شماره ۱۱۲۷

چاقی بزرگترین خطر است

دکتر طهمورث فروزین - جراح

چاقی بزرگترین خطر است

چهارشنبه 15 دی 1395
پزشکی امروز

هنوز بسیاری‌از مردم نمی‌دانند که چاقی تاچه اندازه خطرناک است و چطور زیادی وزن بدن باعث پیدایش عوارض و مشکلات فراوان می‌شود. افراد لاغر خیلی کمتر‌از افراد چاق با مخاطرات و حوادث گوناگون روبه‌رو هستند، زندگی برای آنها راحت‌تر، آرام‌تر و قابل‌تحمل‌تر است. اعضاء و اندام‌های درون بدن افراد لاغر به‌مراتب بهتر و سالم‌تر از افراد چاق کار‌می‌کند. میکروب‌ها، ویروس‌ها و پارازیت‌ها خیلی راحت‌تر در بدن اشخاص چاق حادثه می‌آفرینند. هر فردی‌که وزنش زیاد شد، باید نگران مبتلاشدن به بیماری قند باشد. بیماری‌های قلبی، بیماری‌های غدد مترشحه‌ی‌ داخلی و بیماری‌های اعصاب در اشخاص چاق خیلی بیشتر و شایع‌تر از افراد لاغر است. چاقی ممکن‌است در‌اثر بدکارکردن غده‌ی‌تیروئید، کلیه‌ها و قلب به‌وجود بیاید.

غذاهای ضدچاقی کدام غذاها هستند؟

این غذاها معمولاً دارای مقادیر بسیار کمی چربی بدون کلسترول، کم‌کالری، پر از فیبر و دارای انواع و اقسام املاح معدنی و ویتامین‌ها می‌باشند و تنها این نوع غذاها هستند که با خوردن آنها هم سیر می‌شویم و هم وزن از دست می‌دهیم. خوردن مقادیر زیادی سبزی باید رژیم اصلی غذای افراد چاق باشد.ممکن است در آغاز  امر این عمل ساده نباشد، ولی معده و روده‌ی شما به‌تدریج به آن عادت‌می‌کند.

بعد‌از سبزی‌ها باید به میوه‌ها متوسل شد که غذای کاملی را تشکیل می‌دهند. البته میوه‌های شیرین به دلیل دارابودن مقادیری قند فروکتوز، زیاد قابل مصرف نیستند. با این حال قراردادن ۱‌یا۲عدد از این میوه‌ها در برنامه‌ی غذایی روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کند. میوه‌ها دارای  مقادیر زیادی ویتامین‌ها و فلزات و غیرفلزات هستند که برای بدن بسیار مفید می‌باشند. میوه‌هایی مثل گوجه‌‌سبز، آلبالو، ازگیل، چغاله‌بادام، زالزالک و گریپ‌فروت و میوه‌های نارس مثل سیب کال، کماکی (نوعی میوه استوایی) و هلویی که هنوز شیرین‌نشده‌است جزو غذاهای ضدچاقی به‌شمار‌ می‌روند. این میوه‌ها نه تنها هیچ کالری وارد بدن نمی‌کنند بلکه مقداری از کالری بدن را برای جویدن، بلع، هضم و جذب‌شدن مصرف‌می‌کنند که به آنها غذاهای حاوی کالری منفی نام داده‌اند.

غلات مثل گندم، جو و برنج غذاهای اصلی هستند که اگر مقدار مصرف آنها دقیق و حساب شده باشد، کامل می‌سوزند و برای کار و فعالیت، انرژی لازم را در اختیار بدن قرار‌می‌دهند. اما حذف غلات از برنامه‌ی غذایی‌برای اشخاصی که دارای رژیم سخت غذایی هستند پس از مدتی سستی، بی‌حالی، شلی و بی‌میلی به‌کار ایجاد‌می‌کند. آشامیدن آب به‌مقدار ۴تا۶ لیوان در روز به لاغری کمک‌می‌کند.

مصرف چربی‌های اشباع شده مثل روغن‌های حیوانی و روغن‌کاکائو برای بدن مضر است ولی روغن‌کنجد، روغن‌سویا و روغن‌زیتون برای بدن مفید هستند و بهتر‌است غذاها را در روغن‌زیتون سرخ کنیم. روغن هسته‌ی انگور نیز از جمله روغن‌های مفید است.

مصرف پروتئین به‌شرط آن‌که چربی آنها به‌طور کامل گرفته شود، برای بدن مفید است. پروتئین‌ها از جمله گوشت‌ها را باید به‌صورت کباب یا پخته مصرف‌کرد و سرخ‌کردن آنها برای بدن مضر است. مصرف انواع پروتئین‌ها در قوطی‌های کنسرو مضر است زیرا برای حفظ، نگهداری و ماندگاری آنها در‌این کنسروها از نیتریت یا گلوتامات برای جلوگیری از فاسدشدن‌استفاده شده‌است. مصرف ماهی نیز از جمله موارد ‌ضروری برای بدن است.

به‌هنگام غذا کشیدن برای خود از بشقاب‌های کوچک استفاده‌‌کنید و کاملاً سیرنشده از سرسفره‌ بلند شوید. فقط یادتان باشد هنگامی‌که به وزن دلخواه خود رسیدید رژیم‌غذایی را رها نکنید. باید از نمک پرهیز کنید. ولی بعضی از غذاها در طبیعت خود دارای نمک هستند. به‌این‌ترتیب مواد غذایی را انتخاب کنید که نمک کمتری داشته باشند. سر‌خود از داروهای ضدچاقی استفاده ‌نکنید. گاهی خوردن تخم‌مرغ می‌تواند اشتهای کاذب شدید را برطرف کند. قند، شکر، مربا، عسل، آب‌نبات، زولبیا، بامیه، نوشابه، شکلات، نان‌شیرینی، بیسکویت، نان‌سوخاری، ژله، مارمالاد، میوه‌های خیلی شیرین، شربت، حلوا و شیره‌ی انگور برای بدن شما مضر هستند.

هر روز باید ۱‌‌ساعت پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی دارای شعار است: « راه‌برو، تندبرو، هر روز» به‌این‌ترتیب از‌این طریق شما تعدادی کالری از‌دست‌می‌دهید. سایر ورزش‌ها نیز برای لاغرشدن مفید هستند، مانند: دوچرخه‌سواری، دویدن، والیبال، فوتبال، استفاده از تردمیل به‌مدت ۱‌ساعت هر‌روز. برای لاغرشدن باید صبر و شکیبایی داشته باشید و از ادامه‌دادن رژیم‌غذایی و ورزش مأیوس نشوید.

تعداد بازدید : 900

ثبت نظر

ارسال