از برخی نوزادان تست‌های کم‌شنوایی و نارسایی‌های قلبی گرفته نمی‌شود

سپیده زرین کفش - ماما

از برخی نوزادان تست‌های کم‌شنوایی و نارسایی‌های قلبی گرفته نمی‌شود

سه شنبه 18 مهر 1396
پزشکی امروز

گزارش­‌ها نشان می‌دهند که همچنان هم برخی نوزادان در آمریکا را از نظر داشتن کم‌شنوایی یا بیماری‌های قلبی مادرزادی بررسی نمی‌کنند. آزمایش‌های غربالگری نوزادان هنگام تولد برای تشخیص سریع نوزادان در معرض خطر کم‌شنوایی و بیماری‌های مادرزادی قلبی ضروری است تا بتوان مراقبت‌های درمانی اولیه و پیشگیرانه را آغاز کرد. مشخص شدن سریع این بیماری‌ها به نوزادان بهترین شانس برای ایجاد و زندگی سالم را می‌دهد.

از دهه ۱۹۷۰، بسیاری از شرایط مختلف سلامتی نوزادان کشور آمریکا از طریق نقاط خونی خشک شده بررسی شده است. تخمین زده می‌شود که هرساله ۴ میلیون کودک تحت بررسی قرار می‌گیرند.

درحال حاضر، توصیه‌های ملی بیان می‌دارد که نوزادان پس از تولد و پیش از رفتن به خانه، از نظر بیماری‌های مادرزادی قلبی اساسی و کم‌شنوایی بررسی می‌شوند.

باوجودیکه بیماری مهم قلبی مادرزادی رایج نیست، اما حدود یک مورد از ۵۰۰ نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقصی مادرزادی است که بیشتر بر نوزادان اثر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند کشنده بوده و تقریباً یک سوم تمام نوزادانی که از نقص مادرزادی می‌میرند را از بین ببرد. سی.‌دی.‌سی. افزود: خوشبختانه، آزمایش‌های غربالگری می‌توانند موارد بیماری را تشخیص دهند و به پزشکان امکان درمان را بدهند.

اما تخمین زده شده که هر ساله ۸۷۵ نوزاد آمریکایی با داشتن بیماری قلبی مادرزادی روانه خانه می‌شوند زیرا تحت بررسی تست بدون درد پالس اکسیمتری قرار نگرفته‌اند.

اگر تمام نوزادان در بیمارستان تحت بررسی برای وجود بیماری قرار می‌گرفتند، از هر ۲۰۰ کودک متولد شده با بیماری قلبی مادرزادی، حداقل جان یک نوزاد را می‌شد نجات داد.

همچنین محققان تخمین می‌زنند که تقریباً دو مورد از هر ۱۰۰۰ کودک دارای کم‌شنوایی دائمی هستند که آنان را در معرض تاخیر در رشد قرار می‌دهد. تصور می‌شود درمان پیش از سن ۶ ماهگی بهترین ابزار برای کمک به نوزادان در ایجاد مهارت‌های زبانی برای زندگی آینده آنها است.

سی.دی.سی. به برنامه‌های تشخیص و درمان اولیه مشکلات شنوایی دولتی که از دستورالعمل‌های «۶-۳-۱» برای نوزادان حمایت می‌کند اشاره کرده و گفت: پیش از رسیدن نوزادان به یک ماهگی، آنها را از نظر ابتلا به کم‌شنوایی بررسی کنید، پیش از سه ماهگی آن را تشخیص دهید، و پیش از رسیدن آنها به شش ماهگی، درمان را شروع کنید.

روشی مشابه باید برای تست غربالگری بیماری‌های مادرزادی قلبی نیز انجام شود تا به جلوگیری از مرگ نوزادان کمک شده و به کودکان بیشترین شانس برای رشد را بدهد.

Ref

CDC’s Morbidity and Mortality Weekly Report , 2017

تعداد بازدید : 967

ثبت نظر

ارسال