روغن اسانس پرتقال، مرهمی برنشانه‌های اختلال استرسی پس از ضربه روانی

دکتر فریدون ضرغام

روغن اسانس پرتقال، مرهمی برنشانه‌های اختلال استرسی پس از ضربه روانی

پنجشنبه 23 آذر 1396
پزشکی امروز

اختلال استرسی پس‌از ضربه‌روانی(PTSD*) برحدود ۸میلیون بزرگسال درآمریکا تاثیر می‌گذارد، اما درمان‌های این بیماری هنوز محدود هستند. تحقیقات صورت‌گرفته توسط دانشمندان دانشگاه جورج‌واشنگتن بیان‌می‌دارد که ممکن‌است روغن اسانس‌ پرتقال(Orange essential oil)گزینه‌ای غیردارویی برای کمک به‌کاهش استرس و ترس مرتبط با این اختلال باشد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که روغن اسانس پرتقال می‌تواند به کاهش نشانه‌های مرتبط با اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی کمک کند.

اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی(PTSD) یک‌اختلال اضطرابی است که اغلب ناشی‌از قرارگرفتن درمعرض حوادث استرس‌زا، ناراحت‌کننده و یا ترسناک، یا مرگ ناگهانی و غیرمنتظره فردی محبوب می‌باشد.

فرد مبتلابه این اختلال، اتفاق تروماتیک را با کابوس‌ها و برگشت به‌حادثه مجدداً تجربه می‌کند. ممکن‌است اضطراب شدید ناشی از اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی، ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته و تأثیر قابل‌توجهی برزندگی فرد بگذارد.

به‌نظر می‌رسدکه استرس‌مزمن نقش مهمی در فعال‌سازی و تشدید التهاب در سیستم ایمنی محیطی دارد. تحقیقات نشان‌داده‌است که سلول‌های ایمنی محیطی درحال گردش، ممکن‌است توانایی عبور از سد مغزی‌خونی را داشته و سبب التهاب در سیستم‌عصبی مرکزی شوند که احتمالاً دراختلالات سلامت‌روانی از جمله اختلال استرسی پس از ضربه روانی نقش دارند. با این‌حال، ارتباط بین خاطره ترس و سیستم ایمنی به‌طور کامل شناخته نشده‌است.

به‌علاوه، درحال‌حاضر درمان اختلال استرسی پس‌از ضربه‌روانی، محدود به دو داروی مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا و روان‌درمانی، ازجمله درمان‌های شناختی و درمان از راه مواجهه می‌شود.

محققان به‌دنبال بررسی اثر روغن اسانس پرتقال برنشانه‌های اختلال‌استرسی پس از ضربه‌روانی بودند. بررسی‌های پیشین نشان‌داده‌است که روغن اسانس پرتقال دارای اثر شبه افسردگی بر سیستم عصبی ‌مرکزی می‌باشد. این گروه، تحقیقاتی را درنشست سالیانه انجمن فیزیولوژی آمریکا درجریان برگزاری کنفرانس زیست‌شناسی تجربی 2017 ارائه کردند که در شیکاگو برگزارشد.

روغن‌های اسانس  (Essential  oils) به‌طور طبیعی توسط گیاهان تولید می‌شوند و می‌توان از آنها برای اهداف درمانی استفاده کرد. ترکیبات معطر پرتقال معمولاً از پوست پرتقال استخراج می‌شوند. روغن‌های اسانس را می‌توان استنشاق‌کرد، روی پوست مالید و یا با غذاها و نوشیدنی‌ها مصرف‌کرد.

روغن اسانس(Essential oils) پرتقال به‌طور قابل‌توجهی موجب کاهش رفتار مرتبط با ترس می‌گردد.

روغن اسانس پرتقال روی موش‌ها آزمایش گردید تا تاثیر این ترکیب برخاطره ترس و فعال‌سازی سلول‌ایمنی مشخص‌شود. محققان از شرطی‌سازی ترسPavlovian (یک مدل رفتاری برای موش) «برای بررسی شکل‌گیری، ذخیره‌سازی و بیان خاطرات ترس به‌عنوان مدلی برای اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی استفاده کردند.»

شرطی‌سازی ترس (Pavlovian fear)یک صدا را بامحرکی منفی همانند ضربه‌ای به پا هماهنگ و مرتبط می‌کند که سبب تحریک ترس به‌عنوان پاسخی در این موش‌ها می‌شود. این موش‌ها حافظه‌ای تداعی‌گر بین صدا و محرک شکل می‌دهند. هنگامی‌که این موش‌ها تنها درمعرض این صدا قرار می‌گیرند، یک پاسخ ترس نشان‌داده و معمولاً بی‌حرکت می‌مانند. این پاسخ با گذشت زمان به‌آرامی ضعیف می‌شود.

محققان این موش‌ها را به سه‌دسته تقسیم‌کردند: گروه اول متشکل از ۱۲موش تنها درمعرض محرک‌صوتی قرارگرفتند، ۱۲موش شرطی‌سازی ترس و آب دریافت‌کردند و ۱۲موش باقیمانده ۴۰دقیقه قبل و پس از شرطی‌سازی ترس از طریق استنشاق در معرض روغن اسانس پرتقال قرار گرفتند.

محققان‌دریافتند موش‌هایی‌که درمعرض روغن اسانس پرتقال قرار‌گرفتند نسبت به موش‌هایی‌که شرطی‌سازی ترس و آب را دریافت‌کردند، به‌طور قابل‌توجهی کمتر رفتار ‌بی‌حرکت‌شدن را نشان‌داده و زودتر به این بی‌حرکت‌شدن خاتمه دادند. به‌علاوه، موش‌هایی‌که درمعرض روغن اسانس پرتقال قرارگرفتند، کاهش قابل‌توجهی را در سلول‌های ایمنی مرتبط با «مسیرهای بیوشیمیایی» (Bichemical Pathways) مربوط به اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی تجربه کردند.

مکانیسم موجود در ورای تفاوت‌های رفتاری بین این دوگروه را می‌توان با تغییرات یافت‌شده دربیان ژن درمغزهای آنها توضیح داد.

نتیجه‌گیری:

«نسبت به‌داروها، روغن‌های اسانس بسیار مقرون به‌صرفه‌تر بوده و عوارض جانبی ندارند. روغن اسانس پرتقال تاثیر قابل‌توجهی بر پاسخ رفتاری در بررسی ما بر موش‌ها نشان‌داد. این موضوع امیدوارکننده است، زیرا نشان‌می‌دهد که استنشاق آرام این روغن اسانس توانسته تا به‌طور بالقوه‌ای نشانه‌های اختلال استرسی پس از ضربه‌روانی در انسانها را تسکین‌بخشد.»

Post - Traumatic Stress Disorder PTSD*
George Washington University , Aug 2017 Ref

تعداد بازدید : 1266

ثبت نظر

ارسال