شماره ۱۱۳۲

کاهش گاستروآنتریت حاد با واکسیناسیون

پزشکی امروز

کاهش گاستروآنتریت حاد با واکسیناسیون

چهارشنبه 20 بهمن 1395
پزشکی امروز

طبق این بررسی، کاهش در تعداد ویزیت‌ها در‌میان کودکان خردسال (گروه سنی که واکسن روتاویروس را دریافت‌کردند) بیشتر‌از دیگران بود. با این‌وجود، تعداد ویزیت‌ها در کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز کاهش یافت. این موضوع نشان‌دهنده ایمنی جمعی (Herd immunity) حاصل‌از برنامه واکسیناسیون است؛ افراد حتی اگر واکسینه نشده باشند نیز به‌دلیل کاهش چرخش روتاویروس، مصون هستند.

روتاویروس به‌شدت مسری و شایع‌ترین علت گاستروآنتریت حاد در کودکان خردسال بوده و باعث اسهال، استفراغ و تب‌ می‌گردد. عفونت ناشی‌از روتاویروس، منجر به استفاده قابل‌توجهی از خدمات بهداشتی در انگلستان شده است.

برنامه واکسیناسیون گسترده روتاویروس در بریتانیا درسال۲۰۱۳ معرفی‌و اجرا شد. طبق این برنامه، واکسن به‌صورت قطره خوراکی در ۲‌نوبت به نوزادان ۲‌تا‌۳ ماهه داده‌می‌شود. بررسی‌های قبلی نشان‌داده‌اند که معرفی این برنامه موجب گردیده تا بستری‌شدن در بیمارستان و ویزیت‌های اورژانس مرتبط با گاستروآنتریت حاد در بزرگسالان و کودکان، کاهش پیدا‌کند.

در پژوهشی جدید، از داده‌های مراقبت‌های اولیه استفاده‌شده تا تأثیر این واکسیناسیون را روی تعداد ویزیت‌های پزشکان‌عمومی بسنجد و در ادامه تخمینی در مورد کاهش تعداد ویزیت‌ها و هزینه‌های مراقبت‌های سلامتی‌(Health Care Costs) در تمام دستگاه بهداشت و درمان در انگلستان ارائه‌داده شده‌است.

در ویزیت‌‌های‌GP و پس‌از معرفی واکسن، نرخ گاستروآنتریت حاد در کودکان، به‌طور‌کلی ۱۵‌درصد کمترشده و 41‌درصد نیز در ماه‌هایی کاهش‌یافت که شیوع بالای روتاویروس از‌نظر تاریخی وجودداشت. این نرخ‌ها در کودکان بزرگتر و به میزان کمتر، در بزرگسالان نیز کاهش‌یافت.

محققان در ادامه تخمین زدند که تعداد ویزیت کودکان توسط پزشکان عمومی، پذیرش آن‌ها در بیمارستان‌ها و اورژانس در اولین سال از برنامه واکسیناسیون، ۸۷۳۷۶‌مورد با کاهش روبه‌رو شد. این امر موجب شد تا تقریباً  ۱۲/۵‌میلیون پوند صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی صورت‌گیرد.

این بررسی کمک‌می‌کند تا یک تصویر جامع‌تر از تأثیر واکسن روتاویروس داشته باشیم. همچنین کاهش سریع تعداد ویزیت‌های‌‌GP را در ارتباط با گاستروآنتریت‌حاد نشان‌می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند که اوج (Peak) فصلی مورد انتظار برای گاستروآنتریت حاد، در ماه‌هایی که در‌گذشته بسیار بالا بودند، به کلی از‌بین‌رفت. این حقیقت که تعداد ویزیت‌های پزشکان‌عمومی در ارتباط با گاستروآنتریت حاد در سایر گروه‌های سنی نیز کاهش‌یافت، مشخص‌کننده این امر است که افراد بزرگسالی که واکسینه‌نشده بودند نیز از ارائه این واکسن سود برده‌اند (برقراریHerd Immunity).

تخمین جدیدی ارائه‌گردید که طبق آن کاهش ده‌ها هزار ویزیت خدمات بهداشتی در کودکان خردسال و همچنین کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان به میزان بیش‌از 12میلیون پوند صورت‌گرفته و اطلاعات ارزشمندی درمورد ارزیابی منافع کلی معرفی این واکسن دراختیار ما قرارمی‌دهد. این یافته‌ها خبرهای خوبی است و اطمینان‌می‌دهند که واکسن روتاویروس که ۳سال پیش معرفی‌شد، از بسیاری‌از موارد اسهال و استفراغ جلوگیری‌کرده و این امر نیز به‌دلیل واکسیناسیون بالا در نوزادان می‌باشدکه موجب‌گردیده کودکان و بزرگسالان واکسینه‌نشده در تمامی سنین درسراسر انگلستان نیز مصون بمانند.

این تحقیقات، منافع سلامت عمومی حاصل از واکسیناسیون روتاویروس در کودکان خردسال را نشان‌داد. این واکسن، کودکان را ایمن نگه‌داشته و درعین‌حال به میزان قابل‌توجهی زمان پزشکان و پرستاران را آزادتر‌کرده و در هزینه‌هایNHS نیز صرفه‌جویی کرده‌است.

محققان این پژوهش اظهار‌‌می‌دارند که یکی‌از محدودیت‌های بالقوه این بررسی این می‌باشد که کاهش مشاهده‌شده در گاستروآنتریت حاد ممکن‌است به‌دلایل دیگری به‌‌غیر از معرفی واکسن بوده باشد. تحلیل‌ها و کارآزمایی‌های دیگری در‌حال انجام است که نرخ‌های گاستروآنتریت حاد در نوزادان واکسینه‌شده و واکسینه نشده را مقایسه نماید تا تخمین مستقیمی‌از کارآمدی این واکسن به‌دست‌آید.

London School of Hygiene & Tropical Medicine, Dec 2016

تعداد بازدید : 749

ثبت نظر

ارسال