شماره ۱۱۳۰

کمبود ویتامینD و احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

پزشکی امروز

کمبود ویتامینD  و احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

چهارشنبه 6 بهمن 1395
پزشکی امروز

در‌طی کنفرانس سالانه انجمن غدد‌ درون‌ریز در انگلستان، مشخص‌شد که کمبود ویتامین‌D با احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه ارتباط دارد. گرچه ارزیابی بالینی بیشتری برای تأیید این یافته‌ها نیاز است، این تحقیق نیز مانند خیل عظیم پژوهش‌های پیشین بر اهمیت حفظ سطح کافی ویتامین‌D تأکید دارد.

ویتامین‌D که بر‌اثر قرار‌گرفتن در‌معرض آفتاب در بدن تولید‌می‌شود، به کنترل سطح کلسیم و فسفات در بدن کمک‌می‌کند. ویتامین‌D همچنین از‌طریق مصرف مواد‌غذایی مانند ماهی‌های چرب و زرده تخم‌مرغ نیز به‌دست‌می‌آید. تحقیقات پیشین تاکنون کمبود این ویتامین و ارتباط آن با مشکلات سلامت همانند بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات شناختی، بیماری‌های خودایمنی و سرطان را بارها خاطر نشان‌کرده‌اند.

در کشورهایی که سطح تابش نور‌خورشید کمتری دارند، استفاده از مواد‌غذایی برای جذب ویتامین‌D به‌تنهایی کافی نیست. در بریتانیا از هر ۵‌تن، ۱‌تن دچار کمبود (Deficiency) ویتامین‌D و ۳‌تن دارای سطح ناکافی (Low level) از آن هستند. این موضوع بخصوص در‌مورد افرادی‌‌که پوست تیره‌تری دارند شایع‌تر است. در فصل زمستان، ۷۵‌درصد از افراد تیره‌پوست در بریتانیا دچار کمبود ویتامین‌D هستند.

در‌این بررسی، دانشمندان دانشگاه Warwick به بررسی ارتباط میان ویتامین‌D و خطر ابتلا به سرطان مثانه پرداختند. آنها با بازنگری پژوهش‌های پیشین  دریافتند که سطح پایین ویتامین‌D با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه در ارتباط است.

در آزمایشی جداگانه، محققان در مرحله بعد سلول‌های پوششی دیواره مثانه که سلول‌های اپیتلیال انتقالی‌(Transitional Epithelial Cells) نامیده‌می‌شوند را بررسی‌کردند و دریافتند که این سلول‌ها قادر هستند تا ویتامین‌D را فعال‌کنند و به آن پاسخ‌دهند که این موضوع در‌مقابل، باعث تحریک واکنش سیستم ایمنی می‌شود. براساس گفته‌های محققان، این موضوع از آن جهت مهم است که سیستم ایمنی با شناسایی سلول‌های غیر‌عادی، نقش مهمی در پیشگیری‌‌از سرطان ازطریق ممانعت از تبدیل این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی را دارا می‌باشد.

نتایج نشان‌می‌دهند که سطوح پایین ویتامین‌Dدر خون، ممکن‌است مانع از واکنش کافی سلول‌های جدار مثانه درمقابل سلول‌های غیر‌عادی شود. به‌دلیل اینکه ویتامین‌D ارزان و ایمن است، استفاده بالقوه از آن در پیشگیری سرطان بسیار حیاتی است و می‌تواند به‌طور بالقوه بر زندگی افراد زیادی تأثیرگذار باشد.

 Ref:University of Warwick

تعداد بازدید : 1131

ثبت نظر

ارسال