شماره ۱۱۳۱

سگمان قدامی در کراتونوریت

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

سگمان قدامی در کراتونوریت

چهارشنبه 13 بهمن 1395
پزشکی امروز

(AK (Acanthamoeba Keratitis،  به‌نسبت از بیماری‌های غیرشایع است ولی از عوامل عفونی قرنیه می‌باشد که پتانسیل نابینایی نیز دارد. عفونت قرنیه ناشی‌از‌AK اولین‌بار در اواسط سال۱۹۷۰ گزارش‌گردید، سپس عده زیادی از بیماران به‌علت  استفاده نادرست از عدسی‌های تماسی گرفتار آن شدند. تشخیص بالینی گاهی مشکل است مخصوصاً در فاز اولیه شروع بیماری و غالباً AK تشخیص داده نشده و تحت‌عنوان عفونت تبخالی درمان‌می‌گردد.

نشانه مشخصه بیماری در مراحل اولیهAK شامل درد شدید، ضایعه اپی‌تلیوم، کدورت زیر اپی‌تلیوم ـ پسودودندریتیس (Pseudo Dendritis) و بیشتراز همه کراتونوریت شعاعی است. تشخیص قطعی در مواجهه با کیست آکانتاموبا یا تروفوزوئیت در ضایعات قرنیه توسط رنگ‌آمیزی، بیوپسی قرنیه و یا کشت‌نسجی است.
البته این روش‌ها تهاجمی و زمانبر بوده و اغلب در دسترس نمی‌باشد. مفیدبودن Invivo Confocal Microscopy در تشخیص سریعAK در بیماران سرپایی به‌طور‌گسترده‌ای گزارش‌شده است.

اخیراً استفاده از تصاویر میکروسکپی کونفوکال، در مراحل اولیه AK در تشخیص کراتونوریت شعاعی گزارش شده‌است. وجود ضایعات پشته‌ای شکل (Patchy lesion) در مراحل اولیهAK مشخصه بیماری است. پیشرفت ASOCT و High Resolution, ant.seg.OCT اجازه‌می‌دهد که قسمت‌های ساختمانی در ناحیه‌ قدامی به‌صورت میکروسکوپیک مشاهده شوند و لذا این امر در مراحل اولیهAK در جهت تشخیص کراتونوریت شعاعی و یافته‌های جدید توصیه‌می‌گردد. البته در تعداد اندکی از بیماران محدودیت وجود دارد. بررسی‌های مورفولوژیک بیشتر قرنیه در مراحل ابتداییAK با کمک‌ASOCT در تعداد زیادی از بیماران روشنگر بوده و مفید بودن این وسیله را به اثبات رسانده است.

به‌طور‌خلاصه:

High. Resolution - Fourier-Domain ASOCTیک‌پدیده نوظهور بوده و جزئیات در مورد کراتونوریت شعاعی را در بیماران در مراحل اولیه نشان‌می‌دهد و لذا در تشخیص و درمان مراحل اولیه AK بسیار مناسب است.

شکل‌۱: عکسبرداری بیومیکروسکپی از  A.K همراه با کراتونوریت

A: تصویر سمت‌چپ قرنیه، کراتونوریت در‌ساعت۸ دیده‌ می‌شود.

شکل‌B: تصویر قرنیه با کراتونوریت.

شکل‌C‌: کراتونوریت در ‌‌ساعت‌۴.

شکلD:کراتونوریت در ساعت‌۸ و۱۱ مشاهده‌می‌شود.

شکل۲: تصاویر گراتونیت شماعی به‌وسیله‌ Asoct

تصویرAsoct:A،تصویر اسکن افقی در ساعت‌۸ کراتونوریت در استرومای قرنیه با فلش نشان‌داده شده‌است.

تصویرAsoct:B،تصویر اسکن افقی کراتونوریت در ۲ نقطه‌ مختلف  در استرومای قرنیه با فلش نشان‌داده شده‌است.

تصویرAsoct :‌C،تصویر اسکن افقی کراتونوریت را در ساعت۴ در استرومای قرنیه با فلش نشان‌می‌دهد.

تصویرAsoct :D،تصویر اسکن افقی کراتونوریت را در ساعت‌۸ در استرومای قرنیه با فلش نشان‌می‌دهد.

Ref:

American Academy of Ophtalmology Nov, 2014

تعداد بازدید : 1199

ثبت نظر

ارسال