشگیری یا درمان می‌باشند.


تعداد بازدید : 727

ثبت نظر

ارسال