شماره ۱۱۱۹

جوانسازی پوست بدون جراحی و لیزر

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست

جوانسازی پوست بدون جراحی و لیزر

چهارشنبه 19 آبان 1395

 مقاله‌ام را با این پرسش آغاز ‌می‌کنم که آیا می‌توان افتادگی پلک‌ها، پیر و شل‌شدن پوست‌صورت، چروک‌های‌گردن، کلوئید و اسکار، پاک‌کردن تاتو و... ده‌ها اقدام  جهت زیباسازی و جوانسازی در‌صورت و بدن را بدون انجام جراحی و یا بدون به‌کارگیری لیزر انجام‌داد و نتیجه‌ای مطلوب نیز به‌دست‌آورد؟

برای پاسخ‌دادن به این پرسش، ضروری است تا به علم فیزیک نگاهی اجمالی بیاندازیم:

براساس قوانین فیزیک، ماده در طبیعت به۳شکل خود را نشان‌می‌دهد: ۱ـ جامد ۲ـ مایع ۳ـ گاز.

یکی دیگر از دستاوردهای علم فیزیک، کشف و اعلام وجود حالت چهارم ماده در طبیعت، به‌نام «پلاسما» می‌باشد.

در‌واقع، پلاسما، امتزاجی از دوشکل «مایع» و «گاز» در طبیعت است که به آن «گاز مایع» نیز می‌گویند.

از‌نظر محتوای مولکولی، این شکل چهارم ماده یا پلاسما، گازی است یونیزه که در‌آن الکترون‌هایی بسیار پرانرژی، فعال می‌باشند.

این الکترون‌ها، به‌علت فعالیت زیادی که دارا هستند، مدام در‌حال حرکت، رفت‌و‌آمد و تغییر مدارالکترونی خود می‌باشند که این جابه‌جایی از مداری به مداری دیگر، انرژی زیادی را آزاد می‌نماید.

حال اگر شرایطی در طبیعت و یا در آزمایشگاه فراهم آید که این مولکول پلاسما یونیزه گردد، انرژی عظیمی از تغییر مدارهای الکترون‌های یاد‌شده در فوق، آزاد‌می‌شود که به آن «قوس فعال پلاسما» اطلاق‌می‌گردد.

تمامی مبنای پاسخ ما به پرسش نخست که «چگونه می‌توان امر زیباسازی و جوانسازی پوست را بدون جراحی و لیزر تحقق بخشید؟» برپایه‌ی عملکرد همین پدیده‌ی «قوس فعال پلاسما» استوار‌می‌باشد.

مکانیسم اثر:

پژوهشگران، بیش‌از ۳ دهه است که در‌مورد چگونگی تأثیرهای «قوس فعال میکروپلاسما» روی موجود زنده و به‌ویژه روی انسان، تحقیقات وسیعی را انجام‌داده و دراین‌پروسه، به‌نتایج بسیار قابل‌توجه و غیرقابل تردیدی در حوزه‌ی زیبایی پوست و جوانسازی آن دست یافته‌اند.

پروفسور Giorgo Fippi از سال۱۹۷۴، تحقیقات و پژوهش‌های مستمر خود را در حوزه‌ی «چگونگی اثرهای قوس پلاسما برپوست انسان» به‌منظور جوانسازی و زیباسازی پوست انجام‌داده که درنهایت موفق‌گردید تا نتیجه‌ی پژوهش‌ها و نوآوری‌های خود را در قالب دستگاهی به‌نام PLEXR، ارائه نماید.

او موفق گردید که با عبور‌دادن پلاسمای موردنظر از‌۳ مرحله‌ی ذیل توسط دستگاه فوق‌الذکر، یکی‌از پدیده‌های نوین جوانسازی و زیباسازی پوست را ارائه نماید.

الف: در مرحله‌ی نخست در درون ماده‌ی پلاسما، فرایند یونیزاسیون را ایجاد‌نماید که در‌اثر این یونیزه‌کردن الکترون‌های موجود، انرژی زیادی را در پلاسما به‌وجود‌آورد.

ب: در مرحله‌ی بعد، این انرژی متراکم درون پلاسما را توسط یک ژنراتور، به یک «قوس فعال میکروپلاسما» تبدیل‌نماید.

ج: در مرحله‌ی آخر؛ با قرار‌دادن بین «قوس یا هلال میکروپلاسما» با سطحی‌ترین لایه‌ی پوست یا لایه‌ی شاخی ‌(Corneal Layer) یک اختلاف پتانسیل ایجاد ‌نماید.

این اختلاف پتانسیل، باعث یونیزه گشتن هوا بین قوس پلاسما و پوست می‌گردد و حرارت و انرژی عظیمی که از یونیزه‌شدن هوا ایجاد می‌شود، به لایه‌ی شاخی اپیدرم نفوذ‌نموده  و باعث تصعید یا Sublimation این لایه از اپیدرم پوست می‌گردد.

تصعید یا سوبلیمیشن نیز یک اصطلاح دیگر در علم فیزیک بوده و به تبدیل مستقیم ماده از حالت جامد به گاز، اطلاق‌می‌گردد.

به‌هنگام در فاصله قراردادن «قوس میکرو پلاسما» با لایه‌ی شاخی پوست، انرژی آزاد گشته از الکترون‌ها با لایه‌ی جامد اپیدرم پوست، برخورد‌نموده و بدون انتقال هیچگونه حرارتی به دیگر لایه‌های زیرین پوست، باعث «تصعید حداقلی» یا (Microsublimation)  لایه‌ی شاخی اپیدرم می‌گردد.

حرارت ایجاد‌شده فقط تا عمق ۱میلی‌متری پوست نفوذ‌کرده و دامنه‌ی فعالیت‌ آن همان‌گونه که اشاره‌شد، در محدوده‌ی لایه‌ی شاخی پوست عمل‌نموده و دیگر لایه‌های زیرین درم را تحت‌تأثیر خود قرار‌نمی‌دهد. این ویژگی PLEXR که چگونه با جلوگیری از انتقال حرارت قوس پلاسما به لایه‌های زیرین پوست، سطحی‌ترین لایه را تحت‌درمان، جوانسازی و زیباسازی قرار‌می‌دهد، به‌عنوان تحولی جدید مطرح گشته است.

این فعل و انفعالاتی که بسیار به اجمال از آن سخن‌گفتیم، باعث یک ‌Biostimulation در پوست می‌شود که نتایج آن در پوست‌صورت و بدن، در شکل جوانسازی، زیباشدن و دریک کلام، Remodeling پوست ظاهر‌می‌گردد.

امتیازهای این پدیده‌ی نوین (Soft surgery) یا PLEXR که بدون جراحی و عوارض آن توانسته است انقلابی در حوزه‌ی زیباسازی و جوانسازی پوست ایجاد‌نماید، عبارتند‌از:

ـ برای سلول بدن و سلامتی انسان، هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته و ژنراتور یا دستگاهی که قوس میکروپلاسما را ایجاد می‌کند (دستگاهPLEXR)، دارای تأییدیه‌ی معتبر از CE بوده و از نظر درجه‌بندی ایمنی در کلاس بی‌خطر(Class 2b) قرار دارد.

ـ عملیاتی‌کاملاً غیرتهاجمی بوده و از سطح اپیدرم به دیگر لایه‌های پوست، دست‌اندازی نمی‌کند.

ـ عملیات بدون تیغ جراحی بوده و زخم و عارضه‌ای دیرپا روی پوست ایجاد نمی‌کند و اریتم ایجاد گشته سطحی بوده و در عرض چند روز برطرف می‌گردد.

ـ بدون درد می‌باشد.

ـ بدون ریسک و بدون خطر می‌باشد.

ـ نیاز به استراحت پزشکی نداشته و فرد می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی‌ خود ادامه دهد.

کاربرد PLEXR در جوانسازی و زیباسازی پوست:

ـ لیفت پلک‌ها (بلفاروپلاستی).

ـ لیفت صورت.

ـ درمان چین‌و‌چروک صورت.

ـ جوانسازی واژن.

ـ درمان اسکارهای ناشی‌از آکنه.

ـ درمان کلوئید و اسکار.

ـ پاک‌کردن تاتو.

ـ لیفت شکم و دور ناف.

ـ درمان آنژیوم.

ـ درمان گزانتلاسما.

ـ درمان دیسکراتوزها.

ـ درمان کیست سباسه.

ـ درمان آنژیوم و زگیل.

ـ درمان هالونووس.

ـ درمان دیسکراتوزها.

ـ درمان بدرنگی‌ها (Dyschromia).

 

 

تعداد بازدید : 1147

ثبت نظر

ارسال