شماره ۱۱۳۲

بیماری کلیوی قبلی و خطر افزایش عوارض بارداری

دکتر رعنا باقری‌فرد - زنان

بیماری کلیوی قبلی و خطر افزایش عوارض بارداری

چهارشنبه 20 بهمن 1395
پزشکی امروز

براساس نتایج یک تحقیق جدید، خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی و دیگر عوارض دوران بارداری برای مادرانی که پیشینه آسیب کلیوی حاد دارند، بیشتر بوده و این موضوع حتی اگر عملکرد کلیوی طبیعی پیش‌از بارداری وجود داشته باشد نیز صادق است.

آسیب‌های کلیوی حاد(‌AKI:Acute Kidney Injury) به شروع ناگهانی نارسایی یا آسیب‌های کلیوی اتلاق می‌شود. این عارضه ممکن‌است منجر به تجمع مواد زائد در خون و متعاقب آن عدم تعادل در مایعات بدن شــود. همچنین ایــن موضوع ممکن‌است روی عملکرد دیـگر اعضا از‌جمله مغز، قلب و ریه‌ها تأثیر مخرب داشته باشد. براساس گزارش بنیاد ملی کلیه (NKF:National Kidney Foundation)، آسیب‌های کلیوی حاد در‌میان افراد مسن‌تر بیشتر دیده‌می‌شود اما می‌تواند روی کودکان یا افراد جوان نیز تأثیر بگذارد.
دلایل ابتلا به AKI شامل عفونت‌های شدید مانند سپسیس، التهاب رگ یا واسکولیت، واکنش‌های آلرژیک، فشار‌خون پایین و یا جراحی‌های بزرگ می‌باشند. محققان معتقد هستند که بیماری‌های کلیوی شناخته‌شده قبلی، با افزایش خطر ابتلا به عوارض بارداری برای مادران باردار در ارتباط هستند. آنها همچنین اظهار می‌دارند که بررسی‌های پیشین،  چگونگی تأثیر پیشینه آسیب کلیوی حاد را بر بارداری بررسی‌نکرده‌اند.

*افزایش خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی در بیماران دارای سوابق‌AKI، ۵/۹‌برابر بیشتر است.

شرح کارآزمایی‌:

به‌منظور بررسی این رویداد، گروه تحقیقاتی اقدام به ارزیابی سوابق پزشکی ۲۴۷۴۵ خانم باردار نمودند که در‌بین سال‌های ۱۹۹۸ ‌تا ‌۲۰۰۷ در بیمارستان عمومی ماساچوست(MGH) زایمان‌ کرده‌بودند. از‌میان این خانم‌ها، ۲۴۶۴۰ ‌تَن فاقد سوابق بیماری‌های کلیوی (گروه کنترل) و ۱۰۵ ‌تَن دارای سابقه ابتلا به AKI بودند که بیماری کلیوی گروه دوم، پیش‌از بارداری به‌طور‌کامل بهبود یافته بود.

• تخمین‌زده شده‌است که در‌حدود ۳‌تا‌۵ ‌درصد از بارداری‌ها در آمریکا تحت‌تأثیر پره‌اکلامپسی قرارمی‌گیرند.

• نشانه‌های این بیماری شامل فشارخون بالا، ورم دست‌و‌صورت و مشاهده پروتئین اضافی در ادرار است.

• احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی در بارداری‌های اول متداول‌تر است.

در‌مقایسه با زنانی که سوابق بیماری کلیوی ندارند، زنانی که پیشتر به این بیماری مبتلا و درمان شده‌اند (r-AKI) ،در‌معرض خطر بیشتر ابتلا به عوارض بارداری قرار‌دارند.
نرخ ابتلا به پره‌اکلامپسی درگروه کنترل ۴‌درصد بود، در‌حالی‌که این میزان در زنان دارای سابقه (r-AKI)  به ۲۳‌درصد می‌رسید.

نوزادان زنانی‌که به r-AKI مبتلا هستند، به احتمال زیاد هم زودتر به‌دنیا می‌آیند (۳۷/۶‌هفته در‌مقابل ۳۹/۲‌هفته) و هم نسبت به سن بارداری خود با ابعاد کوچکتری متولد‌می‌شوند (۱۵‌درصد در‌مقابل ۸‌درصد).همچنین گروه تحقیقاتی دریافت که زنان مبتلا به r-AKI با احتمال زیادتری به زایمان سزارین نیاز خواهند داشت (۴۰‌درصد در‌گروه آزمایش در‌مقابل ۲۷‌درصد در‌گروه کنترل).

بعد‌از تعدیل تعدادی از متغیرهای مخدوش‌کننده، محققان دریافتند زنانی که مبتلا به r-AKI هستند، ۲/۴‌برابر بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به مشکلات جنینی و ۹/۵‌برابر بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی قرار‌دارند.

با وجود این، محققان نتوانستند توضیح دقیقی برای سازوکار ارتباط (Underlying mechanisms) میان سابقه ابتلا به r-AKI و خطر ابتلا به عوارض بارداری‌بیابند و احتمال می‌دهند که تغییرات در رگ‌های خونی‌کوچک که در‌ جریان بهبودی از نارسایی کلیوی به‌وجود‌می‌آید، روی عملکرد طبیعی کلیه در دوران بارداری تأثیری مخرب خواهد‌داشت.

می‌دانیم که کلیه‌ها در دوران بارداری دستخوش تغییراتی عمده می‌شوند و نوعی آزمایش استرس کلیه ممکن‌است بتواند از بیماری‌های کلیوی پنهان در زنانی پرده‌بردارد‌که دارای سوابق آسیب کلیوی حاد بوده‌اند.

اهمیت آگاهی از سوابق بیماری‌های کلیوی در زنان باردار:

محققان این پژوهش بر‌این‌باور می‌باشند که مادران بارداری که دارای سوابق AKI هستند، باید در‌طی بارداری ازنزدیک تحت‌پایش دقیق قرار‌گیرند. اطلاعاتی از‌این‌دست به متخصصان کمک‌می‌کند تا مراقبت‌های لازم را درخصوص این زنان انجام‌دهند و نشان‌می‌دهد که پرسش در‌مورد سوابق ابتلا به بیماری کلیوی بسیار مهم است‌.

توجه و دقت به نشانه‌های پره‌اکلامپسی در چنین بیمارانی، یکی‌از حیاتی‌ترین عناصر این‌کار است. در مقیاس بزرگتر، این تلاش‌ها موجب ایجاد فرضیه‌هایی بیشتر برای تحقیقات آینده‌می‌شود. آیا درمان‌های مداخله‌ای در بیماران دارای سوابق‌AKI می‌تواند از عوارض ناشی‌از پره‌اکلامپسی پیشگیری‌کند؟ مصرف روزانه آسپیرین‌ بچه در‌طی بارداری برای زنانی‌که در‌معرض خطر پره‌اکلامپسی قرار‌دارند، بسیار توصیه می‌شود. آیا اینگونه درمان‌های پیشگیرانه می‌تواند درمورد زنانی‌که دارای سابقه‌AKI هستند نیز صادق باشد؟ یافتن جواب برای پرسش‌هایی از‌این‌قبیل، نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارد‌.

Journal of the American Society of Nephrology 23 Dec , 2016

تعداد بازدید : 986

ثبت نظر

ارسال