شماره ۱۱۲۰

ترک سیگار‌ با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

پزشکی امروز

ترک سیگار‌ با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

چهارشنبه 26 آبان 1395
پزشکی امروز

تحقیقات جدید حاکی‌از این است که افزایش استفاده‌ی افراد از سیگار‌الکترونیکی در انگلیس، با موفقیت بالا در ترک‌‌سیگار افراد سیگاری (که مرتباً سیگار به‌دست بودند) ارتباط مستقیم دارد. یافته‌های این پژوهش نوین نشان‌می‌دهد که دود‌مصنوعی تولیدشده توسط سیگار ‌الکترونیکی، انگیزه را برای کشیدن سیگار واقعی کم‌می‌کند.

به این جهت فرد دیگر راغب به جایگزین‌کردن آن با سیگار نیست. محققان کالج دانشگاهی لندن در انگلستان دریافتند که استفاده‌از سیگار‌الکترونیکی توانسته است به ترک‌سیگار توسط افراد سیگاری کمک شایانی کند. در‌واقع این ترفند برای ترک‌سیگار در انگلستان به‌شدت رایج شده و نتایج موفقیت‌آمیزی نیز داشته است. روز‌به‌روز به محبوبیت‌ سیگارهای ‌الکترونیکی اضافه‌می‌شود، به‌حدی که در خود انگلستان به‌تنهایی بیش‌از 2‌میلیون کاربر از این وسیله استفاده می‌نمایند.

بر‌خلاف شایعه‌ها و جنجال‌هایی که برای سیگارهای‌الکترونیکی درست شده بود، بیشتر سازمان‌های سلامت و بهداشتی در انگلستان بر‌این‌باور می‌باشند که از‌آنجایی‌که سیگار‌های‌الکترونیکی به کاربران اجازه‌می‌دهند تا نیکوتین را داخل ریه‌ها ببرند بدون آنکه مواد سمی و کشنده در‌آن به بدن آسیب بزند، این دستگاه‌ها می‌توانند اثر قابل‌توجهی در کاهش بیماری‌های مربوط به افرادسیگاری و همچنین مرگ‌زودرس در‌میان این افراد داشته باشند.

با‌این‌حال، از‌طرفی‌دیگر نیز این بحث وجود دارد که سیگار ‌الکترونیکی می‌تواند انگیزه‌ی ترک را در افراد‌سیگاری کم کند، زیرا این‌وسیله به افراد سیگاری این مجوز را می‌دهد تا حتی در مکان‌هایی که استعمال دخانیات ممنوع است، به‌راحتی سیگار‌الکترونیکی بکشند. بررسی جدیدی انجام شده‌است که این مباحث را با تحلیل ۲ منبع اطلاعاتی مورد‌بررسی قرار‌می‌دهد: «تحقیق کیت ابزار استعمال سیگار»، (Toolkit Study)که ۱۰‌سال داده‌های جمع‌آوری شده را به محققان در‌طول یک بررسی ماهانه روی استعمال سیگار، ترک و استفاده از سیگارالکترونیکی در‌میان بزرگسالان در انگلیس ارائه‌می‌دهد و دوم در‌‌اختیار‌گذاردن داده‌های فصلی روی تعدادی از افراد بزرگسال که از «خدمات بهداشت ملی» (NHS) استفاده‌می‌کنند و همچنین اطلاعاتی مبنی‌بر شاخص ترک آنها.

با‌توجه به تحلیل‌های به‌دست‌آمده، پژوهشگران معتقد هستند که درسال‌2015، استفاده از سیگارهای‌الکترونیکی باعث شد تا 18هزار فرد که مدت‌ها بود سیگار ‌می‌کشیدند(Long-term Smokers) به جرگه‌ی افرادی که ترک کرده‌اند بپیوندند.

• دخانیات هر‌ساله جان حدود 6‌میلیون تن را در‌سراسر جهان می‌گیرد.

• بیش‌از یک مرگ از هر 10‌مرگ ناشی‌از استفاده از دخانیات، اختصاص به آنهایی دارد که خود سیگار نمی‌کشند اما مدام درمعرض دود آن قرار‌می‌گیرند.

• بیش‌از ۳/۱‌میلیارد تن (18‌درصد از کل جمعیت جهان) تحت‌مراقبت و محافظت قوانین جامع و ملی عاری از دود‌سیگار می‌باشند.

شاید این اطلاعیه‌ها چندان بزرگ و مهم به‌نظر نرسند اما به‌لحاظ بالینی بسیار حائز‌اهمیت می‌باشند، زیرا کمک بزرگی به سلامت افراد و پرهیز آنها از استعمال دخانیات کرده‌اند. برای نمونه، گفته‌می‌شود فردی‌که 40‌سال سیگار‌کشیده است، می‌تواند درصورت ترک‌سیگار برای همیشه تا 9‌سال از عمرش را باز‌پس‌گیرد. محققان تأکید دارند که طبیعت تحقیق‌ آنها بر‌پایه‌ی مشاهده (Observational Nature) بوده‌است و به‌همین‌خاطر شاید نتایج با قاطعیت نشان‌ندهد که استفاده از سیگارهای الکترونیک می‌تواند مستقیماً افراد سیگاری را به ترک وا‌دارد. با‌این‌وجود و با‌توجه به این پژوهش انجام‌شده، به‌نظر‌می‌رسد که افزایش استفاده از سیگارهای‌الکترونیکی تا‌حدی به افزایش موفقیت در ترک سیگار مرتبط بوده است و این گفته، در حقیقت پاسخی است به اظهاراتی مبنی‌بر‌اینکه سیگارهای الکترونیکی انگیزه‌ی افراد سیگاری را برای ترک، کم ‌می‌کند.

محققان همچنین به خط‌های ارتباطی بین استفاده از سیگارهای الکترونیکی و دیگر رویه‌ها برای ترک‌سیگار نگاه‌کرده‌اند (چه موفق و چه نافرجام) مانند استفاده از محصولات جایگزین نیکوتین که بدون نسخه نیز تجویز‌می‌شوند و یا به‌طور‌کلی استفاده از درمان‌های تجویز‌شده توسط پزشکان و استفاده از سرویس‌های خدمات ترک سیگار بهداشت‌ملی.

درمان‌های تجویزی بـرای جایگزین‌کردن نیکوتین:

به‌نظر‌نمی‌رسد استفاده‌ی‌زیاد از سیگارهای‌الکترونیکی ‌در تمامی اقدامات ترک‌سیگار نقش داشته باشند (البته گفته‌می‌شود با آن دسته از اقدامات موفقیت‌آمیز در ترک‌سیگار کاملاً مرتبط بوده‌اند). محققان از‌طرفی‌دیگر نیز بر‌این‌باور هستند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی تا‌حد زیادی به کاهش درمان‌های‌تجویزی جایگزین نیکوتین ارتباط دارد؛ به‌این‌دلیل که مصرف‌کنندگان سیگار‌الکترونیکی از پیش این نوع جایگزین‌ها را استفاده‌کرده‌اند اما هنوز این ادعا مورد بررسی است تا صحت و قطعیت آن مشخص‌شود. در سرمقاله‌ای مرتبط با این موضوع، آقای جان بریتون، استاد دانشگاه بیماری‌های واگیردار در دانشکده‌ی پزشکی ناتینگهام می‌گوید: «این بررسی نشان‌می‌دهد که ترک موفق از‌طریق جایگزین‌سازی سیگارهای‌الکترونیک، کمک شایانی در کاهش رواج استعمال دخانیات نموده است».

Ref: BMJ Sep.2016

تعداد بازدید : 1610

ثبت نظر

ارسال