شماره ۱۱۲۲

درمان عفونت ناشی‌از کاتتر با اسیدهای چرب آزاد

پزشکی امروز

درمان عفونت ناشی‌از کاتتر با اسیدهای چرب آزاد

چهارشنبه 10 شهریور 1395
پزشکی امروز

یک اسید چرب آزاد می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های خاص اثربخش باشد. این اسید‌چرب که همانند ترکیباتی است که به‌طور‌طبیعی در بدن ساخته می‌شوند، همانند آنتی‌بیوتیک عمل‌می‌کند. هر روز بیش‌از روز پیش باکتری‌های بیشتری در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان‌می‌دهند. این بررسی نشان‌می‌دهد که در برخی موارد و برای جلوگیری‌از بروز و درمان عفونت‌های ناشی‌از کاتتر داخل وریدی، ممکن‌است بتوانیم جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک از این ترکیب طبیعی ساخته شده در بدن پیدا نماییم.

محققان این پژوهش، استفاده از قفل‌های خاص ضدمیکروبی برای درمان عفونت‌های خونی ناشی‌از کاتتر را مورد‌بررسی قرار‌دادند و در محیط آزمایشگاهی دریافتند که این رویکرد اگر در‌مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان این عفونت‌ها مؤثرتر نباشد، با آن برابر است.

نمونه‌ی اولیه‌ای که در‌این بررسی استفاده‌شده نامش ML9-X10 است که یک قفل ضد‌میکروبی(Antimicrobial Lock) ساخته‌شده از یک اسید‌چرب می‌باشد. بررسی این نمونه اکنون در دست تحقیقات بیشتر است.

بعضی از انواع اسیدهای‌چرب آزاد، قابلیت مقابله با باکتری‌ها، مخمرها و ویروس‌ها را دارند. این ترکیبات منحصر به فرد ممکن‌است به‌منظور درمان و جلوگیری‌از بسیاری عفونت‌های ناشی‌از کاتتر‌های داخل وریدی که هرساله در آمریکا رخ می‌دهند‌، استفاده‌شده و جایگزینی مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌های رایج محسوب‌ گردد‌.

عفونت‌های خونی وابسته به کاتتر از‌جمله آنهایی که از‌طریق استافیلوکوک به‌وجود می‌آیند، یکی‌از علل شایع عفونت‌های بالینی می‌باشند. این‌گونه عفونت‌ها موجب افزایش مدت زمان بستری در بیمارستان، هزینه‌های درمانی و افزایش میزان بیماری و مرگ‌و‌میر (Morbidity & Mortality) بیماران می‌شوند.

:Ref

Antimicrobial Chemotherapy، Sep.2016

تعداد بازدید : 828

ثبت نظر

ارسال