شماره ۱۱۲۹

تأثیر سیگار روی زیبایی پوست

دکتر محمدرضا شفیعی - پوست و زیبایی

تأثیر سیگار روی زیبایی پوست

چهارشنبه 29 دی 1395
پزشکی امروز

سیگار و جوانی:

نزد تمامی افراد، چهره پیر، فرتوت و تکیده یک بیمار مبتلا به سرطان، بسیار ناخوشایند بوده و به‌واقع شدت و پیشرفت هر بیماری را می‌توان در چهره فرد مذکور مشاهده نمود.

ولی همین افراد و به‌ویژه جوانان، به‌هیچ رو نمی‌توانند به‌خود بقبولانند که کشیدن سیگار می‌تواند اثرات پیری، تکید‌گی و فرتوت‌شدن صورت را به‌شکل زودرس، در چهره آنان به‌طور واضح نمایان سازد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مؤثرترین اقدام برای ترک‌دادن جوانانی که به شکل تفننی و یا به‌معنی واقعی کلمه معتاد به‌کشیدن سیگار هستند، نشان‌دادن و مقایسه چهره آنان با همسن‌های خود که سیگار استفاده نمی‌کنند می‌باشد.

در تحقیقی‌که توسط Weisse در سوئیس و روی ۸۳۵جوان بین ۱۴تا۱۸ساله سیگاری انجام گرفته؛ این محقق توسط برنامه کامپیوتری APRIL، چهره ۶سال بعد این جوانان را به خودشان نشان‌داده ‌است. نتایج حاصله قابل تأمل می‌باشد:

۲۴درصد از این جوانان، با مشاهده تصویر ۶ سال بعد خود (بنابه اظهار خود) شوکه‌شده و کشیدن سیگار را برای همیشه ترک نموده بودند.

در استرالیا نیز پژوهش مشابهی صورت گرفته که نتایج آن نیز تأییدکننده تحقیق فوق بوده است:

Burford، برای تعداد ۱۶۰تن از جوانان سیگاری (۶۰‌پسر و ۱۰۰دختر) بین ۱۸تا۳۰ساله با همان برنامه APRIL، چهره ۶ سال بعد آنان را ترسیم و در مقابل آنان قرارداد. ۵۱درصد از آنان، درپی دوره‌ای کوتاه و ارزیابی شوک حاصل از این پیری زودرس، سیگارکشیدن را کنار گذاشتند.

تحقیق اثرات سیگار بر دوقلوها:

از دیگر پژوهش‌های چالش‌برانگیز که در‌مورد مخاطرات سیگار انجام گرفته، بررسی کشیدن سیگار روی دوقلوها بوده است.

تحقیقی طی سال‌های ۲۰۰۷تا۲۰۱۰ در ایالت اوهایو در‌مورد اثرات سیگار روی ۷۹ جفت از دوقلوها (۱۵۸‌تن)، صورت‌گرفته است.

مقایسه اثرات سیگار روی دوقلوهایی که یکی‌از آنها بیش‌از ۵سال سیگار می‌کشیده، نتایج بسیار قابل‌توجهی را به‌دست‌داده است: (این پژوهش، توسط اپیدمیولوژیست‌های مستقل و ناآشنا به حوزه پوست و زیبایی انجام گرفته و تغییرات براساس اِشِلLemperle، محاسبه شده است).

الف: فرد دوقلوی سیگاری درمقایسه با قل خود که سیگار نمی‌کشیده، به شکل محسوس و معنی‌داری پیرتر و فرتوت‌تر به‌نظر می‌آمده است.

ب: چین و چروک‌ها در نواحی کنار خارجی چشم‌ها (پای مرغابی) و فرورفتگی کنار بینی تا لب‌فوقانی، بیشتر، عمیق‌تر و محسوس‌تر پدیدار شده‌اند.

ج: تعداد چین‌های عمودی روی لب فوقانی، بیشتر و عمیق‌تر ظاهر شده بودند.

د: پف زیرچشم‌ها در قل‌های سیگاری، درمقایسه با قلی که سیگار نمی‌کشیده، کاملاً متفاوت  بوده و بیشتر مشاهده شده‌است.

و: شلی و افتادگی پلک فوقانی (پتوز) نزد افراد سیگاری، به‌طور مشهودی بیشتر نمایان بوده است.

هـ : تیرگی پوست صورت و سیاهی و گودی محسوس زیر چشمان قل‌های سیگاری در مقایسه با قل‌هایی‌که سیگاری نبودند، به‌شدت غیرطبیعی بوده است.

از نتایج قابل استناد این پژوهش، پدیدار گشتن نشانه‌های پیری زودرس در دوسوم تحتانی صورت می‌باشد و یک سوم فوقانی صورت (پیشانی) کمتر تغییرات محسوسی را نشان‌‌داده است.

مکانیسم اثر سیگار بر پیرشدن پوست:

کاهش جریان‌خون در بدن به‌ویژه در بافت پوست که به‌علت اسپاسم رگ‌ها نزد افراد سیگاری حادث می‌گردد، باعث کاهش خونگیری بافت‌های بدن می‌شود.

این کاهش، باعث ایجاد میکروترومبوزها در مویرگ‌ها و اختلال در فعالیت پلاکت‌ها می‌گردد که درنهایت باعث کاهش اکسیژن‌گیری بافت و فرتوت و پیرشدن زودهنگام پوست می‌شود.

اما پرسش اصلی که چگونه این تغییرات در عروق باعث پیری زودرس می‌گردد، به‌روشنی توسط پژوهش‌هایی که توسطMorita صورت‌گرفته، پاسخ‌داده شده است:

ـ به‌علت غیرفعال‌شدن‌TGF در بافت افراد سیگاری، کاهش سنتز کلاژن۱و۳ و نیزالاستین ایجاد می‌گردد.

ـ در نزد زنان، این غیرفعال‌شدن باعث کاهش استروژن گشته و یائسگی زودرس را ایجاد می‌نماید.

Sadeu در تحقیقاتش ثابت نموده که بنزوپیرن موجود در سیگار، باعث تأخیر در رشد فولیکول‌های تخمدان‌ها می‌شود که نازایی و یائسگی زودرس را نزد زنان سیگاری باعث می‌گردد.

سیگار و چین‌و‌چروک‌های صورت:

به‌آسانی می‌توان چهره زردگونه و کدر افراد سیگاری را تشخیص داد.

پدیدارشدن چین و چروک‌های عمیق و متعدد در صورت، به‌ویژه در نواحی کنار خارجی چشم‌ها (پای مرغابی) و همچنین چین و چروک‌های عرضی  در امتداد آرواره و فک، نزد سیگاری‌ها کاملاً مشهود و واضح در‌کل صورت می‌‌باشد که به‌خوبی خود را نشان‌می‌دهد.

اما بارزترین چروک‌هایی که درصورت سیگاری‌ها متفاوت از غیرسیگاری‌ها و خیلی زودتر از سالمندی خود را نشان‌می‌دهد، چین‌و‌چروک‌هایی در ناحیه لب‌ فوقانی سیگاری‌ها می‌باشد.

چین‌و‌چروک‌های عمودی، کوتاه و متعدد که با صحبت‌کردن و کشیدن سیگار (و نزد سیگاری‌های باسابقه بیش از ده سال، در بی‌حرکت بودن لب نیز، چین‌و چروک‌ها، مشاهده‌ می‌گردد)، در لب فوقانی خود را نشان‌می‌دهند و فقط نزد افراد سیگاری این‌گونه پدیدار می‌شوند. به‌طوری که به این خطوط نازیبا در لب‌فوقانی، «چروک‌های سیگار» اطلاق می‌گردد.

سیگار و شل‌شدن زودرس پوست:

به‌لحاظ ایجاد یک اختلال و دگردیسی در متابولیسم سلولی نزد افراد سیگاری، قوام بافت عضلانی دچار آسیب جدی‌شده و در بررسی‌های متعددی که در آزمایشگاه‌ها روی فیلامان‌های عضلانی انجام گرفته، آتروفی بافت چربی و کاهش معنی‌دار قوام و نیز حجم عضلات را نزد افراد سیگاری تأیید‌نموده که نشانه‌های زیر را به‌دنبال دارد:

ـ عضلات و بافت چربی نواحی گونه و آرواره‌ها، آتروفی، شل و افتاده می‌گردد.

ـ عضلات پلک فوقانی با از‌دست‌دادن قوام فیزیولوژیک خود، به‌طرف پایین و مرکز ثقل‌زمین تمایل پیدا‌کرده و افتادگی و پتوز زودرس پلک‌ها را ایجاد می‌نماید.

سیگار و سلامت موها:

کاهش جریان‌خون در ریشه موها به‌علت اسپاسم و تنگ‌شدن رگ‌ها، از جمله مخاطراتی است که برای تمامی بافت‌ها از جمله موها به‌وجود می‌آید و باعث سوء‌تغذیه مو، نازک‌شدن تار موها، تُنُک‌شدن حجم موها و از‌ همه مهمتر، خاکستری و سفیدشدن زودهنگام موها می‌گردد.

مواد سمّی موجود در سیگار، در هر سه مرحله رشد (آناژن)، خواب (تلوژن) و ریزش (کاتاژن) موها، اثرات نامطلوب می‌گذارد که حاصل نهایی‌ آن کاهش تعداد موها در سانتیمتر مربع پوست و نازکی و سفید و خاکستری شدن زودرس موها می‌باشد.

سیگار و تشدید بیماری‌های پوست:

پژوهش‌های انجام‌گرفته، همگی بر تأثیر سیگار بر تشدید بیماری‌های پوست ازجمله:درماتوزها، پسوریازیس، آکنه، پوستول‌های کف دست‌ها و پاها، لوپوس اریتماتوز، اسکلرودرمی، هیدروآدنیت و... تأکید دارند.

سیگار و جراحی‌های زیبایی:

تمامی جراحان پلاستیک از انجام عمل‌جراحی برای فرد سیگاری به‌لحاظ مخاطرات جدی که او را تهدید‌می‌کند، اجتناب ‌می‌نمایند. تأخیر در بهبودی زخم‌ها، نکروز‌شدن نخ‌بخیه، تشکیل کلوئید در محل بخیه‌ها و... در  زمره مخاطراتی هستند که جراحان پلاستیک را از انجام جراحی برای افراد سیگاری منع می‌نمایند.

در‌تحقیقی‌که Conn روی ۴۱۵تن از افرادی انجام داده‌است که تحت جراحی پلاستیک قرارگرفته‌اند، نتایج حاصله بسیار هشدار دهنده بود:

عوارض بعداز عمل، نزد افراد سیگاری بیش‌از۵۰درصد بیشتر بروز کرده‌است. نکروز محل عمل و تأخیر در بهبودی زخم‌ها، شیوع بالایی نزد افراد سیگاری داشته است.

همینطور این که دراین تحقیق نشان‌داده شد که بیش‌از ۳۰درصد از افرادسیگاری، به جراحی مجدد احتیاج پیداکردند.

تعداد بازدید : 916

ثبت نظر

ارسال