شماره ۱۱۳۴

استفاده دراز‌مدت از داروهای ضد‌التهاب و مرگ‌و‌میر ناشی‌از سرطان

پزشکی امروز

استفاده دراز‌مدت از داروهای ضد‌التهاب و مرگ‌و‌میر ناشی‌از سرطان

چهارشنبه 4 اسفند 1395
پزشکی امروز

مطابق با یک پژوهش جدید مبتنی‌بر جمعیت (Population-based) که به سرپرستی مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام‌شد، مشخص‌گردید که استفاده مداوم و بیش‌از‌حد از داروهای ضد‌التهاب غیر‌استروئیدی(NSAIDs‌ها) مانند آسپرین و ایبوپروفن، با افزایش خطر مرگ در بیماران مبتلا به سرطان نوع1 آندومتر (Type1 Endometrial Cancers) همراه‌است.

در‌این‌بررسی مشاهده‌ای، گروهی متشکل‌از محققان سرطان از مؤسسات مختلف، به‌دنبال این بودند که ارتباط میان استفاده مداوم از NSAIDs و خطر مرگ ناشی‌از سرطان آندومتر را در گروهی متشکل‌از ۴۰۰۰ بیمار بررسی‌کنند.

آنها دریافتند که در زنان مبتلا به نوع۱ سرطان آندومتر، استفاده مداوم از NSAIDs، با افزایش ۶۶درصدی خطر مرگ ناشی‌از سرطان آندومتر همراه است؛ لازم‌به‌ذکر است که این نوع از بیماری، کمتر تهاجمی است. این همراهی از‌نظر آماری در‌بین بیمارانی‌که در زمان تشخیص، از NSAIDs استفاده‌می‌کردند یا در‌گذشته استفاده‌کرده بودند بسیار زیاد دیده‌می‌شد. اما در‌بین بیمارانی‌که از NSAIDs‌ها به‌مدت بیش‌از ۱۰‌سال در‌گذشته استفاده کرده و پیش‌از تشخیص استفاده‌از آن را قطع‌کرده بودند، قوی‌تر‌از سایرین به چشم می‌خورد. استفاده‌از NSAIDs‌ها با مرگ‌و‌میر نوع تهاجمی‌تر این بیماری یعنی نوع‌2 این سرطان، ارتباطی نداشت.

شواهد روزافزونی وجود دارند که نشان‌می‌دهند التهاب مزمن در سرطان آندومتر و پیشرفت آن نقش دارد و داده‌های جدید نشان‌می‌دهند که مهار این التهاب از‌طریق استفاده‌از NSAIDs در پیشگیری‌‌از ابتلا به این بیماری نقش مهمی ایفا‌می‌کند. این پژوهش یک ارتباط روشن بین این دو را شناسایی‌کرده که شایستگی تحقیقات بیشتر را دارد تا بتوانیم مکانیسم‌های بیولوژیکی پشت این پدیده را کاملاً درک‌کنیم. این یافته‌ها باعث شگفتی‌شد، زیرا درست در‌مقابل یافته‌های حاصل‌از بررسی‌های پیشین قرار‌می‌گرفت. آنها به‌این نتیجه رسیده بودند که NSAIDs‌ها می‌توانند باعث کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به برخی‌از سرطان‌ها، مانند سرطان ‌روده‌بزرگ (CRC) یا کاهش مرگ‌و‌میر ناشی‌از آنها شوند.

محققان خاطر‌نشان‌می‌کنند که در‌این‌بررسی، اطلاعات در‌مورد دوزها و استفاده‌از NSAIDs بعد‌از عمل‌جراحی، در دسترس نبود که این موضوع خود محدودیت بزرگی به‌حساب‌می‌آید.

این نتایج در‌خور پژوهش‌های بیشتر‌است و باید به‌خاطر‌داشت که بیماران مبتلا به سرطان آندومتر به احتمال بیشتر‌از بیماری‌های قلبی‌عروقی فوت می‌کنند تا از خود سرطان. بنابراین زنانی‌که برای کاهش خطر حمله‌قلبی ‌از NSAIDs‌ها استفاده می‌کنند (‌تحت‌نظر پزشک خود‌)، باید مصرف آن‌را ادامه‌دهند. با این‌که این داده‌ها بسیار جالب توجه هستند، اما هنوز داده‌های کافی برای ارائه یک توصیه عمومی در‌مورد مصرف یا برعلیه مصرف NSAIDs‌ها برای کاهش خطر مرگ ناشی‌از سرطان وجود ندارد.

Ref‌:‌ Journal of the National Cancer Institute, December 2016

تعداد بازدید : 815

ثبت نظر

ارسال