شماره ۱۱۲۷

لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک

دکتر داود منادی‌زاده - هماتولوژیست

لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک

چهارشنبه 15 دی 1395
پزشکی امروز

بررسی‌و تشریح عارضه(Hemophagocytic Lympho Histiocytosis (HLH نیاز به‌چالش هوشمندانه به‌علت تعریف ناقص این سندرم دارد. زیرا مشابهت و صفات مشترک داشتن(Overlap) با پرزانتاسیون حالات Inflammatory دارد. نامشخص‌بودن تشخیص چالش عملی را در درمان فوری این افراد که باید داروهای  ایمیونوسوپرسیو دریافت دارند می‌افزاید. درمان موفقیت‌آمیز زمانی به‌دست می‌آید که این بیماری زود شناخته شده باشد. حدس در زنده‌ماندن افراد مبتلا به این بیماری اگر درمان Immunochemotherapy را نگرفته باشند، کمتر از ‌۱۰درصد است.

به‌طور کلی HLH یک سندرم پاتولوژیک است که در آن فعالیت ایمنی پاتولوژیک با تظاهرات شدید التهابی (Inflammation) همراه است.

HLH ابتدا به‌صورت عارضه ارثی در سال ۱۹۵۲ تحت‌عنوان Familial Hemophagociytic Reticulosis شناخته شد و آن هنگامی بود که دو برادر و خواهر بیمار در سنین طفولیتدچار‌تب‌و Cytopenias، هپاتواسپلنومگالی و Coagulopathy شده بودند.

جالب اینجاست که به کودک دوم هورمونAdrenocorticotropin تجویز کردند و به بهبودی نسبی دست یافتند. این بیمار(She) ۹۴روز بعد از شروع نشانه‌ها‌ زنده ماند، اما برادرش تنها۲۱ روز زنده بود.

در اتوپسی هر دو این کودکان، Hemophagocytosis در عقده‌های لنفاوی و طحال وجود داشت. اینها موارد اولیه HLH ارثی کلاسیک بوده‌اند. این دسته کودکانی که درگذشته سالم بوده‌اند، با ظهور نشانه‌ها‌ی غیراختصاصی انفلاماسیون ناگهان دچار بیماری‌های وخیم با نارسایی سیستم‌های مختلف بدن می‌گردند. در کودکان این تشخیص بسیار چالش‌بر‌انگیز است زیرا صفات شبیه و حالات مشترک با عفونت‌ها (Common condition)  را دارند.

در تجربه‌ای مروری در تگزاس درTexas Children Hospital بیشتر بیمارانی که در نهایت با آزمایش ژنتیک به‌تشخیص رسیدند، اغلب تشخیص Kawasaki Disease داشتند.

چالش تشخیصی در کودکان بزرگتر و افراد بالغ بیشتر است (Magnified) زیراکه کمتر به‌این بیماری فکر می‌شود و بیماری‌های فراوان‌تری در تشخیص افتراقی وجود دارند.

خصوصیات تشخیصی:

خصـــوصیات تشخیصــی در اجـــماع Histiocytic society clinical Trials  HLH-94 در جدول(1)به‌نظر می‌رسد.

گرچه مطالب این جدول کمک بزرگی در تشخیص می‌نماید ولی Specifity و Sensitivity آنها اعتبار Prospectlive را دارا نمی‌باشد، مضافاً این که خصوصیات بیشتر HLH مانند نارسایی پیش‌رونده کبد، Disseminated intravascular coagulation و یا آنسفالیت در آن گنجانده نشده است. صرف‌نظر از این موضوع، مطالب داخل جدول برای تشخیص مفید است.

HLH اولیه و ثانویه:

وقتی در مورد HLH صحبت می‌کنیم، باید مشخص نماییم که منظورمان اولیه و یا ثانویه است.

اولیه، مخصوص کودکانی است که به‌طور ارثی مستعد فقر ایمنی (Immune deficiencies)می‌باشند.

ثانویه یا اکتسابی بودن مربوط به بیماران مسن‌تری می‌باشد که در آنها Significant Immune activity ممکن است در اثر آنتی‌ژن‌های مختلف شامل بیماری‌های اتوایمیون، عفونت‌های مقاوم، بدخیمی‌ها و یا از دست‌دادن  Inhibitory immune mechanism ایجادگردد.

بررسی بالینی سیستمیک برای بیماران مبتلا بهHLH اساسی و واجب است، بخصوص در بالغین با تشخیص جدید در آنهایی که عفونت مخفی(Occult)، سرطان و یا بیماری اتوایمیون وجود داشته باشد.

حتی در بیمارانی که تشخیص HLH مادرزادی با آزمایش ژنتیک دارند، تحریک عفونی موجب ظهور نشانه‌ها‌ی  بیماری می‌شود.  بنابراین وجود عفونت‌ همراه (Coincident)، بیماری ارثی را از اکتسابی افتراق نمی‌دهد.

بنابر نظر اجماع HLH-94 پیش‌آگهی هر دو نوع بیماری یکسان است. به غیر از بیماری اتوایمیون و سرطانی عامل HLH که در آن بررسی اصلی و درمان، برای بیماران مشابه است. کشف وجود عیب ایمنی خاص (Fixed) و خطر عود بیماری از نظر درمان، در ادامه درمان و یا پیوند مغز استخوان اهمیت دارد. از نظر پاتولوژی، هموفاگوستیک لنفوهیستیوز(HLH)با پرولیفراسیون و فعال‌شدن هیستیوسیت‌ها با نشانه فعالیت هموفاگوسیتوز مشخص می‌شود.

هموفاگوسیتوز همراه زیربنای عارضه ژنتیک و یا ثانویه با زیربنای عفونی، اتوایمیون یا پروسه نئوپلاستیک می‌باشد. مکانیسم پاتوفیزیولوژیک زیربنای اولیه HLH به‌نظر می‌آید مربوط به آنومالی Cytokine باشد که موجب تجمع غیرقابل کنترل T-lymphocytes و Histiocytes می‌گردد.

نشانه‌های اولیه HLH ممکن است شبیه عفونت سیستمیک، هپاتیت یا آنسفالیت باشد. شایع‌ترین نشانه‌های بالینی شامل تب، هپاتومگالی (حدود۹۰درصد)، اسپنومگالی۸۰درصد، سیستم عصبی ۴۵درصد و لنفادنوپاتی ۴۰درصد می‌باشد. پیش‌آگهی بالینی خراب بوده و تأخیر در درمان ممکن است سبب نارسایی غیرقابل جبران ارگان‌ها و یا  مرگ گردد. درمان توصیه شده برپایه راهنمای پروتکل HLH-94 شامل درمان حمله‌ای (Induction) با دگزامتازون  و Etoposide و سپسCyclosporineو Dexamethasone می‌باشد.

با این پروتکل که طول زمان زندگی ۳ساله ۵۵درصد گزارش شده، پیوند مغز استخوان بهترین انتخاب است.

چهار نوع ماژور هموفاگوسیتیک لنفوهیستیوز عبارتند از:

۱-HLH فامیلی.

۲ـ HLH توأم با عفونت.

۳ـ HLH  توأم با بیماری اتوایمیون و عارضه Immune deficiency

۴ـ HLH توأم با سرطان.

Familial  HLH یک عارضه Autosomal Recessive است که اطفال را از بدو تولد تا ۱۸ ماهگی در برمی‌گیرد و به‌علت موتاسیون  ژن‌هایPRF1, LINCI3D و STX11 می‌باشد.

Infection- associated HLH: به‌علت طیف وسیع عفونت‌های میکروبی و ویروسی، شامل Parvovirus, CMC, EBV, Varicella Zoster, Herpes simplex، سرخک، HIV، سل، عفونت‌های گرم منفی، قارچی و انگلی گزارش شده است.

HLH associated with autoimmune و عارضه Immune deficiency که با SLE، ارتریت روماتوئید پلی‌ارتریت Nodosa، سارکوئیدوز ریوی، سندرم Sjogren، نقص ایمنی، سندرم لنفوپرولیفراتیو X-linked بیماری Kawasaki و Chediak-Higashi همراه است.

HLH وابسته به سرطان را  به‌طور عمده با T-cell lymphoid malignancy، همین‌طور NK-cell Leukemia و لنفوم B-cell گزارش کرده‌اند.

مرفولوژی و نشانه‌ها‌ی آزمایشگاهی:

HLH معمولاً عارضه سیستمیکی است که تمایل به گرفتاری در مغز استخوان، طحال، کبد و عقده‌های لنفاوی دارد. سایر مناطق شامل مننژ، ریه، دستگاه گوارش، تیموس و دستگاه تناسلی ادراری نیز گرفتار می‌شوند. ولی پوست به‌ندرت دچار می‌گردد.

در نسج گرفتار وجود مختلطی از لنفوسیت، هستیوسیت به‌صورت موضعی و Sinusoidal منتشر دیده می‌شود.هیستیوسیت‌ها گرانول‌های ظریف فراوان، سیتوپلاسم واکونوله، هسته‌گرد، بیضی شکل یا شیاردار (Cleaved) و هستک نامشخص دارند. هستیوسیت‌ها به‌تعداد زیاد وجود دارند که اغلب هموفاگوسیت گلبول قرمز و سایر سلول‌های خونی مانند گلبول‌های سفید یا پلاکت‌ها در داخل آنها ملاحظه می‌شوند. Mitotic figures یا وجود ندارد و یا خیلی نادر است.تصاویر (۱و۲و۳)

آزمایش مغز استخوان بهترین وسیله برای تشخیص بیماری است ولی در بعضی از موارد تکرار آزماش مغز استخوان برای نشان‌دادن Hematophagocytosis لزوم پیدا می‌کند.
یافته‌های دیگر بیماری عبارتند ازCytopenia،افزایش ‌تری‌گلیسریدخون، هیپوفیبرینوژنمی، افزایش Ferritin خون، فقدان فعالیت NK-cell  و افزایش  IFN-d، فاکتور نکروز تومور(T.N.F) و اینترلوکین‌های ۱۸،۱۲،۱۰،۶،۲،۱.در رنگ‌آمیزی ایمیونوفنوتایپ و سایتوکمیکال، هیستیوسیت‌ها تجلی CD68 و لیزوزم، CD10 منفی، اسیدفسفاتاز و Alpha1-antitrypsin مثبت را نشان خواهند داد.

در بررسی‌مولکولر و سایتوژنتیک، موتاسیون ژن‌های LINC13D و STX11 اغلب در نوع فامیلیال گزارش شده است.

تشخیص‌های افتراقی:

HLH از نظر بالینی ممکن است با سندرم نارسایی ارگان‌های متعدد شامل ریوی، کاردیوواسکولار، کلیه و کبد شباهت داشته باشد. گرفتاری سیستم مرکزی اعصاب مشابه با آنسفالیت و پان‌سیتوپنی همانند نارسایی مغز استخوان و لوسمی می‌باشد. بیشتر موارد HLH توأم با زیربنای عفونت، عارضه اتوایمیون و بدخیمی‌های لنفوئیدی می‌باشد.

تظاهرات بالینی و وجود Hemophagocylic histiocytes آن را از عوارض دیگرچونLysosomal storage وLangerhans cell histiocytes مجزا می‌نماید.

(جدول شماره۲): خصوصیات تشخیصی HLH را نشان می‌دهد.



تعداد بازدید : 11256

نظرات

روح الله خیدری

5 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

سلام من فرزندم مبتدا به بیماری hlh هست که ژنی بودنش رد شده با این حال گفتن پیوند باید بشود. هر کسی هم پیوند کرده فوت کرده .من چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنید

علی شرفی

4 سال و 6 ماه و 22 روز پیش

سلام یکی از اقوام ما تو سن ۱۸ سالگی به این بیماری مبتلا شد و متاسفانه در کمتر از یک ماه بیماری به طرز عجیبی پیش رفت و به زندگی ایشون پایان داد.

محمدطریقتی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

خواهر زادم تو دو ماهگی براثر همین بیماری فوت کرد هیچ درمانی نداره

زهره قاسمی

4 سال و 5 ماه و 13 روز پیش

سلام پسرم دوسال اچ ال اچ داره ولی حالتش فرقینکرده توروخدا کسی اگه چیزی میدونه ازاین مریصی بهم بکه

سهیل ای

4 سال و 5 ماه و 3 روز پیش

۲سال به من گفتن لوکیمیا دارم، الان مشخص شده ‌‌‌‌اچ ال اچ هست. هرچقدرم تلاش، اخرش بی فایدست. امید به خدا، شاید زندگی بعدی بهتر بود.

مرسانا

4 سال و 4 ماه و 28 روز پیش

دختر من در سن یکسالگی مبتلا به این بیماری شد بعد یک ماه تب تشخیص بیماری HLH براش گذاشتن هشت ماه تو بیمارستان درد کشید وشیمی درمانی شد آخرش هم فوت شد این نوع بیماری هیچ نوع درمانی نداره حتی پیوند مغزاستخوان هم هیچ کمکی بهشون نمیکنه

محمد

4 سال و 3 ماه و 26 روز پیش

پسر من ۱۰ ماهش بود برای پیوند اماده شده بودیم که بیماری دوباره برگشت خورد وفوت شد هیچ راه درمانی نداره فقط خدا به خانوادهاشون صبر بده

زهرا فروزان

4 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

دختری 10 ساله از اقوام ما با تب مقاوم که به دارو جواب نداد، به بیمارستان رفت و بعد از سه هفته درد شدید، تب،. از کار افتا دن کلیه ها و انجام دیالیز، آب آوردن ریه ها، تشنج، خونریزی داخلی و مغزی به کما رفت و بعد از یکهفته جان به جان آفرین تسلیم کرد.... بیماری‌هایی مثل روماتیسم، لوپوس، تب مدیترانه ای، لنفوم همش منفی بود طبق آزمایشات و بعد از فوتش نو‌شتن بعلت HLH بوده

Binam

3 سال و 4 ماه و 28 روز پیش

HLH كشنده است؟

سحر

1 سال و 6 ماه و 0 روز پیش

بله دختر من

...

4 سال و 0 ماه و 0 روز پیش

فرزند من در 5 ماهگی علائمش شروع شد و متاسفانه اواسط 6 ماهگی فوت کرد. مشکوک به hlh بود ولی هیچ تشخیص قطعی ندادن. آزمایش واسه قطعی بودن بیماری ژنتیکی hlh ازش گرفته شد. جوابش از آلمان میاد و سه الی چهار ماه طول میکشه. خیلی بیماری خطرناکیه امیدوارم یه روز درمان قطعیش بیاد.

دنیز

2 سال و 1 ماه و 27 روز پیش

بچم تو چهل و دوروزگی با علائم تب بردیم و در نهایت بعد ده روز فوت شد، کسی بوده که بعدش ازمایش ژنتیک بده و درمان بشه برای بچه ی بعدی؟؟؟جواب ازمایش ژنتیک دخترم فروردین ماه میاد اگه مثبت باشه چه کنیم؟تورو خدا جواب بدید اگه اطلاعی دارین

مهران کاو

3 سال و 5 ماه و 22 روز پیش

دختر هشت ماهم تو بیمارستان بستریه بهم گفتن اچ ال اچ داره ولی تست کرونا ازش گرفتن مثبت شد میشه اچ ال اچ نباشه کرونا باشه لطفا اگه کسی تخصص داره جواب بده

مادر

3 سال و 0 ماه و 16 روز پیش

دختر من ۷ ماهه بود که با ورم زیر گوش که تشخیص اوریون دادن بردم دکتر ،بعد چون تری گلیسرید خونش بالا بود گفتن متابولیکه اما بعد از اینکه کبد و طحالش بزرگ شد و لکه های پتشی روی بدنش ظاهر شد گفتن لوسمی و بعد هم HLHهمراه لوسمی بعد ۱۸روز بچم پر کشید و رفت ، این بیماری لعنتی درمان نداره....

مادر

3 سال و 0 ماه و 16 روز پیش

دختر من ۷ ماهه بود که با ورم زیر گوش که تشخیص اوریون دادن بردم دکتر ،بعد چون تری گلیسرید خونش بالا بود گفتن متابولیکه اما بعد از اینکه کبد و طحالش بزرگ شد و لکه های پتشی روی بدنش ظاهر شد گفتن لوسمی و بعد هم HLHهمراه لوسمی بعد ۱۸روز بچم پر کشید و رفت ، این بیماری لعنتی درمان نداره....

پدرام پدرام

2 سال و 11 ماه و 26 روز پیش

بچه ام تقریبا یک ماهه که بستری هستش ده روز اول رو همش آزمایش و سونو و ... و نهایتا تشخیص پزشک این بود که hlh هستش شیمی درمانی رو شروع کردن بعد از دو مرحله شیمی درمانی، وضعیت ظاهریش خیلی خوبه و اینکه تقریبا تمامی آزمایشات خونش روز به روز داره بهتر میشه، و حتی کلیه و کبد و طحالش هم نرمال شدن،واقعا نمیدونم این شرایط پایدار میمونه یا نه بچه رو ۴۰ روزه بود که با علائم تب بستری کردیم الان تقریبا یک ماه هم هستش که بستری شده.خیلی زود متوجه شدیم نمیدونم واقعا تشخیص بموقع و زود میتونه به درمانش کمک کنه یا نه اینجا که نظرات دوستان رو میخونم جیگرم میسوزه.

AVA

2 سال و 7 ماه و 15 روز پیش

سلام.اون کسی(پدرام) که بچش وضعیتش عادی شده بود‌.الان چطوره؟؟؟

احمد

1 سال و 11 ماه و 13 روز پیش

بچه برادرم ه روز پیش باتب بردندش بیمارستان امروز تشخیص این بیماریه لعنتی را دادند ولی من میگم مطمینم سلامت برمیگردخ خونه چون هیچ کسی نمیدکنه خدا براش تاچه زمانی مقدر کرده عمر کنه

Asr

2 سال و 6 ماه و 16 روز پیش

سلام کسی (پدارم)که وضعیت بچه اش پایدار شده بود الان چطوره؟

آقاعلی

2 سال و 6 ماه و 13 روز پیش

سلام کسی میدونه وضعیت پدرام چجویه

شریفی

2 سال و 5 ماه و 25 روز پیش

سلام.چرا کسی از وضعیت بچه پدرام خبر نمیده

آقاعلی

2 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

سلام.وضعیت بچه آقا پدرام معلوم نشد

Gxg

2 سال و 3 ماه و 14 روز پیش

منم بچه م ۲مهش بود با تب مقاوم ۲۰روز تو بیمارستان دوام اورد و پر کشید و رفت در نهایت حدس hlh

علیخانی

2 سال و 2 ماه و 21 روز پیش

وضعیت بچه آقاپدرام مشخص نشد

محمدی

2 سال و 1 ماه و 21 روز پیش

سلام کسی میدونه باازدست دادن یه بچه hlhبچه دوم سالم به دنیامیادیانه خواهشاجواب بدیدضروریه

بانی

2 سال و 1 ماه و 15 روز پیش

محمدی جان حتما قبل بچه دار شدن تمامی بررسی هارو انجام بده اگه بچه اول فوت شده اینو بدون شانسیه که بچه دوم سالم باشه یا نه من پسر اولم فوت شد بر اثر اچ ال اچ دخترم بعدش به دنیا اومد خداروشکر سالمه ولی بچه سومم پسر شد و مبتلا الان دوساله گرفتار شیمی درمانی از ۲۰ روزگی بچه شروع شد تا اینکه پیوند مغز استخوان از خودم شد اما متاسفانه بعد یکسال رد پیوند ولی خداروشکر خدا رحم کرد بهمون و فعلا در بیمارستان بستری و تحت نظر دکتر

محمدی

2 سال و 1 ماه و 13 روز پیش

ممنون خانم بانی میشه بپرسم شماآزمایش ژنتیک داده بودیدیانه ؟درکل چرااینجوری میشه یه بچه این بیماری به وجودمیاد؟ممنون جواب بدید

النا

2 سال و 0 ماه و 17 روز پیش

بچه من۱۷ماهگی تشخیص داده شد وقتی بهش داروی گیاهی میدادم حالش بهترمی شودولی وقتی بچم کرونا گرفت حالش که خوب خوب شد.بعد۲روزکه بردیم دکترحالت تهوع اسهال شروع شدبچم بستری شدتست کروناشم منفی.بچم خیلی ورم کرددردهم داشت.متاسفانه بعد۹روزبچم رفت منوتنهاگذاشت.نمی دونم چرابچه من این قدکه حالش خوب شده بودچرایهوحالش خراب شد

فاطمه

2 سال و 0 ماه و 11 روز پیش

سلام.منم بچه اولم برابر همین بیماری فوت شد.الان بچه دوم هم همین مشکل رو داره و میگن باید پیوند بشه

رضا

1 سال و 11 ماه و 23 روز پیش

سلام من دخترم تو ٢ ماهگى بر اثر همين بيمارى فوت كردن الان خانمم ٣ ماهه بارداره به نظرتون چيكار كنم

بی نام

2 سال و 0 ماه و 12 روز پیش

سلام.من هم یک بچه دختر داشتم hlhکه متاسفانه فوت شد.الان هم یک دختر دارم که hlhداره که باید پیوند بشه کسی بوده که بچش پیوند شده باشه و خوب شده باشه

محمدی

1 سال و 12 ماه و 3 روز پیش

سلام خانم بی نام میشه بپرسم شماآزمایش ژنتیک دادین وآیااینکه فامیل هستین ؟ممنونم جواب بدید

بی نام

1 سال و 12 ماه و 1 روز پیش

سلام.بله آزمایش ژنتیک دادیم و لی آزمایشگاه بهمون نگفتن .فامیل نیستیم.ولی بیماری بچم FHLHیعنی فامیلیه.من و همسرم هر دومون یه ژن مشترک داریم

بی نام

1 سال و 12 ماه و 0 روز پیش

سلام بله ما آزمایش ژنتیک دادیم که من و همسرم یه ژن مشترک باهم داریم .فامیل هم نیستیم

محمدی

1 سال و 11 ماه و 28 روز پیش

خانم بینام شرمنده راه درمانی براژن مشترکتون وجودداره میشه بچه دوم آورد؟البته آزمایش دادیم ما ولی جوابش نیومده طول میکشه

محمدی

1 سال و 11 ماه و 28 روز پیش

خانم بینام شرمنده راه درمانی براژن مشترکتون وجودداره میشه بچه دوم آورد؟البته آزمایش دادیم ما ولی جوابش نیومده طول میکشه

بی نام.

1 سال و 11 ماه و 27 روز پیش

کسی بچش پیوند شده جواب گرفته باشهظ؟ راستی دکتر حمیدیه بیمارستان طب کودکان بهترین دکتر پیوند هستش

بی نام

1 سال و 11 ماه و 25 روز پیش

کسی در این مورد پیوند شده،جواب گرفته باشه؟

بی نلم

1 سال و 8 ماه و 7 روز پیش

سلام‌کسی از وضعیت بچه پدرام خبر داره

بی نلم

1 سال و 8 ماه و 7 روز پیش

سلام‌کسی از وضعیت بچه پدرام خبر داره

سیمین محمدی

1 سال و 7 ماه و 12 روز پیش

درود من پسرم 37 سالش بود با تب شروع شد و بعد لرز و در نهایت از کار افتادن اندام‌های داخلی و در عرض15 روز فوت کرد

سیمین محمدی

1 سال و 7 ماه و 12 روز پیش

درود من پسرم 37 سالش بود با تب شروع شد و بعد لرز و در نهایت از کار افتادن اندام‌های داخلی و در عرض15 روز فوت کرد

حسن عطامهر

1 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

پسرم الان ۱۴ سالشه مبتلا به HLH دو سال پیش اول ورود کرونا مبتلا به این بیماری شد بیماریش باتب شروع شد و دوماه طول کشیدتا به تشخیص برسند سه دفعه نمونه مغز استخوان گرفتن تا به این تشخیص رسیدند در حالی بچم کروناش مثبت شده بود بجم صحیح و سالم بود نمی دونم چرا این جوری شد شایدم کرونا باعثش بود یک سال شیمی درمانی شد آماده پیوند بود که یهو تکلم بچه سنگین شد و با آزمایشهایی که صورت گرفت ونمونه ای که از سر بچه گرفته شد معلوم شد بیماری پیش رفته ونتیجه این شد که ۲۰ جلسه پرتو درمانی انجام بشه که درنهایت بعداز پرتو درمانی پاهاش قدرتش رو ازدست داد والان باید زیر بغلش رو بگیریم تا راه بره با این همه مشکلات خدا رو شکر الان حال بچم خوبه وتحت درمانه دکترش هم آقای دکتر قاسمی در مشهد هستش انشاالله خدا همه مریضا رو شفا بده وصدرای من روهم شفا بده اللهی آمین

Mrd

1 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

سلام ببخشید کسی هست که پیوند مغزو استخون زده باشه خوب شده باشه الان یکی از اقوام چند جلسه شیمی درمانی کرده ولی به تازگی آزمایشش از آلمان اومده تشخیص دادن فامیلی بوده بیماری و نیاز به پیوند داره بنظرتون خوب میشه اگه کسی میدونه بگه خواهشا

Mrd

1 سال و 6 ماه و 10 روز پیش

سلام ببخشید کسی هست که پیوند مغزو استخون زده باشه خوب شده باشه الان یکی از اقوام چند جلسه شیمی درمانی کرده ولی به تازگی آزمایشش از آلمان اومده تشخیص دادن فامیلی بوده بیماری و نیاز به پیوند داره بنظرتون خوب میشه اگه کسی میدونه بگه خواهشا

بی نام

1 سال و 6 ماه و 4 روز پیش

خانم محمدی بیماری پسرتون چی بود

بی نام

1 سال و 6 ماه و 2 روز پیش

سلام.بله دختر من بیمارستان طب کودکان دکتر حمیدیه پیوند شده فامیل نیستیم و جواب آزمایش فامیلی نشون داده

احمد

1 سال و 5 ماه و 22 روز پیش

سلام بچه من ٤ ماهشه با تشخيص hlh الان يك ماهه بيمارستان بستريه و در حال شيمي درماني نميدونم واقعا بايد چيكار كنم دكترا هم هيچ چيز قطعي نميگن هر وقت هم سوال ميكنم ميگن اگه ناراضي ببرش خونه با رضايت شخصي!

بی نام

1 سال و 5 ماه و 20 روز پیش

آقای احمد شما کدوم شهر و کدوم بیمارستان هستید.بیماری hlhحتما باید عفونت کنترل بشه

بی نام

1 سال و 5 ماه و 20 روز پیش

آقای احمد شما کدوم شهر و کدوم بیمارستان هستید.بیماری hlhحتما باید عفونت کنترل بشه

منیره علی نژاد

1 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

پسرمنم همین بیماری کشت کاش درمانش پیدا میشد

منیره علی نژاد

1 سال و 5 ماه و 6 روز پیش

پسرمنم همین بیماری کشت کاش درمانش پیدا میشد

بی نام

1 سال و 4 ماه و 22 روز پیش

درمانش فقط پیوند مغز و استخوان

بهار فربد

12 ماه و 1 روز پیش

پسر من سه سال و چهار ماهش بود.شش روز تب کرد و در بیمارستان اکبر مشهد بستری شد بعد دو هفته با نمونه ی مغز استخوان راهی بیمارستان شیخ شد.تشخیص اچ ال اچ بود .متاسفانه بعد چهل روز پر کشید و همیشه من وتنها گذاشت...متاسفانه این بیماری درمان نداره و باز هم متاسفانه که کادر درمان بیمارستان شیخ مشهد خصوصاً ای سیو افتضاح هست..پرستارهای بسیار کار نابلد و بی مسئولیتبزرگترین مشکل بیمارستان شیخ مشهد است

مامان دنیز

4 ماه و 29 روز پیش

مامان دنیزم،دختر بهمن ماه امسال که بیاد میشه دوسال که ترکمون کرده..گاها میام این نظرات رو بخونم تا ببینم کسی نوشته که حال بچش خوبه یا نه، دختر کوچولوی من فقط ده روز تونست مقاومت کنه در برابر این بیماری لعنتی، حالا یه کوچولوی ۱۰ ماهه دارم که سالمه خدارو هزاران مرتبه شکر و سجده..ولی دخترم و خاطرات بیمارستان هیچوقت یادم نمیره..مامان ها و باباهایی که عزیزتون مبتلا به این بیماریه،براتون امیدو صبر ارزو میکنم..هرچی شد بیاین تو این نگثبت نظرات بنویسید،ماها همو نمیشناسیم اما دردمون یکیه

ثبت نظر

ارسال