شماره ۱۱۳۶

((پزشکی‌امروز)) در سالی که گذشت ...

مهندس اردوان سیف‌بهزاد، صاحب امتیاز و سردبیر

((پزشکی‌امروز)) در سالی که گذشت ...

چهارشنبه 18 اسفند 1395

به رسم هر سال و با پایان آن، به یاد دکتر فرخ سیف بهزاد و مقاله‌های "پزشکی در سالی که گذشت " آخر هرسال او، به احترام شما یارانِ نازنین این نشریه، چند کلامی را از طرف هفته نامه پزشکی امروز باشما هم سخن می‌شویم. به طور حتم، همگی ما هم‌عقیده هستیم، سالی که گذشت (با توجه به رخدادهای ایران و جهان) به لحاظ اقتصادی بسیار دشوارو برای جامعۀ مطبوعاتی کشور نیز این وضعیت شاید به مراتب سخت‌تر و بغرنج‌تر بوده است. از نوسانات ارزی و تاثیر مستقیم آن روی بهای کاغذ گرفته تا حساب‌های خالی این روزها و داد‌و‌ستد‌های رفاقت مآبانه که امسال کارآمد تر از  نقدینگی‌های بازار بود و جایگزین موجودی چک‌های برگشتی گردید. به‌هر جهت امسال نیز با تمامی این رخدادها گذشت و نشریه پزشکی امروز هم از این قواعدِ عجیب مستثنی نبود. در این سالی که گذشت، تلاش‌ما بر آن بود که بهار پزشکی امروز را در اوج زمستان تجربه کنیم، تغییر جنس کاغذ و تحول چهره هفته نامه‌ تا شاید با نوازش چشم‌هایتان کمی خستگی این روزها را از تنتان به در کنیم. در مرحله نخست باید اعتراف کنم که من هم دلِ آن را نداشتم که با آن ظاهر قدیمی و نوستالژیکی که بیست و شش سال بود همگی ما بدان عادت کرده بودیم خداحافظی کنم. اما جهت عقب نماندن از دنیای رسانه‌، همگام شدن با پیشرفت نشریات و با توجه به ادعای به روز بودن مطالب و کاهش سرانۀ مطالعه در کشور و از همه مهمتر مطابق با خواسته‌های مشترکان خود، بر آن شدیم تا با وجود تمامی مشکلات، به احترام مخاطبان خود این انقلاب را ایجاد کنیم.

شاید از چالش برانگیزترین این تغییرات، قیمت دار گشتن نشریه باشد. اتفاقی که سالیان درازی است که در برابر آن مقاومت می‌شد، به‌هرحال فرصت را غنیمت شمردم تا دلایلی چند را در اینجا بازگو کنم: با توجه به وضع قانون برچسب قیمت توسط وزارت ارشاد و وظیفۀ سنگین ادامه راه، حفظ کیفیت و ارتقاء آن، افزایش تعداد صفحات و از همه مهم‌تر پیمانم با پدر و قولی که به شما در جهت حفظ نام پزشکی امروز دادم از یک سو، و پیش بردن این مجموعه و شرمسار نشدن از همکاران و گردانندگان نشریه، از راس هرم گرفته تا پستچی نازنینی که زحمت رساندن این هفته نامه به شما را می‌کشد، همگی این دلایل در این وانفسای اقتصادی، ما را بر آن داشت تا پس از کسب رخصت از بزرگانمان، این تصمیم را رقم بزنیم. اتفاقی که اگر رخ نمیداد و خدایی ناکرده موجب تعطیلی این یادگارِ ۲۶ ساله می‌گردید، انگشت اتهامات در راس هرم به سوی من نشانه گرفته می‌شد.

در هر حال آخرین نسخه هفته نامه پزشکی امروز در سال ۱۳۹۵ در دستان شماست، خرسندم که در زمرۀ نخستینِ دوستانتان باشم که سال نو را به‌شما شادباش می‌گویم و به آگاهیتان می‌رسانم که در سال جدید نیز نخستین نسخه نشریه را درتاریخ ۲۳ فروردین ۹۶ تقدیمتان می‌کنیم.

تعداد بازدید : 772

ثبت نظر

ارسال