شماره ۱۱۲۲

آلرژی‌های غذایی در کودکان

پزشکی امروز

آلرژی‌های غذایی در کودکان

چهارشنبه 10 آذر 1395
پزشکی امروز

کودکانی که در دوره‌ی سنی ۴‌تا‌۱۱ ‌ماهگی با بادام‌زمینی و بین ۴ ‌تا‌۶ ماهگی با تخم‌مرغ تغذیه شده‌اند، در‌آینده با خطر کمتری ازنظر ابتلا به آلرژی نسبت‌به این مواد‌غذایی روبه‌رو می‌گردند. این موضوع نتیجه‌ی تحقیق تازه‌ای است که در‌JAMA منتشر‌‌شده و بزرگترین ارزیابی است که تا این تاریخ، در جهت سنجش اثر رویارویی‌های اولیه با غذاهای آلرژی‌زا در کودکان انجام‌شده‌است.

آلرژی‌غذایی زمانی رخ‌می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه حمله‌ای را در واکنش به پروتئین‌های بی‌ضرری که در بعضی از غذاها وجود دارند، شروع‌می‌نماید. این وضعیت می‌تواند منجر به نشانه‌هایی مانند کهیر، اگزما، احساس خارش در دهان، تهوع و استفراغ و در موارد شدید، شوک آنافیلاکتیک شود که ممکن‌است با خطر مرگ ‌همراه باشد.

بر طبق تحقیقات مؤسسه‌ی پژوهش و آموزش آلرژی‌های غذایی (FARE:Food Allergy Research and Education)‌، حدود ۱۵‌میلیون کودک در آمریکا دچار آلرژی‌های غذایی هستند.

این آمار شامل ۱تن از هر ۱۳‌کودک است.

شیر‌گاو، سویا، گندم، ماهی، صدف، بادام‌زمینی و مغزهای مغذی درختی و دانه‌های خوراکی، عامل حدود ۹۰‌درصد از تمامی واکنش‌های آلرژیک نسبت به مواد‌غذایی در آمریکا هستند. شروع چنین آلرژی‌هایی عموماً از دوران کودکی است. تعدادی از بررسی‌ها بیانگر آن هستند که قرار‌گرفتن در‌معرض مواد‌غذایی آلرژی‌زا از ابتدای کودکی، ممکن‌است خطر ابتلا به آلرژی به این مواد‌غذایی درآینده و بزرگسالی آنها را به‌شکل چشمگیری کاهش‌دهد‌. هرچند دستورالعمل‌هایی که در‌حال‌حاضر برای تغذیه‌ی شیرخواران ارائه‌می‌شوند، دیگر به والدین توصیه‌نمی‌کنند که روبه‌رو‌شدن کودکانشان با موادغذایی آلرژی‌زا را به تعویق بیندازند، اما در‌عین‌حال آشنا‌کردن کودک از سن پایین با این غذاها نیز توصیه نمی‌شود. چند نکته‌ی صریح در‌مورد آلرژی‌غذایی (Fast facts about food akkergy):

۱ـ بین سال‌های ۱۹۹۷ ‌تا‌۲۰۱۱ آلرژی‌غذایی در کودکان در آمریکا نزدیک به ۵۰درصد افزایش‌یافته است.

۲ـ آلرژی‌غذایی کودکان در آمریکا سالانه بالغ‌بر ۲۵‌میلیارد دلار هزینه دربر‌دارد.

۳ـ  همه ساله ۳۰۰/۰۰۰ مورد مراجعه‌ی کودکان و نوجوانان زیر ۱۸‌سال جهت مراقبت‌های سرپایی به‌دلیل واکنش‌های آلرژی غذایی صورت‌می‌گیرد.

دانستنی‌های بیشتر درمورد حساسیت‌های غذایی:

روی‌هم‌رفته، بررسی‌ها نوعی وابستگی بین سنی که کودک برای اولین‌بار در‌معرض مواد‌غذایی آلرژی‌زا قرار‌می‌گیرد از یک‌سو و ایجاد آلرژی‌های غذایی در‌آینده از‌سوی‌دیگر را نشان‌می‌دهند.

محققان شواهدی یافتند مبنی‌بر اینکه اضافه‌کردن تخم‌مرغ به برنامه‌ی‌غذایی شیرخواران ۴‌تا‌۶ ‌ماهه، خطر ابتلا به آلرژی به تخم‌مرغ را به میزان ۴۰‌درصد و افزودن بادام‌زمینی به برنامه‌ی غذایی نوزادان ۴‌تا ‌۱۱ماهه، خطر ابتلا به آلرژی به بادام‌زمینی را به میزان ۷۰درصد کاهش‌می‌دهد.

به بیان دقیق‌تر، محققان دریافتند که در جمعیتی که ۵/۴‌درصد از افراد دچار آلرژی نسبت به تخم‌مرغ هستند، اضافه‌کردن تخم‌مرغ به برنامه‌ی‌غذایی شیرخواران ۴‌تا‌۶‌ماهه می‌تواند باعث پیشگیری‌از ۲۴مورد حساسیت به تخم‌مرغ در‌هر ۱۰۰۰تن شود.

همچنین طبق گزارش تیم تحقیق، در جمعیتی که ۲/۵‌درصد از افراد به بادام‌زمینی حساسیت دارند، اضافه‌کردن بادام‌زمینی به برنامه‌ی غذایی شیرخواران ۴‌تا‌۱۱‌ماهه می‌تواند از ۱۸‌مورد آلرژی به بادام‌زمینی در‌هر ۱۰۰۰تَن پیشگیری نماید.

در ارتباط با ماهی و اینکه مصرف ماهی قبل‌از سن ۶‌تا ‌۱۲‌ماهگی خطر ابتلا به رینیت‌آلرژیک (Allergic rhinitis) را کاهش‌می‌دهد، هنوز محققان شواهدی با قطعیت در‌دست ندارند (Low-Certainity) و اما شواهد حاکی از اینکه دادن ماهی به شیرخواران قبل‌از سن 6‌تا‌9‌ماه باعث کاهش خطر حساسیت آلرژیک می‌شود، از «قطعیت بسیار پایین» (Very low-Certainity) برخوردار بودند‌.

به‌علاوه، سنی که کودک برای اولین‌بار در‌معرض گلوتن قرار‌می‌گیرد تأثیری بر خطر ابتلا به عدم تحمل گلوتن بیماری سلیاک ندارد. به عقیده‌ی محققان سن مواجهه با گلوتن هیچ ارتباطی با پیشگیری‌از بیماری سلیاک که نوعی آلرژی غذایی متفاوت با آلرژی نسبت به تخم‌مرغ و بادام‌زمینی است، نداشت. این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که اضافه‌کردن موادغذایی آلرژی‌زا به برنامه‌ی‌غذایی کودکان، خطر ابتلا به تمامی انواع آلرژی‌های‌غذایی را کاهش‌نمی‌دهد.

هر‌چند در‌این بررسی مکانیسم زیربنایی ارتباط بین رویارویی با تخم‌مرغ و بادام‌زمینی از سنین پایین و کاهش خطر ابتلا به آلرژی به این دو ماده‌ی غذایی بررسی نگردید، اما محققان معتقد هستند که این موضوع به ویژگی‌های ایمنی روده ارتباط دارد و واکنش ایمنی حاصل از تغذیه‌کردن شیرخواران با بادام‌زمینی و تخم‌مرغ، متفاوت از واکنشی است که در‌نتیجه‌ی‌ رویارویی با مقادیر اندک بادام‌زمینی و تخم‌مرغ از مسیرهای دیگر مانند لمس پوستی یا استنشاق، ایجاد‌می‌شود.

Ref:

Jama, August 2016



تعداد بازدید : 968

ثبت نظر

ارسال