شماره ۱۱۴۱

آیا هوای آلوده به دود و غبار، خطر ابتلا به سرطان‌پستان را افزایش‌می‌دهد؟

پزشکی امروز

آیا هوای آلوده به دود و غبار، خطر ابتلا به سرطان‌پستان را افزایش‌می‌دهد؟

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396
پزشکی امروز

بررسی‌های اخیر نشان‌می‌دهندکه قرار‌گرفتن درمعرض ذرات ریز‌هوای آلوده با تراکم بافت پستان در ارتباط بوده و عامل خطری برای ابتلا به تومورها است.

پژوهش‌های جدید حاکی‌از‌آن است که زنانی‌که هوای محل زندگی آنها مملو از آلاینده‌ها است، با احتمال بیشتری بافت پستان متراکم دارند که این امر یکی‌از عوامل خطر شناخته‌شده‌ در سرطان‌پستان می‌باشد. «ظاهراً احتمال این‌که زنانی‌که بافت پستان متراکم دارند درمعرض هوای‌آلوده به دود ‌و ‌غبار قرار‌گرفته باشند ۲۰درصد بیشتر است».
از‌طرف‌دیگر، احتمال این‌که زنانی که تراکم بافت پستان آنها کمتر‌است ۲درصد کمتر در‌معرض سطوح بالای ذرات ریز موجود در آلودگی‌هوا که قادر هستند به شش‌ها نفوذ‌کنند قرار‌گرفته بودند.

ظاهراً برخی‌از مواد‌شیمیایی موجود در‌این ذرات‌ریز (موجود در هوای‌آلوده) از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که کارکرد هنجار غدد درونریز را برهم می‌زنند. سیستم غدد درون‌ریز شامل غددی است که هورمون‌ها را در بدن ترشح می‌کنند. بنابراین اختلال کارکرد غدد درون‌ریز، فعالیت استروژن و عوامل رشد را تغییر‌می‌دهد که این امر می‌تواند به تکثیر سلول‌های پستان منجر‌‌شده و در‌این‌صورت، تراکم بافت پستان افزایش‌می‌یابد.

پژوهشگران خاطرنشان کردند زنانی که تراکم بافت پستان بسیار بالایی دارند، با احتمال ۴‌تا‌۵‌ برابر بیشتر از زنانی‌که تراکم بافت پستان آنها پایین است به سرطان‌پستان مبتلا‌می‌شوند. پیدا‌کردن تومورهای کوچک در پستان‌های با بافت متراکم نیز دشوار است.

این گام اول است و به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم تا ببینیم که آیا این پیوند سببی است و یا این دو به یکدیگر وابسته هستند. برای اثبات علیت به تحقیقات بیشتری نیاز‌داریم.

پژوهشگران سوابق حدود ۲۸۰۰۰۰ زن ۴۰‌ساله و ۴۰سال به بالایی را که ماموگرام انجام‌داده بودند ارزیابی‌کردند و بر‌اساس تعاریف استاندارد، پستان‌های این زنان را در دسته‌های متراکم (Dense) یا پرچربی (Fatty) قرار‌دادند. در‌این‌‌تحقیق میزان آلودگی هوای محل سکونت این زنان نیز ارزیابی‌شد تا محاسبات مربوط به خطر بروز بیماری انجام‌گردند. عجیب این که پژوهشگران متوجه‌شدند که سطوح بالای اوزون، اثر معکوسی بر تراکم بافت پستان دارند. پژوهشگران اظهار‌کردند پژوهش‌های پیشین حاکی از‌آن بوده‌اند که اوزون موجب مرگ سلول می‌شود که این امر می‌تواند علت ارتباط مواجهه بیشتر با اوزون و تراکم کمتر بافت پستان را تبیین کند. باوجوداین، این یافته‌ها پرسش‌های متعددی را نیز درمورد علت و نحوه‌ افزایش تراکم بافت پستان در‌اثر قرار‌گرفتن در‌معرض هوای‌آلوده برانگیخته‌اند. قطعاً زندگی در مناطقی که کیفیت هوای پایینی دارند، خطر پیامدهای نامطلوب سلامتی را بالا‌می‌برد. «درک بهتر پیامدها و نظارت‌بر سیاست‌های عمومی برای بهبود کیفیت هوا امری ضروری می‌‌باشد». به اعتقاد پژوهشگران هنوز برای توصیه‌کردن درمورد شیوه کاهش خطر بالقوه سرطان‌پستان به زنانی‌که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، بسیار زود است.

Ref

The journal Of  Breast Cancer Research , April 6, 2017

تعداد بازدید : 861

ثبت نظر

ارسال