شماره ۱۱۱۹

توصیه‌هایی پیرامون مصرف ویتامین D

پزشکی امروز

توصیه‌هایی پیرامون مصرف ویتامین D

چهارشنبه 19 آبان 1395

در غالب افراد منبع اصلی تولید ویتامینD، تابش نورخورشید بر پوست بدن است. با‌این‌حال به‌درستی نمی‌توان تخمین‌زد که میزان قرارگرفتن در‌ معرض نور‌خورشید چه میزان باید باشد که مقدار مورد نیاز ویتامینD بدن تأمین‌گردد. سازمان بهداشت‌عمومی انگلستان (PHE)‌، مصرف خوراکی ۱۰‌میکروگرم ویتامینD روزانه را توصیه‌می‌کند.

آنها معتقدهستند که در بهار و تابستان، بیشتر افراد ویتامینD کافی را از‌طریق تابش نور‌خورشید بر سطح پوست و یک رژیم‌غذایی سالم و متعادل دریافت‌می‌نمایند. اما در فصل‌های رو‌به سرما و هوای ابری پاییز و زمستان، داستان به گونه‌ای دیگر است و تمامی افراد به مصرف خوراکی منابع ویتامینD احتیاج دارند و از آنجا‌که برای افراد دسترسی به میزان ۱۰‌میکروگرم نیاز روزانه تنها از‌طریق مصرف غذای‌طبیعی حاوی ویتامینD یا غنی‌شده با ویتامینD مشکل است، لذا باید مصرف روزانه‌ی مکمل حاوی ۱۰‌میکروگرم ویتامینD در پاییز و زمستان را مدنظر قرار‌دهند.

افرادی‌که پوست آنها تماس کمی با نور‌خورشید دارد یا درمعرض نورخورشید نیست، مانند گروهی که در خانه‌های سالمندان زندگی کرده و یا مشغول به‌کار هستند یا افرادی‌که در‌طول مدت زمانی‌که در فضای آزاد هستند مجبور به پوشاندن پوست خود می‌باشند، درمعرض خطر کمبود ویتامینD قرارداشته و نیاز به مصرف مکمل در‌تمام طول سال را دارند.

گروه‌های نژادی اقلیت با پوست تیره؛ آفریقایی، آفریقایی‌ـ لاتینی‌ها و جنوب آسیایی‌ها نیز ممکن‌است در تابستان ویتامینD کافی از نور‌خورشید را دریافت‌نکنند و بنابراین باید مصرف مکمل درتمام ‌طول‌سال را در‌نظر داشته باشند.

این توصیه‌ی مصرف ویتامینD  برای کودکان بین سن ۱ ‌تا‌۴ ‌سال نیز صدق‌می‌کند و باید روزانه ۱۰میکروگرم مکمل ویتامینD دریافت‌کنند. نوزادان تا ۶ماهگی باید منحصراً با شیر‌مادر تغذیه‌شوند و جهت احتیاط، تمامی نوزادان زیر ۱‌سال باید برای اطمینان از کفایت مصرف ویتامینD، روزانه بین ۸/۵ ‌تا۱۰ ‌میکروگرم مکمل ویتامینD دریافت‌‌نمایند. کودکانی‌که روزانه بیش‌از ۵۰۰‌میلی‌لیتر غذای کودک مصرف می‌کنند به جهت غنی‌شدن آن با ویتامین، نیازی به مصرف ویتامینD اضافی ندارند چرا‌که غذای کودک (Infant Formula) پیش‌از این با این ویتامین غنی شده‌است.

ویتامینD مقدار کلسیم و فسفر را که برای استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌های سالم مورد نیاز هستند، در بدن تنظیم‌می‌کند. ویتامینD به‌شکل طبیعی در مواد‌غذایی شامل ماهی‌، گوشت‌قرمز، جگر و زرده‌ی‌تخم‌مرغ و غذاهای غنی‌شده مانند غلات صبحانه و کره‌ی‌گیاهی یافت‌می‌شود. شایان‌ذکر‌است که در انگلستان طبق یک طرح بهداشتی، مکمل‌های ویتامینD به‌صورت رایگان در دسترس خانواده‌های کم‌درآمد قرار‌می‌گیرد.

Ref: Scientific Advisory Committee on Nutrition SACN. 21 July, 2016

تعداد بازدید : 863

ثبت نظر

ارسال