شماره ۱۱۲۹

شناسایی نشانگر برای موارد مهاجم سرطان پاپیلاری‌تیروئید

پزشکی امروز

شناسایی نشانگر برای موارد مهاجم سرطان پاپیلاری‌تیروئید

سه شنبه 29 دی 1394

همزمان با کنفرانس سالانه انجمن تیروئید آمریکا، کشفی جدید توسط محققان دانشگاه آلبرتا و نقطه‌عطفی در مبارزه با سرطان‌تیروئید به ثبت رسانده شد که منجر به شناسایی نشانگری برای موارد مهاجم سرطان‌پاپیلاری تیروئید (Papillary Thyroid Cancer) گردید که این نشانگر در۹۰درصداز تمامی سرطان‌های تیروئید وجود دارد‌. نام آن«گیرنده فاکتور رشد مشتق از پلاکت آلفا» یا PDGFRA بوده و قادر‌است به‌عنوان یک هدف درمانی در درمان‌های آتی مدنظر قرار‌گیرد.

به عقیده محققان بزرگترین مشکل برای بیماران و پزشکان، دانستن درجه پیشرفت سرطان است که آیا بیماری به‌راحتی قابل‌درمان است و یا شکل مهاجم‌تر بیماری می‌باشد. بسیاری‌از بیماران بیش‌ازحد تحت‌رویه‌های درمانی قرار‌می‌گیرند چراکه اگر ۱تن از ۵ تن نیز دارای سرطان مهاجم باشد، برای پزشکان بسیار با اهمیت است. تنها راه اطمینان از عدم گسترش بیماری، انجام جراحی گسترده‌تری است که می‌تواند عواقب ناگواری برای تمام طول زندگی فرد به‌همراه داشته‌باشد، چراکه بسیاری از این بیماران را جوانان تشکیل‌می‌دهند که بیشتر آنها تمایل به انجام اینگونه جراحی‌ها را به‌دلیل دردسترس نبودن ابزار و راه‌های درمانی مناسب دیگر، دارند‌.

هرساله حدود ۶۳۰۰ شهروند کانادایی به سرطان تیروئید مبتلا‌می‌شوند که بیش‌از سه‌چهارم آنان را زنان تشکیل‌می‌دهند. درمان این بیماری شامل یددرمانی رادیواکتیو و جراحی است و گروهی که تحت‌جراحی‌های وسیع قرار‌می‌گیرند، به‌طور‌معمول دچار مشکلات گفتاری‌، تغذیه، بلع و حتی مشکلات تنفسی می‌شوند.

محققان با استفاده از نشانگر فوق به شناسایی تومورهای مهاجم می‌پردازند که این موضوع موجب جراحی افراد به میزان مورد‌نیاز می‌گردد‌، نه کمتر و بیشتر.

این دستاورد هم ابزاری تشخیصی و هم نوعی درمان است و می‌تواند برای هردوی این مقاصد استفاده‌شده و با شناسایی این سازوکار نحوه محرک متاستاز در سرطان‌تیروئید توسط این پروتئین درک گردیده و همچنین به پیش‌بینی اینکه کدام دسته از بیماران دچار عود بیماری گشته و کدام‌ها به درمان رادیواکتیو پاسخ مثبت‌می‌دهند، از‌جمله موضوعاتی است که روشن می‌گردد.

اساس این ارزیابی‌ها از تلاش‌های پیشین (انجام‌شده درسال ۲۰۱۲) محققان برای بررسی نمونه‌های بیوپسی به‌دست‌آمده از بیماران مبتلا به سرطان‌تیروئید بود. آنها مشخصات ژنتیکی (Genetic Signature) بیماران دارای متاستاز و بدون متاستاز را موردبررسی قراردادند. درطی این تلاش‌ها محققان توانستند ارتباطی میان پروتئینPDGFRA و بیماری متاستازیک پیدا‌ نمایند که امید است تا در‌آینده‌ای نزدیک دو کارآزمایی بالینی را کلید بزند. اولین کارآزمایی به بررسی راهی جدید برای درمان سرطان‌تیروئید با استفاده از داروهایی که به‌طور اختصاصی PDGFRA را هدف قرارمی‌دهند و دومین کارآزمایی نیز روی ابزار تشخیصی جدید تمرکز‌‌می‌کند تا بتوان مهاجم‌بودن یا نبودن سرطان‌تیروئید را برای بیماران پیش‌بینی نمود.

Ref:University of Alberta Faculty of Medicine & Dentistry

تعداد بازدید : 780

ثبت نظر

ارسال