شماره ۱۱۴۶

کوتاه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پزشکی امروز

کوتاه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شنبه 27 خرداد 1396
پزشکی امروز

سمینار یک روزه با موضوع «ارتقای نشریات‌پزشکی و دستیابی به‌ضریب‌تأثیر(IF) بالاتر» با حضور پروفسورکریشنا‌ستیا (Prof.Krishna Sethia) رئیس‌ نشریه بین‌المللی‌ انگلیسی اورولوژیBJUI و مؤسسه خیریه BJUI، در تاریخ ۹۶/۳/۱ توسط مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی و با همکاری معاونت محترم تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت محترم تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، در سالن کنفرانس دانشکده‌پرستاری و مامایی این دانشگاه برگزارگردید.

در ابتدای این سمینار و در بخش سخنرانی افتتاحیه، جناب آقای دکترسید‌جلیل‌حسینی، دبیر علمی سمینار و رئیس مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری و جناب آقای دکتر علی‌اکبری‌ساری دبیر کمیسیون نشریات علوم‌پزشکی کشور و جناب آقای دکتر‌صفری به نمایندگی از‌طرف جناب آقای دکترزرقی معاونت محترم تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه، به ایراد سخنرانی درخصوص راه‌کارهای روابط‌بین‌الملل، وضعیت نشریات پزشکی ایران و جایگاه انتشار مقالات دانشگاه در‌مقایسه‌ بین‌المللی و برنامه‌های ارتقاء ‌پرداختند.

در‌این برنامه که شامل سخنرانی پروفسور کریشنا‌ستیا و بحث‌وتبادل نظر با شرکت‌کنندگان بود، مباحثی پیرامون‌موضوعاتی به‌شرح‌ذیل مطرح گردید:
۱ـ آینده نشریات پزشکی انگلیسی زبان
۲ـ نحوه عملکرد پایگاه داده Pubmed و معیارهای انتخاب آنها
۳ـ نحوه ارتقاء‌IF و ارجاعات نشریات پزشکی
۴ـ استفاده از رسانه‌های عمومی و انتشار آثار علمی
۵ـ مروری برنحوه بررسی مقالات و انتشار آن در نشریه‌ BJUI‌.

بحث ‌و تبادل‌نظر گسترده و عمیق در هر‌یک از موضوعات فوق، از برجستگی‌های این نشست بود که با پرسش‌های متعدد ‌شرکت‌کنندگان و پاسخ و ارائه تجارب نشریات خارجی همراه بود؛ به‌طوری‌که‌پرسش و پاسخ درمورد هر یک از موضوعات فوق، زمانی طولانی را به‌خود اختصاص‌داد.

در‌این برنامه۱۵۰شرکت‌کننده از سراسرکشور حضوریافتند که همگی سردبیران نشریات و نمایندگانی از‌سوی آنها بودند.

دانشگاه شهید‌بهشتی رتبه ۶۸۸ را در نظام رتبه‌بندی لایدن به‌خود اختصاص‌داد.

در رتبه‌بندی لایدن در‌سال‌۲۰۱۷ میلادی تعداد ۱۸‌دانشگاه از جمهوری‌ اسلامی ایران در جمع ۹۰۲دانشگاه برتر جهان قرار‌گرفتند.

در آخرین رتبه‌بندی منتشر‌شده توسط لایدن درسال۲۰۱۷ دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم‌پزشکی تهران، صنعتی‌شریف، تربیت‌مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم‌پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید‌بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم‌پزشکی اصفهان‌، گیلان و علوم‌پزشکی شیراز به‌ترتیب در رتبه‌های۱۹۵، ۲۹۲، ۳۲۲، ۳۶۹، ۴۰۸، ۴۲۱، ۴۳۲، ۵۰۳، ۵۰۹، ۶۰۷، ۶۵۸، ۶۸۲، ۶۸۸، ۷۱۷، ۷۹۷، ۸۰۰، ۸۳۷ و ۸۶۷ قرارگرفتند.

تعداد دانشگاه‌های کشور حاضر در‌این رتبه‌بندی از ۱۴ در‌سال۲۰۱۶ به ۱۸ در‌سال‌۲۰۱۷ افزایش‌یافت. به‌این‌ترتیب جمهوری اسلامی ایران در‌میان کشورهای اسلامی بیشترین تعداد دانشگاه و کشورهای ترکیه با ۱۶ دانشگاه، مالزی ۵‌دانشگاه و عربستان صعودی ۴دانشگاه دراین نظام رتبه‌بندی حضور یافته‌اند. ازکشور هند ۲۰دانشگاه‌، فرانسه ۲۴‌دانشگاه و استرالیا نیز ۲۵ دانشگاه حضور‌ دارند.

لایدن از سیستم‌های رتبه‌بندی‌ معتبر بین‌المللی در کشور هلند می‌باشد و هرساله به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌پردازد. معیارهای این نظام به ۲‌دسته کلی شاخص‌های تأثیر و همکاری‌های علمی تقسیم می‌شوند. اطلاعات مربوط به این شاخص‌ها از پایگاه داده‌ علوم‌ (Web of Science) جمع‌آوری می‌شود. در رتبه‌بندی سال۲۰۱۷ از اطلاعات مستخرج ۴‌سال در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا۲۰۱۵ استفاده شده‌است.

اولین رتبه‌بندی لایدن در‌سال‌۲۰۱۲ میلادی انجام‌شد. در‌این سال هیچ دانشگاهی از کشورمان در‌بین دانشگاه‌های برتر حضور نداشت.

تعداد بازدید : 659

ثبت نظر

ارسال