شماره ۱۱۲۲

آیا مصرف شکلات سودمند است؟

پزشکی امروز

آیا مصرف شکلات سودمند است؟

چهارشنبه 10 آذر 1395
پزشکی امروز

با وجود اینکه به‌نظر‌می‌رسد ماده‌ای در کاکائو وجود دارد که به کنترل قندخون و التهاب کمک‌می‌کند، توجه به یک هشدار دراین‌خصوص ضروری است.

تجزیه و تحلیل بررسی‌های موجود به این ایده قوت می‌دهد که کاکائوی موجود در شکلات برای انسان مفید است.

اما اگر وسوسه‌ی دستبرد به کارخانه‌ی شکلات را دارید، احتیاط‌کنید. باوجود‌اینکه به نظر می رسد مصرف شکلات مفید است اما تأثیر روزانه‌ی آن روی سلامت هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار‌دارد. همچنین محققان هنوز آمادگی تجویز میزان دقیق شکلات و انواع مفید آن به‌طوری‌که بر آثار مخرب آن سنگینی کند را ندارند.

زمانی‌که سخن از مقایسه میان مزایا و مضرات شکلات به‌میان می‌آید، مصرف‌کنندگان باید بدون در‌نظر‌گرفتن مطالبی که بررسی‌های نوین اظهار‌می‌دارند، به میزان شکر و کالری که مصرف شکلات به‌دنبال دارد، واقف باشند.

به‌هرحال پرسش اصلی این است که به چه میزان از تأثیرات فلاوانول‌ها (Flavonols) که جزوی از کاکائوی موجود در شکلات می‌باشند، بر سلامت قلب‌و‌عروق و سیستم متابولیک آگاهی داریم؟ در‌این‌مسیر، پژوهشگران برای یافتن پاسخ به بررسی ۱۹کارآزمایی کنترل‌شده شامل ۱۱۳۱‌بیمار پرداختند که به آنها کاکائوی حاوی فلاوانول یا دارونما داده شده بود. از مشارکت‌کنندگان خواسته شد تا فلاوانول‌ها را به‌صورت جامد یا مایع به‌میزان حداقل ۱۶۶میلی‌گرم در روز تا حداکثر ۲۱۱۰‌میلی‌گرم مصرف‌کنند. این مصرف به‌مدت حداقل ۲‌هفته تا حداکثر 1‌سال ادامه‌داشت.

میزان فلاوانول‌ها در برندهای مختلف شکلات، به‌میزان استانداردی نیست و بررسی‌ها نشان‌می‌دهدکه میزان فلاوانول‌ها به‌طور چشمگیری میان برندهای محبوب شکلات‌تلخ (Dark Chocolate) و آب‌نبات ‌(Candy) متغیر هستند. در‌این‌بررسی همچنین مشخص‌شد که میزان این ماده در شکلات‌های شیری و سفید کمتر است و گروهی که مواد‌غذایی حاوی فلاوانول را مصرف‌می‌کنند، دارای سطوح کمتری‌از تری‌گلیسیرید هستند که موجب تقویت سلامت سیستم قلبی و عروق آنان می‌شود. همچنین، آزمایش‌ نشان‌داد که بدن این افراد در کنترل التهاب و قند‌خون موفق‌تر است.

تحلیل‌ها همچنین نشان‌دادند که سطح کلسترول‌خوب این افراد با مصرف فلاوانول تا حد کمی افزایش‌می‌یابد‌. با وجود اینکه این تفاوت‌ها از کم تا متوسط بوده‌اند، اما از نقطه‌نظر آماری بسیار معنی‌دار هستنـد. این تحقیق همچنیـن نشـان‌می‌دهـد کـه ایـن تـأثیـرات به‌رغم چـاق یا لاغر‌بودن افـراد و یا ابتلای آنها به بیماری‌های دیگر، یکسان است.

بر‌اساس یافته‌های دانشگاه میشیگان، شکلات‌تلخ دارای مقدار زیادی کاکائو (بالای ۶۰ درصد) است و معمولاً یا فاقد شکر و یا دارای میزان کمی از شکر می‌باشد. دستاوردهای این بررسی نباید به انواع دیگر شکلات مانند آب‌نبات‌های شکلاتی و شکلات‌های سفید تعمیم داده شوند چرا‌که ممکن‌است این محصولات دارای سطح متفاوتی از چربی و قند باشند‌.

چرا ممکن‌است شکلات برای شما مفید باشد؟

مزّیت فلاوانول موجود در کاکائو ممکن‌است از آن جهت باشد که این مواد به مبارزه با التهاب می‌پردازند که این التهاب با دیابت و بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. مصرف کاکائو نیز به‌همراه سایر رویکرد‌ها برای تقویت سلامت افراد مفید است اما مشکل این است که کاکائو معمولاً با محصولات حاوی قند بالا ترکیب‌شده که مزایای مصرفش را تا‌حد زیادی خنثی‌می‌کند.

این مکمل‌ها فاقد قند هستند و به‌همین‌دلیل مزیت بیشتری نسبت به شکلات‌های معمول دارند و توصیه‌ی محققان بر‌این است که ۲۵‌گرم کاکائو را در روز (حدود ۲قاشق غذاخوری) مصرف‌کرده و همچنین مصرف کاکائوی خیلی تلخ (Extra dark) به‌دلیل‌مزیت بیشتر نیز توصیه‌می‌گردد‌.

Ref:

The Journal of Nutrition Aguest 2016


تعداد بازدید : 891

ثبت نظر

ارسال