شماره ۱۱۴۰

نکاتى در‌مورد اخذ بهترین نتیجه براى اسکار FUT

دکتر علی وفایی - پوست‌‌،مو و زیبایی

نکاتى در‌مورد اخذ بهترین نتیجه براى اسکار FUT

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396
پزشکی امروز

آرزوى هر‌متخصص پوست درگیر کاشت موى طبیعى، این است که اسکار پشت‌سر در روشFUT بسیار باریک و نازک باشد تا بیمار احساس رضایت‌مندى کند. یک سرى نکات کلیدى در‌این‌زمینه وجود دارد که اگرچه براى تمامی همکاران عزیزم واضح و مبرهن است ولى محض یادآورى و به اختصار عرض‌مى‌شود:

١) براى برداشت نوار، از عرض‌هاى متفاوت (نسبت‌به محل نوار) استفاده‌کنید. به‌این‌معنى که بهتر است که در‌ناحیه Mid occipital عرض نوار بیشتر و در قسمت لترال بانک‌مو این عرض کمتر باشد، زیرا حداکثر Tension پوست در لترال‌ها است.

٢) بهتر‌است سوچرها بعد‌از ۲‌هفته کشیده شوند و براى بیماران داراى پوست هیپرالاستیک و اسکالپ سفت Tight این عدد باید به ۲‌هفته‌و‌نیم افزایش پیداکند.

براى بخیه‌هاى زیرپوست از ویکریل ۳‌صفر و براى بخیه‌هاى روى پوست از نایلون ٤‌صفر و یا پرولن ۳صفر به‌صورت‌Running استفاده نمایید.

محل ورود سوزن به‌پوست ۲/۵‌تا‌۳‌میلی‌متر از لبه زخم است و عمق آن حداکثر تا یک‌سوم بالایى فولیکول مى‌باشد. فشار گره‌زدن سوچر در لترال‌ها باید Loose باشد تا پوست دچار Strangulation نگردد و درضمن با رعایت این موضوع از درد بعد‌از‌عمل نیز کاسته‌مى‌شود.

٣) در جلسه ابتدایى مشورت، باید به بیمار تأکید‌شود که بعد‌از عمل حداقل طول موهاى پشت‌سر باید ۰/۵ اینچ باشد تا اسکار عمل دیده‌نشود که این موضوع تفاوتى در روش‌FUT و یا FUE ندارد. تبلیغات دال‌بر Scarless بودن FUE کذب محض است و کلاه‌بردارى مى‌باشد.

٤) در FUT‌هاى دوم (و سوم) همیشه لترال‌ها را Ignore کنید. به‌این‌معنى که طول نوار کمتر باشد و وارد قسمت لترال بانک‌مو نشوید.

٥) از Undermining تاحد‌امکان پرهیز نمایید.

٦) قبل‌از شروع عمل، میزان‌Laxity پوست اکسى‌پوت را در وسط و لترال‌ها دقیقاً تعیین نمایید و در‌این‌زمینه همیشه Underscore باشید؛ یعنى اگر شلى پوست عدد١٠٠ است آن‌را ٧٥ درنظر بگیرید تا فشار کمترى به پوست واردگردد.

٧) عرض نوار برداشته شده در ٨ سانت‌و‌نیم وسط باید به‌صورت معمول حدود ۱۳تا۱۵میلی‌متر باشد و براى لترال‌ها از عرض ١١‌میلی‌متر استفاده‌نمایید. در اسکالپ Tight این عدد براى عرض نوار ۱‌تا‌۲‌میلی‌متر کمتر و در اسکالپ‌Loose ۱‌میلی‌متر بیشتر‌مى‌شود.

٨) درصورتى‌که نیاز باشد، از پنس‌هاى شان‌گیر کوچک و به تعداد زیاد براى به یکدیگر نزدیک‌کردن لبه‌هاى زخم استفاده‌شود.

٩) از تزریق محلولTumescent به‌مقدار حداقل استفاده ‌نمایید تا پوست سفت‌ نشود و به بخیه‌ها فشار‌ وارد نگردد.

١٠) مرطوب‌کردن مرتب پوست در لبه‌هاى زخم و بافت اکسپوز زیر پوست در‌حین بخیه‌زدن در محل برداشت Strip فراموش‌نشود.

١١) قبل‌از عمل تعداد گرافت‌هاى مورد نیاز را بادقت بالا تعیین نمایید تا از برداشت نوار طولانى و یا عریض (به‌صورت غیرضرورى) اجتناب‌شود.

لازم‌به‌ذکر است که درصورت وجود اسکار قابل‌مشاهده در پشت‌سر، مى‌توان از راه‌هاى زیر براى رفع آن کمک‌گرفت:

الف) اکسیزیون جراحى که حداقل ۱‌سال بعد‌از FUT قابل انجام بوده و هرگز براى ۲‌بار تکرار‌نشود

ب) میکروپیگمانتاسیون اسکالپ

پ) پرکردن اسکار با استفاده از گرافت‌هاى FUE

ت) مخفى‌کردن اسکار با موادى مانند Toppik یا DermMatch.

Ref

Hair Transplant Forum International Vol. 26, Number 3

تعداد بازدید : 957

ثبت نظر

ارسال