مکمل روزانه اسید‌فولیک برای پیشگیری‌از نقایص هنگام تولد

پزشکی امروز

مکمل روزانه اسید‌فولیک برای پیشگیری‌از نقایص هنگام تولد

شنبه 23 اردیبهشت 1396
پزشکی امروز

نقایص لوله‌عصبی نوزاد، نوع شایعی از نقص هنگام‌تولد است که در‌طول بارداری رخ‌می‌دهد. راهکارهای جدید توصیه‌می‌کند زنانی که قصد بارداری دارند، در رژیم خود اسید‌فولیک را نیز بگنجانند تا از رشد چنین نقایصی در جنین جلوگیری شود.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌(CDC) گزارش می‌دهند که نقایص هنگام‌تولد تقریباً ۳‌درصد‌از نوزادانی را که هر‌ساله در آمریکا به‌دنیا می‌آیند تحت‌الشعاع قرار‌می‌دهد. این نقایص در‌واقع اصلی‌ترین علل مرگ‌و‌میر نوزادان است. نقایص لوله‌عصبی نوزاد (Neural Tube Defects:NTDs) از نقایص اصلی هنگام‌تولد هستند که روی مغز و نخاع نوزاد تأثیر می‌گذارند. این اختلالات ممکن‌است در همان اوایل شکل‌گیری جنین رشد کند، درست همان زمانی‌که لوله‌عصبی در نوزاد شکل‌می‌گیرد. لوله‌عصبی به‌طور عادی در‌نهایت همان طناب نخاعی، ستون‌فقرات و مغز نوزاد را تشکیل خواهد داد.

تحقیقات نشان‌داده که اسیدفولیک، درصورتی‌که پیش‌از بارداری و در‌طول دوران اولیه بارداری مصرف شود، می‌تواند از این نوع نقایص جلوگیری کند. براساس اظهارات مراکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری سازمان غذا‌ و‌ داروی آمریکا‌(FDA)، زمانی‌که از‌سال۱۹۹۸ اسیدفولیک غنی‌سازی شده را در برخی‌از غذاها معرفی کرد، هر‌سال از ۱۳۰۰ مورد احتمالی نقص لوله‌عصبی نوزاد پیشگیری می‌شود.

در‌سال‌۲۰۰۹، کارگروه خدمات پیشگیرانه در آمریکا (USPSTF) همچنین مصرف مکمل اسیدفولیک را برای زنان باردار توصیه‌کرد.

این کارگروه همچنین بر‌اساس گزارشات جدید، رهنمود خود را به‌روزرسانی‌کرده و توصیه‌می‌نماید تمامی زنانی که توانایی بچه‌دار‌شدن دارند و یا قصد این را دارند که باردار‌شوند، باید به‌طور روزانه اسید‌فولیک را به‌عنوان مکمل‌غذایی خود مصرف نمایند تا از نقایص هنگام تولد نوزادان آنها جلوگیری گردد.

ضرورت استفاده از اسید‌فولیک به‌عنوان مکمل روزانه:  

گزارشات جدید‌USPSTF‌، شواهد موجود در خواص درمانی و مضرات احتمالی مصرف اسید‌فولیک به‌طور روزانه به‌عنوان مکمل‌غذایی را مورد ارزیابی قرار‌داده است. این تحقیق، بین سال‌های۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، گزارشاتی مبنی‌بر شیوع ۶/۵ ‌موردی از آنانسفالی (Anencephaly) و شکاف‌مهره (Spina bifida) (۲‌نوع رایج نقص لوله‌عصبی)  از هر‌ ۱۰هزار نوزاد زنده متولد‌شده را جمع‌آوری کرد.

اسیدفولیک را می‌توان به‌طور‌طبیعی در غذاهای گیاهی یافت نمود. سبزیجاتی که برگ‌سبز تیره دارند مانند اسفناج، کلم‌بروکلی و مارچوبه، لوبیا و دیگر حبوبات و همچنین میوه‌هایی که از خانواده مرکبات هستند، همگی سرشار‌ از اسید‌فولیک می‌باشند. با‌این‌حال، تحقیقات گزارش‌شده نشان‌می‌دهد که بیشتر زنان، روزانه مقدار کافی و توصیه‌شده اسیدفولیک را در رژیم‌غذایی خود نمی‌گنجانند. در حقیقت، بررسی انجام‌شده در «برنامه پژوهشی تغذیه و سلامت ملی» در سال‌های‌۲۰۰۳ ‌تا۲۰۰۶ نشان‌داد که حدود ۷۵‌درصداز زنان بین سنین ۱۵‌تا‌۴۴سال، به‌طور روزانه میزان کافی اسیدفولیک را که برای پیشگیری از نقایص لوله عصبی نوزاد مهم است، دریافت نمی‌کنند. کارگروه خدمات پیشگیرانه در آمریکا درآخر نتیجه‌گیری می‌کند که مزایای جذب اسیدفولیک به‌عنوان مکمل‌غذایی «الزامی می‌باشد» و به‌همین‌منظور مصرف آن‌را در «درجه اول اهمیت» توصیه‌های غذایی خود قرار‌داده است.

زنان باید روزانه حداقل ۴۰۰‌میکروگرم فولات مصرف‌کنند.

اغلب نقایص هنگام‌تولد در ماه اول شکل‌گیری جنین بروز می‌کنند (‌‌اغلب پیش‌از اینکه مادر حتی بداند باردار است). در‌نتیجه، این گزارش دوره شروع نقایص هنگام‌تولد را دست‌کم از ۱‌ماه پیش‌از اینکه مادر بداند باردار است تا ۲‌یا۳ ‌ماهگی جنین تلقی می‌نماید؛ برهه زمانی‌که مصرف اسید‌فولیک به‌طور روزانه بسیار اهمیت دارد.

کارگروه خدمات پیشگیرانه در آمریکا (USPSTF) توصیه‌می‌کند زنانی‌که قصد باردار‌شدن دارند ۰/۴‌تا ۰/۸‌میلی‌گرم و یا ۴۰۰ ‌تا ‌۸۰۰ میکروگرم اسیدفولیک را به‌طور‌ روزانه در مکمل‌غذایی خود بگنجانند.

این توصیه‌ها به مواردی‌که در آنها زنان به‌دلیل عوامل ارثی در‌معرض خطر بروز نقایص هنگام‌تولد قرار‌دارند، مدتها قبل‌از داروهای ضدصرع استفاده می‌نمایند و یا مادرانی‌که در بارداری قبلی نوزادی با چنین نقایصی داشته‌اند مربوط نمی‌شود. بنابراین هشدار داده‌شده که این دسته از زنان لازم است تا مقادیر بیشتری فولات مصرف‌کنند. عوامل خطر رایج برای بروز نقایص لوله‌عصبی نوزاد عبارتند‌از دیابت، چاقی‌ مادر و یا جهش در آنزیم‌هایی که مسئول متابولیسم فولات هستند.

این تحقیق همچنین بیان‌می‌کند که هنوز هم به‌حد‌کافی به مسائلی همچون مصرف اسیدفولیک و یا دیگر مواد مورد نیاز در مکمل‌غذایی پرداخته‌نمی‌شود. برای مثال مصرف فولات، شیوع جهش در آنزیم‌های مربوط به فولات و شیوع اختلال لوله‌عصبی نوزاد، همه‌و‌همه بنابر نژاد و قومیت متغیر می‌باشند. بنابراین، در تحقیقات آتی باید میزان توصیه‌شده مصرف این مکمل‌ها در ارتباط با این عوامل نیز لحاظ گردد.

با‌این‌حال، به‌طور‌کلی وقتی مزایا و مضرات مصرف مقدار توصیه‌شده ۴۰۰ ‌تا ‌۸۰۰ گرم در روز را کنار یکدیگر قرار‌می‌دهیم، می‌بینیم که (با‌توجه به شواهد به‌دست‌آمده از این گزارش) مزایای استفاده از این مواد بیشتر از مضرات آن است. در‌نتیجه، این گزارش با اطمینانی بالا نتیجه‌می‌گیرد که مصرف مقدار توصیه‌شده اسید‌فولیک به‌طور روزانه، قابل‌توجه و مهم می‌باشد.

تعداد بازدید : 1073

ثبت نظر

ارسال